سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یمن غرق در شادی و سرور در روز عید غدیر+ فیلم و تصاویر

مردم یمن یک بار دیگر برای اعلام ارادت خود به امیرالمومنین علی علیه السلام به خیابان‌های این کشور آمده و عید غدیر را جشن گرفتند.

مردم شهرهای مختلف یمن از روز گذشته (یکشنبه) شروع به جشن گرفتن برای عید غدیر کرده و ارادت خود به امیرالمونین علی علیه السلام را اعلام کردند.

براساس گزارش خبرگزاری‌های یمنی مردم شهرهای صنعا، تعز، ریمه، حجه، الجوف و بسیاری از شهرهای دیگر این کشور با برگزاری جشن‌های متعدد و متنوع با حضرت علی علیه السلام بیعت کردند.

عید غدیر خم برای زیدیه در یمن یکی از مسائل حیاتی و هویتی اساسی را شکل می‌دهد. به جهت تاریخی از قرون نخستین اسلامی در آثار زیدیه توجه به مساله غدیر خم دیده می‌شود به گونه‌ای که در آثار ائمه و عالمان زیدی مساله غدیر همواره محل توجه بوده است.

زیدی‌ها که از غدیر به یوم النشور یاد می‌کنند سنتی داشته اند که در روز غدیر در میادین شهر‌ها تجمع کنند و این تجمع را بیعت با امام علی (ع) بشمارند و البته این تجمع نوعی بیعت با امام زیدیه هم محسوب می‌شده است.

 
 
با انقلاب جمهوری خواهان در دهه ۶۰ میلادی که عمدتا سکولار یا اهل سنت بودند رسم برپایی جشن روز عید غدیر خم کمرنگ شد تا این که پس از سقوط دولت علی عبدالله صالح در سال ۲۰۱۱ و بخصوص پس از قدرت گرفتن انصارالله در سال ۲۰۱۴ این جشن دوباره احیا شد. این مساله باعث شده برخی دشمنان و مخالفین انصارالله آن‌ها را مبدع این جشن در یمن بدانند که انصارالله این مساله را رد و تاریخ یمن را گواه رد کلام دشمنانش می‌داند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
رضایی
۲۱:۳۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
جیگرم خنک میشه وقتی نام مبارک مولی امیرالمومنین علی صلوات الله علیه را میشنوم
آقا رضا
۱۶:۰۲ ۲۷ تير ۱۴۰۱
عید غدیر بر همه مسلمانان جهان مبارک باد ..ایران افغانستان یمن لبنان امارات سوریه روسیه لیبی قطر کویت عربستان بنگلادش تورکیه