سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوشه بندی درختان خرما در قیروکارزین

این روز‌ها مردم شهرستان قیروکارزین علیرغم دمای هوای بالای ۵۰ درجه به منظور محصول دهی بیشتر نخلستان‌ها، مشغول به کار خوشه‌بندی درختان خرما هستند.

مهدی همتی گفت: برای محصول دهی بهتر، برداشت آسان و جلوگیری از ریزش محصول در مقابل طوفان‌های فصلی، عملیات خوشه بندی خرما در بیش از ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های این شهرستان ادامه دارد.

او گفت: درشت‌تر و پر شدن محصول خرما از دیگر آن اهداف خوشه بندی است و نخلداران عملیات خوشه بندی را از اواخرخردادماه انجام می‌دهند و این کار تا پایان تیرماه ادامه دارد.

همتی گفت: گرده افشانی، باز کردن و بستن خوشه‌های خرما و برداشت مراحلی است که طی می‌شود تا خرما به دست مصرف کننده می‌رسد.

او گفت: یکی از مراحل برداشت خرما مرحله خوشه بندی خرماست که باید توسط افراد با تجربه انجام شود، در مرحله خوشه بندی کشاورز از درختان نخیلات بالا رفته و با بستن خوشه‌های خرما توسط ریسمان به درختان تا زمان برداشت محصول این خوشه‌های خرما به تنه درختان بسته میشود تا از شکستگی آن‌ها جلوگیری شود.

همتی گفت: خوشه بندی خرما یکی از مراحل سخت و پرزحمت تولید محصول خرماست و باید توسط افراد باتجربه انجام شود، افتادن از ارتفاع بالای نخل خرما و رفتن خار نخل در بدن از جمله خطرات خوشه بندی است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: بالغ بر ۶ هزار از باغات شهرستان قیروکارزین زیر کشت خرما می‌باشد و رقم غالب در سطح باغات خرمای زاهدی است و ارقام پیارم، شاهانی، خاصویی، هلیله از دیگر ارقام خرما در این شهرستان است.

او گفت: سالانه بیش از ۷۰ هزار تن محصول خرما از این شهرستان برداشت میشود.

همتی گفت: شهرستان قیروکارزین از بزرگترین تولید کنندگان خرمای استان فارس است که ۴۰ درصد خرمای استان را تولید می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.