این نظر سنجی که از ۳۱ اردیبهشت ماه تا ۴ خردادماه امسال انجام شده، از همه افراد ۱۸ سال و بالاتر در کل کشور انجام شده است.
بر اساس یافتههای نظرسنجی نزدیک ۵۸ درصد از افراد مهریه را در زندگی زناشویی مهم نمیدانند و حدود ۶۳ درصد مردان هم اعتقاد دارند «در زمان تعیین مهریه، مقدار آن را چندان جدی نمیگیرند.»
به علاوه حدود ۵۶ درصد گفتهاند مهریه سنگین هیچ تأثیری در استحکام زندگی زناشویی ندارد و کمتر از ۶۶ درصد پاسخ دادهاند خانوادهها در تعیین مقدار مهریه، چندان با مشکل مواجه نیستند.
از نظر ۵۰/۳ درصد از مردم، تقسیم دارایی و ثروت در آغاز زندگی زناشویی بیشتر به نفع زنان است. ۲۴ درصدشان هم شروط ضمن عقد و ۱۲ درصد مهریه سنگین را بیشتر به نفع زنان میدانند. به نظر ۶۱ درصد جامعه آماری، مهریه برای زنان به عنوان پشتوانه مالی محسوب میشود.
در این گزارش گفته شده حدود ۶۸ درصد از مردم، «بخشیدن مهریه در زمان طلاق میتواند به زنان در گرفتن حق نگهداری از فرزندان کمک کند.» حدود ۷۶ درصد هم معتقدند «بخشیدن مهریه میتواند به زنان کمک کند تا راحتتر طلاق بگیرند.»
حدود ۴۸ درصد اعتقاد دارند مردان به خاطر مهریه، تحت فشار خواستههای همسرانشان قرار دارند و نزدیک ۷۲ درصد گفتهاند زنان در طول زندگی یا در زمان طلاق برای گرفتن مهریه خود با مشکل مواجه هستند.
در این نظرسنجی ۸۳/۷ درصد مردم هم به نحوی «با زندانی شدن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، مخالف هستند.»
بر اساس این گزارش، نزدیک ۸۲ درصد معتقدند برای گرفتن مهریه، قانون باید به زنان کمک کند و ۳۹/۸ درصد از مردم، مؤثرترین اقدام دولت برای کاهش میزان مهریه را تعیین سقف قانونی برای آن میدانند. به علاوه ۲۶/۲ درصد گفتهاند دولت هیچ اقدامی نکند، حدود ۱۷ درصد دریافت مالیات پلکانی و ۵/۵ درصد هم دریافت مالیات با نرخ ثابت را برای کاهش میزان مهریه مؤثر میدانند.
در این نظرسنجی، ۹/ ۴۹ درصد افراد، مرد و ۵۰/۱ افراد زن هستند. ۲۶ درصد این افراد در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال(جوان)، حدود ۵۷ درصد در بازه سنی ۳۶ تا ۶۰ سال(میانسال) و نزدیک ۱۶ درصد هم در بازه سنی بیش از ۶۰ سال(سالمند) قرار دارند.
در میان این افراد، حدود ۷۸ درصد از پاسخگویان متأهل هستند و نزدیک ۱۳ درصد هم هرگز ازدواج نکردهاند. حدود ۳۷ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتهاند و نزدیک ۵۶ درصد هم بدون تحصیلات دانشگاهی بودهاند؛ ۵ درصد افراد این نظرسنجی هم بیسواد اعلام شده است.
بر اساس آماری که مؤسسه افکارسنجی مرکز پژوهشهای مجلس از افراد پاسخگو در نظر سنجی ارائه داده، ۴۴ درصد افراد ساکن مراکز استان و ۲۱ درصد ساکن روستاها هستند.
این مرکز گفته نزدیک به نیمی از پاسخگوها یکی از اعداد ۱۴، ۵۰، ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۱۴ سکه را مناسب مهریه دانستهاند.
