نمایشگاه تخصصی گلیم‌های هنرمند کاشانی دارای مهر اصالت یونسکو به همراه رونمایی از فرش طرح بادگیر خانه تاریخی بروجردی در کاشان گشایش یافت.

سید علی همتی صاحب نمایشگاه تخصصی گلیم و بافنده فرش طرح بادگیر خانه تاریخی بروجردی گفت:حدود ۹ تخته گلیم اعلا تمام تار و پود از پشم دست ریسِ سنندج و رنگ‌شده با رنگ دانه‌های گیاهی در نمایشگاه به نمایش گذاشته است.
به گفتۀ او حدود ۲۰ نفر هم اکنون در حوزه بافت فرش و گلیم موفق به اشغالزایی شده‌ا‌ند که البته در تولید فرش دستبافت مدرن نگاهشان علاوه بر تولید یک اثر، به صادرات نیز معطوف است.
او می‌گوید: بافندگان فرش در ۲ سال اخیر حدود ۱۸ فرش چهار مترمربعی (۱۷۰ در ۲۴۰) دستبافت با اندازه استاندارد اروپا و ۶ متری (۲ در ۳) برای صادرات تولید کرده‌اند.

بافت فرش طرح بادگیر خانه تاریخی بروجردی

این هنرمند بافنده کاشانی گفت:فرش چهار متری طرح بادگیر خانه تاریخی بروجردی را نیز حدود ۶ ماه با ۲۵ میلیون تومان هزینه به منظور برجسته‌سازی داشته‌های غنی فرهنگی و مواریث تاریخی کاشان تولید کرده است.
همتی گفت: تار و پود فرش طرح بادگیر خانه بروجردی از پنبه و پود و ریشه‌های آن از پشم دست‌ریسِ طبیعی و تمام نخ‌های فرش با رنگ دانه‌های گیاهی مثل نیل، روناس، پوست گردو و پوست انار و به عبارتی گیاهی در فرش به کار رفته است.
او می‌گوید: از سال ۸۰ با بافت جاجیم وارد عرصه هنر‌های صنایع دستی شده و پس از آن با بافت گلیم و سپس از سال ۸۵ با اشتغال در میراث فرهنگی، بافت مخمل گل برجسته فراگرفته است.
همتی گفت: کار و بافت مخمل گل برجسته را نیز به صورت کارگاه شخصی ادامه می‌دهد.
او می‌گوید: دریافت مهر اصالت یونسکو برای مخمل گل برجسته، نشان درجه دو هنری و نشان ملی در کارنامه فعالیت هنر صنایع دستی وی ثبت شده است.
این هنرمند حوزه صنایع دستی کاشان گفت: متاسفانه بعد‌ها مجبور شده است هنر مخمل را به دلایلی از جمله نیاز به سرمایه بالا رها کند، اما تولید گلیم را ادامه دهد و اینک چند سالی است که در این حیطه فعالیت خصوصی بیشتری دارد.
همتی گفت: ۲ سالی است به ویژه پس از دریافت نشان ملی صنایع دستی در حوزه گلیم توانسته گلیم بافی را بیش از پیش معرفی کند.
او می‌گوید: با توجه به تصمیم استمرار فعالیتش در حوزه صنایع دستی قصد دارد در صورت مهیا شدن فرصتی در چند ماه آینده مخمل گل برجسته کاشان را به صورت جدی احیا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۸ دی ۱۴۰۲
پدرم است