سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روش‌های جایگزین برای عبور از چالش کمبود پرستار

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ارتقای کیفیت خدمات مراقبتی، مهمترین هدف معاونت پرستاری بوده و برای تحقق آن از شیوه‌های مختلف استفاده می‌شود.

عباس عبادی، در دومین دوره آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری گفت: یکی از موضوعاتی که موجب تمایز مدیران پرستاری موفق می‌شود، موضوع مدیریت منابع انسانی است و کلید موفقیت یک مدیر، شناخت ویژگی ها، چگونگی تعامل با نیرو‌ها و توانایی رهبری و ایجاد انگیزه برای اثربخشی بیشتر است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری گفت: در این مسیر، موانع و محدودیت‌هایی نیز وجود دارند که باید با تلاش و برنامه ریزی و استفاده از استراتژی‌های کارآمد و مختلف این محدودیت‌ها و موانع، مدیریت و مرتفع شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از چالش‌هایی است که مدیران پرستاری، همواره دغدغه آن را دارند و ما نیز به آن اذعان داریم؛ اما باید توجه داشت که این موضوع، یک چالش جهانی بوده و بسیاری از کشور‌های دنیا علی رغم مواجهه با کمبود نیروی پرستاری، با اتخاذ راهبرد‌های جایگزین، همچنان خدمات پرستاری با کیفیت و مطلوب ارائه می‌کنند.

عبادی با تاکید بر ارائه روش‌های جایگزین برای مدیریت و عبور از چالش کمبود نیروی انسانی گفت: اگر نمی‌توانیم نیروی انسانی لازم را به کار بگیریم، از روش‌هایی استفاده کنیم که نیاز‌های ما را با توجه به محدودیت نیروی انسانی، برآورده سازد. به عنوان مثال، ثبت و گزارش نویسی پرستاری یکی از این شیوه‌هایی است که کمک می‌کند تا پرستاران در کمترین زمان ممکن گزارش‌های خود را ثبت و زمان بیشتری را برای مراقبت مستقیم در بالین بیمار صرف کنند.

او اصلاح فرآیند‌های مرتبط با پرستاری و حذف فرآیند‌های غیر مرتبط را از دیگر راهکار‌های جایگزین برشمرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: یکی دیگر از مواردی که همکاران پرستار ما، آن را به عنوان یکی از موانع ارائه مراقبت مستقیم معرفی می‌کنند، فرآیند‌های ثبت و مستندسازی است که به دلایل مختلف و با اهداف متفاوت انجام می‌شوند. به عنوان مثال، به زعم همکاران، فرآیند اعتباربخشی نیاز به ثبت مستمر دارد که وقت زیادی را از پرستاران می‌گیرد و به این ترتیب فرصت ارائه مراقبت مستقیم در بالین بیمار کاهش می‌یابد.

عبادی این موضوع را یک برداشت نادرست تلقی کرد و گفت: به همین دلیل سعی شده در دوره‌های آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری، با استفاده از اساتید خبره در حوزه مدیریت، فرآیند‌ها و نتایج حائز اهمیت در ارزشیابی‌ها مشخص و انتظارات ارزیابان از مدیران پرستاری بیان شود تا آن‌ها دقیقا مبتنی بر انتظارات عمل کرده و مستندسازی‌ها را به صورت هدایت شده و مبتنی بر هدف انجام دهند.

گفتنی است، دوره آموزشی مدیریت اثربخش در پرستاری به همت دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری برای کلیه مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در قالب چهار دوره و بر اساس تقسیم بندی مناطق آمایشی در تیر امسال با هدف توانمندسازی مدیران پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برگزار شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.