در این نظرسنجی ۸۶ درصد افرادی که از آنها پرسیده شده «طبق رسومشان مهریه در هنگام عقد به زن پرداخت میشود یا نه؟» پاسخ منفی دادهاند.
به علاوه ۷۲ درصد هم گفتهاند برای گرفتن مهریهشان، «زیاد یا خیلی زیاد» با مشکل مواجه هستند.
این قانون 50 % درصد اموال شوهر قانون ایالات متحده آمریکا است نه قانون خداوند جل جلاله که در قرآن کریم فرموده لطفا قوانین غربیهای نامسلمان را به خورد مسلمانان ندهید که نوعی بدعت در دین اسلام ناب محمدی ص محسوب می شود درضمن کسی هم که از فقر شدید مالی از اقشار بینوایان ضعفا محسوب می شود به تشخیص قاضیان خردمندان محترم قوه قضائیه خانواده و مهریه عندالاستطاعشو نداره پرداخت کنه حتی ربع سکه مهریه دادن برش بسیار مشکل است پرداختش واجب نیست که مهریه ای پرداخت کند مهریه عندالمطالبه هم که از نامش مشخص است باید همان موقع عقد پرداخت کند وقتی نداشت پرداخت کند می شود مهریه عندالاستطاعه و دیگر مهریه عندالمطالبه که دوختن بریدن برای خودشون روی باد هوا باطل می شود و می شود مهریه عندالاستطاعه اگر هم همان را هم نداشت در طی دوران زندگیشان واقعا پرداخت کند خوش بر حلالش خداوند جل جلاله بر تمامی امور مخلوقاتش اشراف کامل دارد و خود او برای همسرش جبران خواهد کرد مهم عشق علاقه عاطفه صلح ثبات پایدار زندگی مشترک فی مابینشان است هر چند در قرآن کریم فرموده است که مهریه باید به زن پرداخت شود ولی بعدشم فرموده زن می تواند با رضایت کامل خودش پخشیش رو ببخشد یا تمام کمال به شوهرش ببخشد منظور از بخشش مهریه با دل رضا به شوهرش در این آیه قرآنی در سوره النساء همان توان پرداخت مردان را در نظر گرفته که زنان با ایمان و خردورزی که دارند به شوهر بینواشون تخفیف می دهند و یا اگر نداشت پرداخت کند مهرشان را در راه رضای خداوند جل جلاله به شوهرشان می بخشند نه اینکه به شوهر دانده متمکن ثروتمندشان ببخشند مهریه شان را خداوند عادل حکیم خردمند همه جوانب را در طول دوران زندگی انسانهایش دیده و آیه نازل کرده است تا حقوق بشر انسانی اسلامی عادلانه خداپسندانه به نحو احسنت رعایت شود و خداوند جل جلاله جبران کننده است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه و خداپسندانه .
نخیر نقد سازند و اعتراض عادلانه صادقانه دلسوزانه مومنانه خداپسندانه داریم این از دیدگاه آحاد ملت نیست این سقف بریدنهای مهریه از دیدگاه و آمار غلط برخی از احزاب و جناح ها است از نظر دیدگاه خردمندانه و عادلانه آحاد مردم مهریه باید برای اقشار ضعیف عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه قابل پرداخت بعد از صیغه نامه رسمی عقد محضری باشد و به اندازه توانایی و وسعشان عندالمطالبه بپردازند و برای اقشار قوی و ثروتمند هم همینگونه باید باشد رقم و قیمت و مبلع و تعداد و سقف مبلغ و تعداد طلا و سکه را دولتها و مجلس شورای اسلامی حق ندارند معیین و مشخص کنند که بدعت در دین اسلام می گذارند باید هر شخصی به اندازه دارایه های موجودش در حد توانش در حد پول نقدش در حد سند ملک املاک زمین باغش دامش مغازه و درامدش مهریه را به همسرش زنش مادر فرزندانش بی منت بعد از خواندن صیغه نامه