سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاه ویژه سازمان تبلیغات اسلامی به بحث رسانه و تولید محتوا

مدیرکل تبلیغات اسلامی زنجان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی نگاه ویژه ای به رسانه و تولید محتوا دارد

حجت‌الاسلام احمدی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با رسالت و هدف اعتلای فرهنگ پربار اسلام ناب محمدی در راستای تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج مسائل اعتقادی، اخلاقی چه ناظر به مناسبت‌های دینی و چه ناظر به مناسبت‌های ملی تأسیس شد.

او می گوید: در ابتدای کار، رسالت سازمان در احیای شعائر دینی بیشتر مبتنی بر تبلیغ سنتی بود، لذا اعزام مبلغ در مناسبت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان، محرم، صفر و ایام غدیر، یکی از رسالت‌ها و وظایف اولیه سازمان به شمار می‌رود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی زنجان گفت: به مرور زمان و با توجه به نیاز‌هایی که در برخی از روستا‌ها احساس شد، با کمک مردم و حاکمیت و دولت، بستری برای حضور روحانیون در روستا‌ها با عنوان امام روستا و روحانی مستقر فراهم شد.

به گفته حجت‌الاسلام احمدی  در حال حاضر تقریباً ۸۵ خانه عالم در روستا‌ها وجود دارد و  در این خانه‌های عالم، روحانیون با خانواده خود مستقر بوده و به امورات شرعی دینی، فکری و اعتقادی مردم روستا رسیدگی می‌کنند.

او می گوید: به مرور زمان که نوع مواجهه نظام با استکبار عوض شد، برخی از فعالیت‌ها نیز به فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی افزوده شد که از جمله آن‌ها می‌توان به تشکل‌های دینی در قالب هیئات مذهبی، کانون مداحان، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و انجمن‌های اسلامی اشاره کرد، ادامه داد: هر یک از این تشکل‌ها بنا به نیاز جامعه مشغول فعالیت هستند که ساماندهی این تشکل‌های دینی نیز بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی زنجان گفت: در حال حاضر در استان زنجان بالغ بر ۷۰۰ هیئت مذهبی در سامانه طوبی ثبت شده  که برخی از این هیئات جزو هیئت‌های شاخص هستند.

حجت الاسلام احمدی می گوید: برخی از این هیئات نیز محلی و مناسبتی بوده و برخی دیگر نیز در مساجد و در خانه‌ها فعالیت می‌کنند.

او گفت: امسال نیز انتخابات شورای هیئات مذهبی در استان در خردادماه برگزار شد و نکته خوب این انتخابات این است که با ورود چهره‌های جوان و شاخص در شورای هیئات مذهبی، شورای خوبی را در استان و شهرستان‌ها شاهد هستیم.

به گفته احمدی در استان زنجان بالغ بر ۲۵ کانون فرهنگی و تبلیغی داریم و اکثر اعضای این کانون‌ها جوان بوده و در اموراتی که در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای مشهود است، فعالیت می‌کنند که در ایام کرونا نیز شاهد فعالیت‌های خوبی از این جوانان بودیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: فعالیت‌های سازمان به خصوص در سال‌های أخیر وارد عرصه‌های جدیدی شده است که از آن به عنوان تبلیغ نوین یا تبلیغ نو یاد می‌شود.

او می گوید: طی این سال‌ها نگاه ویژه‌ای به بحث رسانه و تولید محتوا وجود دارد و از آنجایی که در هر برنامه باید پیوسته رسانه‌ای نیز در نظر گرفته شود، در خود مجموعه سازمان علاوه بر حوزه هنری که از زیر مجموعه‌های تبلیغات اسلامی به شمار می‌رود، بحث رسانه و تبلیغ نوین جدی گرفته شده است و در کنار کار‌های فاخری که از حوزه هنری در کشور شاهد هستیم، در سازمان نیز متناسب با گفتمان غالبی که در کشور وجود دارد، در حوزه رسانه پیگیر کار‌ها هستیم.

