سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تب  کریمه کنگو در کمین کشتار‌های دام خارج از کشتارگاه

اداره کل دامپزشکی کرمان از شهروندان خواست خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند و از کشتار دام، خارج از کشتارگاه جلوگیری کنند.

جواد نگارستانی، مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یکی از بیماری‌های واگیر در دام‌های اهلی و وحشی هست که قابل انتقال به انسان  است. 

او می گوید: از کلیه شهروندان در خواست داریم با توجه به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله؛ تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) و ... در اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گفته نگارستانی، کشتار غیر مجاز دام به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، ممنوع می باشد و لازم است شهروندان فراورده‌های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

او در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: ویروس از طریق له کردن کنه‌های آلوده، گزش  از سوی کنه‌های آلوده و تماس با خون و بافت دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، همچنین ویروس از انسان‌های بیمار به طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده به انسان‌های دیگر منتقل می‌شود؛ بنابراین به شهروندان توصیه می شود که از کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها، جدا و له کردن (کشتن) کنه‌های بدن دام و خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: 



عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان کرمان می گوید: بیماری تب کریمه کنگو بیشتر یک بیماری مرتبط با شغل بوده و افراد در معرض خطر بیشتر شامل: دامداران، کارکنان کشتارگاه‌های دام، قصابان، دامپزشکان، پزشکان و کادر درمان هستند که با دام و یا فراورده‌های خام دامی و افراد بیمار در تماس نزدیک تری هستند.

به گفته او  افراد در معرض خطر باید اصول بهداشتی را رعایت و از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.

نگارستانی گفت: دامداران برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از انگل‌های خارجی دام به ویژه تب کریمه کنگو، بدن و جایگاه دام را با سموم مخصوص دامپزشکی و به صورت منظم  برای کاهش جمعیت کنه‌ها سم پاشی کنند.

او می گوید: علائم بیماری تب کریمه کنگو شامل: سردرد شدید، تب، دردعضلانی و خونریزی زیرجلدی  است که تشخیص ندادن  به موقع و پاسخ ندادن  به درمان‌های کمکی منجر به  مرگ فرد مبتلا می شود. 

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به در پیش بودن عید قربان از خیران و خانواده‌های حجاج تقاضا می‌شود در مراسم استقبال از حجاج از ذبح دام در معابر خودداری کرده و حتما ذبح دام خود را در کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی به انجام برسانند.

او می گوید: از کلیه همشهریان درخواست می‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فراورده‌های خام دامی و بویژه مشاهده مکان‌هایی که در آن کشتار غیرمجاز دام صورت می‌گیرد، مراتب را با شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ در میان گذاشته تا برخورد‌های قانونی و لازم با متخلفان صورت پذیرد.

نگارستانی گفت: از آن جا که گوشت‌های دارای مهر و لیبل (برچسب) دامپزشکی از سیستم پیش سردکن عبور می کند و از نظر این بیماری مورد تایید می‌باشد؛ بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنم شهروندان فراورده‌های دامی مورد نیاز خود را فقط از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری کرده و از کشتار غیرمجاز دام جدا خودداری کنند. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.