عقد رسمی محضری به زنش تقدیم کند و در همان دفترخانه عقد رسمی هم پرداخت و مبلغ و تعدادش و سندش را ثبت کنند و امضاء رسید از عروس خانم را دریافت کنند تا بعد از ازدواج به مشکلات و مصائب گوناگون و گروکشی و به اسارت درآوردن شوهر و سو ءاستفاده از شوهر منجر نشود مهریه شده اهرم فشار و زور بر شوهر و سوءاستفاده از شوهر در طی دوران زندگی مشترک اگر قادر به پرداختش نباشد هزارتا سوءاستفاده خار کننده ذلیل کننده از شوهرشان می کنند و ضد حقوق بشر عادلانه خداپسندانه است باید به تمامی عاقدان دفاتر عقد ازدواج دستور اکید ابلاغ کتبی رسمی کنید که مهریه را بعد قبل از خواند صیغه عقد دامادها آماده کرده باشند و تفاهم کرده باشند که در همان دفاتر عقد ازدواج جلوی شاهدین و عاقد پرداخت رسمی شود در حد توانشان و ثبت ظبت شود و بروند دنبال زندگی مشترک عاشقانه خداپسندانشون در غیر این صورت باید باز در حد توانایشون مهریه عندالاستطاعه را تنظیم کنند و نوع پرداختش رو هم به عروس خانم مشخص کنند تا در طی دوران زندگی مشترک خورد خورد یا بعد یک جا در صورت داشتن تمکن مالی پرداخت و ثبت ضبط شود در دفاتر محضری عقد ازدواج رسمی ولی سقفش و مقدارش را باز خود اشخاص با تفاهمات یکدیگر باید مشخص کنند برای هر نوع مهریه هم که به دادگاه های خانوادگی برای استرداد مهریه مراجعه می کنند قاضیان محترم باز با استناد بر مهریه عندالمطالبه مهریه عندالاستطاعه باید استعلام بگیرند و دارایهای شوهر را آنالیز کنند و در حد توان شوهر حکم پرداخت قضایی اسلامی عادلانه صادر کنند که نه سیخ بسوزد نه کباب ولی سقفی را نه دولت و نه مجلس حق ندارد معیین و مشخص کند مبنا باید بر استناد همان مهریه بریده شده و ثبت شده باشد ولی باید توان شوهر را عادلانه و خداپسندانه تحقیق کرد و در حد توانش مهریه را از شوهر استرداد کرد و به همسرش زنش پرداخت کرد نه اینکه مثلا یه شخصی در دوران ارزانی 500 سکه تمام بهار آزادی مهریه عندالمطالبه کرده و قانونی هم نبوده که به آن داماد بگوید در دفترخانه عقد آقای داماد که 500 سکه مهریه عندالمطالبه کردی مهریه ات کو بیار تا ثبت ضبط پرداختش کنیم به عروس خانم و اگر نداشت باید مهریه را همان موقع مهریه عندالاستطاعه بنویسند و عقد را جاری کنند و الانم که خیلیها مهریه قدیم را ثبت کردند ولی نتوانسته اند پرداختش کنند قاضیان محترم دادگاهای خانواده باید با استناد بر توان شوهر مهریه را به زنش بگیرند و پرداختش کنند نه بر اساس مهریه ایی که سالها پیش عندامطالبه ثبت شده و وصول نشده مهریه عندالمطالبه ایی که پس از خواندن صیغه نامه عقد پرداخت و ثبت نشود باطل است و می شود مهریه عندالاستطاعه و دیگر آن مبلغ مهریه باطل می شود و در حد حدود توان آن شوهر باید قاضیان محترم دادگاه تحقیق کنند و مهریه ایی عادلانه و خداپسندانه را از شوهر دریافت و به همرانشان پرداخت کنند خواهشا در دین اسلام ناب محمدی ص با قوانین مندرآوردیتان بدعت در دین نگذارید تا ازدواجها رونق گیرد و تولید نسل در ایران اسلامی افزایش یابد با کمکهای همه جانبه همه دستگاهای دولتی و مردمی . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .