سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگاس در کمین شهروندان طرقبه

رئیس اداره محیط زیست طرقبه شاندیز از ایجاد گونه مهاجم تلفیقی گرگ و سگ‌های ولگرد طرقبه خبرداد.

محمد غلامی رئیس اداره محیط زیست طرقبه شاندیز گفت: جفت‌گیری این سگ‌ها با گرگ‌ها، موجب ایجاد یک گونه مهاجم به نام گرگاس شده است که اگر به طور جدی این مسئله پیگیری نشود، در آینده‌ای نزدیک شاهد وقوع اتفاقات ناگوار و تلخی برای زندگی امن شهروندان خواهیم بود.

او گفت: روش‌هایی همچون عقیم‌سازی وجود دارد که با کمترین هزینه و درد جلوی ازدیاد و زاد و ولد لجام‌گسیخته سگ‌ها را می‌گیرد؛ اما متاسفانه ما نه فقط در طرقبه و شاندیز که در کل کشور در این زمینه واقعا مشکل داریم.

رئیس اداره محیط زیست طرقبه شاندیز گفت: ازدیاد سگ‌های بلاصاحب یا ولگرد به تهدیدی جدی برای حیات وحش ما تبدیل شده است؛ متاسفانه بعد از رهاسازی این سگ‌ها توسط صاحبانشان شاهد آن هستیم که در نقاط پرترددی همچون حاشیه جاده شاندیز یا طرقبه و نغندر، مردم خودرو‌های خود را متوقف می‌کنند و مشغول غذا دادن به این سگ‌ها می‌شوند و این فرهنگ و رفتار کاملا اشتباهی است که در سال‌های اخیر در بین مردم جا افتاده است؛ رهاسازی پلاستیک حاوی غذای مانده و غذا دادن به سگ‌ها و کمک به افزایش جمعیت آن‌ها به یک معضل برای طبیعت تبدیل شده است.

غلامی گفت: تعداد سگ‌های ولگرد در این شهرستان و در سطح استان آن‌قدر زیاد شده است که تنوع حیات وحش ما تهدید می‌شود؛ زیرا با حضور گله‌ای این سگ‌ها در طبیعت زندگی سایر حیوانات همچون روباه، شغال، خرگوش و موش صحرایی نابود می‌شود. ما بار‌ها و بار‌ها با وزارت کشور و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکاتبه کرده ایم تا این موضوع را به نحوی جدی پیگیری کنند.

او گفت: تردد سگ‌ها در زباله‌ها و بعد در مناطق مسکونی منشأ انواع بیماری‌های پوستی، سالک و هاری است. محیط‌بانان ما در ارتفاعات بار‌ها شاهد حمله سگ‌ها به گراز‌ها بوده‌اند و بحث مهم دیگر جفت‌گیری سگ‌ها با گرگ است که در پی آن یک گونه مهاجم به نام گرگاس متولد می‌شود و مطمئن باشید اگر به طور جدی به این معضل پرداخته نشود، در آینده‌ای نزدیک شاهد وقوع اتفاقات ناگوار و تلخی نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای زندگی امن شهروندان خواهیم بود.

ان جی او‌ها یکی از مقصران اصلی افزایش بی رویه سگ‌های ولگرد

علیرضا قدرتی رئیس شبکه دام‌پزشکی طرقبه شاندیز گفت: به تازگی یک مورد در بیرجند و یک مورد هم در شمال کشور شاهد مرگ دو کودک بر اثر حمله همین سگ‌های ولگرد بودیم. اما یکی از معضلات بزرگی که ما هم‌اکنون در منطقه داریم، تغذیه سگ به وسیله مردم به خصوص برخی از اعضای ان‌جی‌او هاست؛ بار‌ها در جاده حصار سرخ شاندیز و نغندر طرقبه شاهد غذارسانی اعضای برخی از سمن‌های دوستدار حیوانات به سگ‌ها بودیم و یکی از عوامل افزایش بیش از حد سگ‌ها در این مناطق همین دخالت عامل انسانی در امر تغذیه سگ‌ها و به دنبال آن افزایش زاد و ولد آن‌هاست.

او گفت: این افراد اصلا درباره مضرات و آسیب‌های این عمل نسبت به تغییر اکوسیستم منطقه و از بین رفتن حیات وحش و از آن مهم‌تر تهدید سلامت و امنیت جان انسان‌ها آگاه نیستند و گمان می‌کنند یک کار خداپسندانه انجام می‌دهند.

جمع آوری سگ‌های ولگرد، چند ماه دیگر

سید احمد پور موسوی عضو شورای شهر طرقبه گفت: ما شاهد افزایش تصادفات و منحرف شدن خودرو‌ها در سطح جاده به علت عبور سگ‌های ولگرد و حتی متاسفانه در سال گذشته شاهد فوت افراد در اثر برخورد خودرو‌ها با سگ‌ها نیز بوده‌ایم. در حال حاضر اداره منابع طبیعی یک زمین مناسب در اختیار ما قرار داده است و ما با کارشناسان ادارات بهداشت و دامپزشکی هماهنگ کرده‌ایم تا ضمن رعایت موازین لازم توسط پیمانکار دور تا دور این محوطه محصور شود تا طی ماه‌های آینده برای جمع‌آوری و جداسازی سگ‌ها و نگهداری آن‌ها در این پناهگاه اقدام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
دولت یک کاری بکن
ازین سگ پرورا میترسی
چطور جاهای دیگه با مشت آهنین برخورد میکنی
چرا با این سگ پرورا مدارا میکنین؟
نکنه از طرف خود دولت می یان