سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنایع دستی فراموش شده کاشان احیا می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از آموزش و یادگیری رشته‌های نساجی سنتی منسوخ یا در معرض فراموشی کاشان خبر داد.

احمد دانائی‌نیا به مناسبت هفته نکوداشت صنایع دستی با حضور در منزل استادان پیشکسوت صنایع دستی و هنر‌های سنتی از جمله استاد عباس اعتماد فینی پیشکسوت مرمت و همیار باستان شناسان معتبر ملی و بین المللی، سیدعلی صانعی پیشکسوت طراحی فرش، قدرت‌الله صالحی پیشکسوت معمار سنتی و اصغر سهرابی پیشکسوت هنر شعربافی بر لزوم احیای هنر‌های سنتی با تهدید فراموشی تاکید کرد.

او می‌گوید: انتقال آموزش توسط پیشکسوتان هنر‌های سنتی ضروری است.
به گفته او، هنر شعر بافی که روزگاری اقتصاد و معیشت پایدار برای شهر کاشان ایجاد کرده بود امروزه دیگر نه تنها رونقی ندارد، بلکه در مرحله منسوخ شدن و فراموشی است.

دبیر ستاد خدمات سفر کاشان گفت: با آموزش و انتقال حرفه ارزشمند شعربافی به نسل جوان و احیای کارگاه‌های شعربافی می‌تواند از فراموشی این هنر دیرپا جلوگیری کرد.

دانایی‌نیا گفت: شعربافی، یکی دیرینه‌ترین دست بافت‌های سنتی کاشان حال و روز خوبی ندارد؛ به طوریکه در حال حاضر فقط ۳۰ کارگاه شعربافی در کاشان فعال است و بیشتر افراد آن مسن و سالخورده هستند.

به گفته او، اگر فکری به حال ترویج و آموزش حرفه دیرپای شعربافی نشود، در آینده نزذیک به کلی منسوخ خواهد شد.

او می‌گوید: صنایع دستی، بستر مناسبی برای اقتصاد پایدار و رونق اشتغال بومی است.

به گفته او، تفاهم با دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، اتاق بازرگانی، و بهره‌مندی از توان و ظرفیت بخش خصوصی می‌تواند راهگشای حلقه مفقوده آموزش و احیای هنر‌های سنتی از یاد رفته شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.