سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فناوری جدید برای تسهیل نگاه به عمق بافت‌های زنده

محققان آمریکایی در تلاشند تا با یک فناوری جدید، قادر به نگاه انداختن به عمق بافت‌های زنده شوند.

پایگاه «دانشگاه کالیفرنیا- مرسد» گزارش داد مهندسان زیستی در حال کار بر روی یک فناوری جدید هستند تا بتوانند به عمق بافت‌های زنده و تومور‌ها نگاه کنند.

بر پایه این گزارش، پروفسور «چانگ کینگ لی» (Changqing Li) در حال ساخت یک دستگاه تصویربرداری سی تی اسکن است که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به مطالعه و فهم این مسأله بپردازند که چگونه اکسیژن، نقشی را در درمان سرطان و رشد سلول‌های بنیادی در بافت‌های عمیق مانند مغز استخوان ایفا می‌کند و احتمالا پیشرفت‌های جدیدی برای کشت سلول‌های بنیادی در خارج از بدن و نیز درمان‌هایی برای کنترل کردن رشد تومور ایجاد می‌کند.

طبق گزارش پایگاه دانشگاه کالیفرنیا- مرسد، «پروفسور لی» به همراه همکارش پروفسرو «جوئل اسپنسر» هم اکنون در حال کار با مولکول‌هایی هستند که زمانی که با اشعه «ایکس- ری» برانگیخته می‌شوند، نوری را در طیف مرئی از خود ساطع می‌کنند که با اندازه گیری شدت نور و مدت زمان تابش آن، محققان می‌توانند تعیین کنند چه مقداری اکسیژن در بافت موجود است.

این پروژه که «حسگر فعال‌شده نانوفسفر اکسیژن‌سازی زیستی» BONES)) نام دارد، یک فناوری تصویربرداری پزشکی کاملا جدید با ترکیب بی سابقه‌ای از حساسیت شیمیایی و تصویربرداری با وضوح بالای فضایی از طریق عمق بافت خواهد بود.

پروفسرو لی در این باره می‌گوید: وضعیت هیپوکسیک (کم اکسیژنی) در بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری مزمن کلیوی و یا پیوند ناوفق اعضا تأثیرگذار خواهد بود.

او همچنینی گفت: اندازه گیری اکسیژن در بافت عمیق آسان نیست. ما در حال حاضر می‌توانیم از یک سوزن برای استخراج نمونه استفاده کنیم؛ اما این راه می‌تواند تنها یک نقطه را مورد مطالعه قرار دهد. اما این فناوری جدیدی به ما اجازه می‌دهد تا داخل یک ناحیه کامل از بافت، مانند تومور‌ها و مغز استخوان را ببینیم.

منبع: پایگاه دانشگاه کالیفرنیا- مرسد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.