سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاردار سفارت سوییس در کشورمان:

تنوع فرهنگی و تاریخی ایران در دنیا بی نظیر است

کاردار سفارت سوییس در کشورمان گفت:ایران به دلیل داشتن تنوع فرهنگی و تاریخی کشوری بی نظیر در دنیا به شمار می رود.

کاردار سفارت سوییس در کشورمان در آیین رونمایی از آجرهای ۲ هزار و ۸۰۰ ساله تپه قلایچی بوکان با اظهار خوشحالی از سفر به شهر بوکان گفت: آجرهای تاریخی قلایچی که امروز در این شهرستان به نمایش گذاشته شده اند، سفر دور و درازی را طی کرده اند تا توانسته اند به خاستگاهشان بازگردند.

«کیم زیستلر» می گوید: ۲ کشور ایران و سوییس تمام تلاش خود را بکار بستند تا این آثار دوباره به زادگاهشان بازگردانده شوند و در ادامه نیز این ۲ کشور همچنان برای مبارزه با قاچاق آثار فرهنگی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

او  با بیان اینکه ایران به دلیل داشتن تنوع فرهنگی و تاریخی کشوری بی نظیر در دنیا به شمار می رود، گفت: موزه آجرهای قلایچی در این شهرستان می تواند در جذب گردشگر و توسعه منطقه همچنین آشنا ساختن مردم این منطقه با آثار تاریخی شان بسیار فعال عمل کند.

در این مراسم از ۵۱ قطعه آجر تپه باستانی قلایچی این شهرستان که آذر ماه سال گذشته با تلاش مسوولان دستگاه دیپلماسی و مسوولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از اروپا به ایران بازگردانده شد، در موزه استاد حقیقی بوکان رونمایی شد.

نمایشگاه آجرهای لعابدار بوکان همچنین ۲۳ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در موزه ملی ایران باستان برپا شد که تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه امسال در این مکان ادامه داشت.

آجرهای لعابدار تپه تاریخی قلایچی بوکان در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران از کشور خارج شده و پس از تلاش‌های بسیار انجام شده ۵۱ قطعه آجر لعابدار مانایی در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران بازگردانده شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.