حجت الاسلام احمدی گفت: یکی دیگر از رسالت‌های تبلیغات اسلامی که به فراخور نیاز‌های جامعه و در سال‌های اخیر ایجاد شده، بحث نهضت پیشرفت بانوان است و این نهضت قبلاً در قالب بانوان فرهیخته فعالیت می‌کرد، اما در رویکرد جدید از آن جهت که بانوان یکی از اقشار مهم تاثیرگذار جامعه هستند، سازمان به ارتقای بحث ساختار اداری قسمت بانوان اقدام کرده و علاوه بر بانوان فرهیخته، در راستای توسعه مخاطب گام برداشته است که در این زمینه نیز فعالیت‌های خوبی در حوزه عفاف و حجاب، حضور زن مسلمان و معرفی زن تراز انقلاب اسلامی انجام شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در ادامه گریزی به فعالیت مدارس صدرا در کشور زد و گفت: در استان زنجان و در این زمینه نتوانستیم هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی توسعه مدارس را داشته باشیم و تنها در دوره متوسطه دوم، مدرسه صدرای معارف را داریم که هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم از لحاظ نرم‌افزاری با یک سری از مشکلات مواجه است.

او می گوید:  طی رایزنی‌هایی که با اداره‌کل آموزش‌وپرورش انجام شده، اگر شرایط فراهم شود بنا داریم هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ کیفیت نسبت به تأسیس مدارس صدرا در دوره ابتدایی و متوسطه اول اقدام کنیم؛ با توجه به این موضوع امیدواریم که در  استان مدارس با نام مدارس معارف با جهت‌گیری تربیت نیروی فکری و انقلابی داشته باشیم.

حجت الاسلام احمدی گفت: در کل کشور مجموعه‌های مختلف نسبت به کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهند که در همین راستا اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان پایگاه‌های اجتماعی را در ۱۱ نقطه راه‌اندازی کرده و اولین گام نیز در این مسیر این بود که مساجد محلات فعال شود.

او می گوید: در مرکز استان هشت پایگاه در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته و توان افزایش آن به ۱۰ پایگاه وجود دارد.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان برای موفقیت هر چه بیشتر این پایگاه‌ها در کنار مساجد، مقرر شد از ظرفیت هیئات مذهبی در این مناطق استفاده شود که با توجه به همین موضوع بنا شد برخی از هیئات به ویژه هیئات شاخص از لحاظ کمک‌های معیشتی، فکری و فرهنگی به مدد امامان جماعت بشتابند. همچنین در کنار این‌ها پایگاه‌های بسیج و معاونت اجتماعی سپاه نیز حضور خوبی در این مناطق دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: سازمان در این مناطق بیشتر بحث‌های فکری، دینی و تربیتی را پیگیر بوده و حل مشکلات در این مناطق نیازمند حضور پررنگ همه مجموعه‌ها است.

او می گوید: أخیراً پیرو حکم مقام معظم رهبری که موضوع رصد را گوشزد و به سازمان تأکید کرده بودند، اتاق وضعیت و اتاق رصد در ستاد و نیز استان‌ها شکل گرفت.

به گفته حجت الاسلام احمدی رسالت اتاق وضعیت این است که در ۱۸ زیست‌بوم کنش و کنشگران این زیست‌بوم‌ها را رصد کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: اعتبارات امسال ما از مرکز با افزایش ۸ درصدی همراه بوده، به طوری که ابلاغ امسال ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و ابلاغ پارسال ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان بود.

او می گوید:  این اعتبار در اعزام روحانی، هدیه روحانی مستقر، نهصت پیشرفت بانوان، رسانه، تشکل‌های دینی، آموزش اقشار تاثیرگذار و اتاق وضعیت توزیع می‌شود.

حجت الاسلام احمدی گفت: علی‌رغم اینکه مجلس اعتبارات فرهنگی را افزایش داده با کمبود اعتبارات در استان‌ها مواجه هستیم، هر چند کار فرهنگی بودجه‌محور نیست و نگاه ما استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این حوزه است، اما برای اقدامات اولیه نیاز به بودجه داریم.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان از استان زنجان ۱۸۰ دختر نوجوان در دوره‌ دختران حاج قاسم حضور خواهند داشت که بنا است در احصاء و کشف مسائل منطقه خود توانمند شده و فعالیت کنند.

او می گوید: حرکت ما در استان باید به گونه‌ای باشد که تک‌تک آحاد مردم به عنوان مبلغ در جامعه حضور داشته باشند.

حجت الاسلام احمدی گفت: در حوزه رسانه چه در بحث تولید محتوا و چه در بحث تبیین نیز با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.