سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش بدون مجوز دوره‌های طب سنتی پیگرد قانونی دارد

عده‌ای بدون مجوز اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی با مضمون طب سنتی می‌کنند،که این امر غیرقانونی بوده و مدرک اعطایی این مراکز بدون اعتبار است.


مسعود مقدری،مدیر اداره توسعه و تعالی طب ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برای برگزاری هر نوع دوره آموزشی در زمینه‌های مرتبط با پزشکی، مثل طب سنتی و دوره‌های زیبایی و پوست، لازم است مرکز آموزشی، آموزش دهنده و آموزش گیرنده تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی باشند و گواهی شرکت کنندگان در این دوره‌های آموزشی مخدوش است.

او با اشاره به نمونه‌ای از این دوره‌های غیرمجاز گفت: چندی پیش، گروهی در فضای مجازی با عنوان قابله گری (مامایی) طب اسلامی تشکیل شده و با اخذ مبلغ قابل توجهی از شرکت کنندگان، به برگزاری کلاس‌های بدون مجوز اقدام کرده بود که تهدیدی علیه سلامت مادران باردار و جامعه محسوب می‌شود.

مدیر اداره توسعه و تعالی طب ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این دوره کشوری بود که خوشبختانه با اقدام به موقع و با پیگیری‌های اداره حقوقی و اداره توسعه و تعالی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همکاری اداره اماکن، اداره تعزیرات، قوه قضائیه، پلیس امنیت اخلاقی و ارگان‌های نظارتی و امنیتی، اقدام به تعطیلی این دوره‌ها شد.

 به گفته مقدری  ما بدون همکاری و همراهی ارگان‌های یاد شده قادر به مقابله با این افراد سودجو نخواهیم بود و از تلاش همه آن‌ها سپاسگزاریم.

او گفت: همچنین با اطلاع از برگزاری این دوره‌های در شهر‌هایی همچون مشهد و اصفهان، با اطلاع رسانی به موقع به دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه، از برگزاری این دوره‌ها جلوگیری شد.

در این زمینه رئیس اداره نظارت بر درمان معاونت درمان گفت: مردم باید بدانند چنین دوره هایی، تهدیدی علیه سلامت عمومی و دخالت در امر پزشکی محسوب می‌شوند و ما باهر اقدامی که سلامت جامعه را به خطر بیندازد مقابله خواهیم کرد.

محمد رفیع نیکروش گفت: مدرکی که این دوره‌ها به شرکت کنندگان می‌دهند هیچ گونه اعتباری ندارد و اگر فردی با این مجوز اقدام به فعالیت کند، مجرم محسوب شده وقانونگذار مجازاتی برای آن در نظر گرفته است.

او می گوید:برخی مداخلات در زمینه پوست نظیر بوتاکس، تزریق ژل، لیزر، مزوتراپی و... صرفا پزشکی بوده و دیگر افراد نمی‌توانند انجام دهند و هرگونه آموزشی در این زمینه باید با مجوز وزارت بهداشت انجام شود.

محمد رفیع نیکروش گفت: موارد زیادی شکایت از این گونه فعالیت افراد بدون مجوز به ما ارسال می‌شود که مردم را با مشکلاتی همچون سوختگی شدید پوست با دستگاه‌های لیزر، آسیب‌های بافت نرم و یا مشکلات بعضا" جبران ناپذیر ناشی از تزریق ژل مواجه کرده است.

او می گوید: عده‌ای با سوءاستفاده از نام طب اسلامی، با هدف کسب پول و درآمد، سلامت و جان مردم را به خطر می‌اندازند.

نیکروش گفت: ما از مردم تقاضا داریم به هیچ عنوان به مراکز بدون تابلو و بدون مجوز مراجعه نکنند و در صورت مشاهده فعالیت این مراکز، مراتب را به شماره تلفن ۱۹۰ به صورت شبانه روزی و یا شماره‌های ۳۱۲۱۵۶۶۲، ۳۱۲۱۵۶۵۱ و ۳۱۲۱۵۶۲۹ در ساعات اداری اطلاع دهند.

او گفت: مردم می‌توانند چشم ما باشند و کمک مردم در اطلاع رسانی این موارد بدون مجوز برای ما بسیار با اهمیت است.

برچسب ها: طب سنتی ، علوم پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.