قاسم‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مالیات بر مهریه با سیاست‌های کلی خانواده در تعارض است

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: اعمال مالیات بر مهریه از جهت تعارض با سیاست‌های کلی خانواده محل چالش و بحث به شمار می‌رود و طرح کارآمدی هم نیست.

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  خبر اعمال مالیات بر مهریه را ایده یکی از نمایندگان مجلس دانست و گفت: این موضوع در کمیته تخصصی کمیسیون قضایی حقوقی نیز بررسی نشده است اما روند اصلاح قانون مهریه در کمیسیون یاد شده در حال بررسی است. ایده مالیات بر مهریه از جهت تعارض با سیاست‌های کلی نهاد خانواده محل چالش و بحث به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر برقراری توازن حقوق میان زنان و مرد در نهاد خانواده بیان کرد: قراردادن بار مالی بر عهده زوج علاوه بر هزینه‌های فعلی ازدواج، بر میزان ازدواج هم اثر منفی می‌گذارد. هدف طراحان از ارائه این ایده، ارائه راهکاری برای مقابله با میزان بالای مهریه است که البته هدف درستی به شمار می‌رود اما آنچه اهمیت دارد این است که ایده مطرح‌شده نباید نقض غرض باشد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس تأکید کرد: ایده مالیات بر مهریه نظام مالیاتی کشور را هم با مسائل عدیده‌ای مواجه می‌کند. در هر صورت با توجه به دلایل یاد شده، طرح یاد شده نمی‌تواند کارا باشد.

قاسم‌پور تأکید کرد: به صورت جدی تلاش خواهیم کرد نظرهایی که بتواند اجماع نخبگانی و اقناع جامعه را به همراه داشته باشد، در اصلاح قانون مهریه در نظر گرفته شود و با طرح ایده‌هایی که چالش‌هایی را برای نهاد خانواده به همراه دارند یا موجب عدم توازن حقوقی زن و مرد می‌شوند، مقابله می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: روند قانون‌گذاری نیازمند فضایی به دور از التهابات سیاسی و اجتماعی است و باید فارغ از جنجال‌های رسانه‌ای و با مداخله حداکثری جامعه کارشناسی بتوان قانونی مؤثر و کارآمد را تدوین و مصوب کرد. این نکته در قانون‌گذاری حوزه زنان و خانواده اهمیتی صدچندان دارد. از این جهت از تمامی نمایندگان، فعالان حوزه زنان و خانواده و رسانه‌ها تقاضا دارم تا حد امکان در ایجاد این فضای آرامش و تضارب آرای کارشناسی و نخبگانی یاری‌گر ما باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۰:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
خوب من یک زنم اگر ازدواج کنم و قرار باشه مالیات چیزی که نگرفتم رو بدم خوب مهریه رو اول می گیرم.
دوم این که شما ها فقط مونده رو گوزیدن آدمها مالیات بگیرد. خرجتون رو کم کنید این قدر رو مردم فشار نیارید.
سوم فقط مردسالاری رو نماینده های... بلد هستند.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۴۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
پیشنهادم اینه همون اول با حقوق برابر زندگی رو شروع کنید. زندگی مشترک هیچ نیازی به مهریه و حقوق یکجانبه نداره همون بهتر مهریه ای نباشه، حق طلاق و اینجور چیزا هم هر دو داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۵۰ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
به نظرم اگر امکان تغییر قوانین نیست یه تبصره ای اضافه کنید تا پرداخت مهریه موقع عقد اجباری بشه اینطوری لااقل خیالمون راحته پسر به جرم عاشق شدن مقروض و زندانی نمیشه.
الان تمام حقوقی که مرد در ازدواج داره به واسطه تبصره های قانونی تعدیل شده به طوری که اصلا بود و نبودش فرقی نداره ولی مهریه همچنان به قوت خودش باقیه. وقتشه این قانون هم تعدیل بشه که به نظرم الزام پرداخت نقدی مهریه همون موقع عقد تا حدودی مشکلات را برطرف کنه .
مورد آخر هم اینکه لطفا پیگیر تشکیل فراکسیون هایی برای حقوق مردان هم باشید متاسفانه این سال ها به واسطه وجود فراکسیون ها و رسانه های حقوق خانم ها، جامعه صرفا با مشکلات خانم ها آشنا شده در حالی که آقایون هم درگیر همین مشکلات هستند ولی تا زمانی که آقایون هم فراکسیون و رسانه های رسمی نداشته باشند نمیتونند مشکلاتشون را بیان کنن و دائم مورد قضاوت های یک سویه قرار میگیرن .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۳:۱۵ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
مالیات از مهریه زنان !!!مالیات از مسکن خالی !!! مالیات از مغازه خالی بی درآمد!!! مالیت از حساب بانکی چندرغازی سرپرست خانواده بینوایانی که فوت شده و خانواده بینوایش برای آزاد کردن اون چندرغازش از بانکش باید بروند اداره دارایی تا از چندر غاز ته حساب سرپرست مرحوم مستمری بگیری بینوای زیر زیر زیر خط فقر مالیاتشو کم کنند !!! مالیات از النگو و گوشواره طلای دخترکان و زنان خانه دار هم بگیرید!!! مالیات از وسایل منزل کهنه شده که توی انباریها و زیرزمینها و روی پشت بامها هست هم بگیرید !!!مالیات از قلکهای خالی کودکان هم بگیرید !!!!مالیات از البسه های کهنه توی کمد لباسی مردم هم بگیرید!!!!! مالیات از وسایل نقلیه خودرویی و موتورسیکلتی کهنه اوراقی مردم هم بگیرید !!! مالیات از راه رفتن بیکاران تهی دست توی کوچه و خیابانها هم بگیرد!!! یادم به کارتون شیر شاه و رابین هود افتاد که داروقه شیر شاه از همه بینوایان مالیات می گرفت واقعا تاسف بار است که از اقتصاد داری غربیها دارید پیروی می کنید اینجا حکومت جمهوری اسلامی انقلابی ایران اسلامی تمدن ساز اسلام ناب محمدی ص است نه اروپا است و نه آمریکا است و نه دیگر کشورهای غیر اسلامیست و نه حکومتهای اسلامی آمریکایست مردم توی نون معیشتشون موندند شما هم بشینید مالیات از هر چیزی و هر کسی بگیرید برای همین است که رابین هود هم زیاد شده در جامعه . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
مازندران
۱۹:۴۵ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
عجیبه که آنقدر موضوع مهریه براشون مهمه در حالی که شاید سه هزار مرد محکوم هم در اینباره نداشته باشیم اما برای سه میلیون مرد معتاد تو کشور هیچ از این تبلیغات و پروپاگاندا ندارن. واقعا چرا؟ حقوق مرد براتون مهمه واقعا یا مسئله چیز دیگه ای هست؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
ففط مردم رابدوشید
آخرین اخبار