سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدور ۹ مورد مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان کرمانشاه

مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه از صدور ۹ مورد مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون خبر داد.

فرید خلیلی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی، گفت : اگر هر یک از بخش‌های سه گانه صنعت، کشاورزی و خدمات می‌خواهند سهم خود را در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و... افزایش دهند، راهی جز جذب وتوسعه سرمایه‌گذاری ندارند.

به گفته مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه این سرمایه‌گذاری می‌تواند در قالب‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری دولتی (عمدتا در حوزه زیرساخت‌ها)، سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های مالی (فاینانس) و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد.

جذب سرمایه‌گذاری نیازمند ملزومات و بستر‌هایی است، یکی از مهمترین این ملزومات فراهم بودن زیرساخت‌ها است.

یکی دیگر از ملزومات جذب سرمایه‌گذاری تقاضا و برنامه‌های هدفمند خود دستگاه‌های متولی امر از جمله جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، حوزه خدمات و ... است، این دستگاه‌ها باید بر اساس سند آمایش یا اسناد بالادستی برای جذب سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی برنامه تدوین کنند.

متاسفانه هم اکنون در این زمینه با خلا جدی مواجهیم و سرمایه‌گذاری در دستگاه‌ها تقاضامحور است، نه یک اولویت اصلی.

خواسته و همت مدیران دستگاه‌ها برای جذب سرمایه‌گذار از دیگر ملزومات جذب سرمایه‌گذار است متاسفانه عملکرد مدیران دستگاه‌ها در این زمینه به صورت سالیانه بررسی نمی‌شود که بفهمیم سهم هر دستگاه در هر سال چقدر بوده و روند کاهشی داشته است، یا افزایشی.

تفکیک متولیان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی یکی از ضروریات جذب سرمایه‌گذاری است، در همین راستا سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران به عنوان متولی سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۵۳ شکل گرفت که به عنوان یک رابط و واسط بین‌المللی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در دیگر کشور‌ها فعالیت دارد.

از سال ۱۳۸۹ برای اینکه خدمات این سازمان در تهران متمرکز نباشد، دفاتر مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان‌ها راه‌اندازی شد که به عنوان یک رابط بین دستگاه‌های متولی سرمایه‌گذاری و همچنین یک وکیل مشاور برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کند.

این دفاتر در کنار حضور در همایش‌ها و بیان فرصت‌های سرمایه گذاری باید امور حقوقی و اجرایی سرمایه گذار را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

البته با وجود مسئولیت مهمی که مرکز خدمات سرمایه‌گذاری دارد، نه چارت سازمانی مشخص، نه نیروی متخصص و نه جایگاه حقوقی برای آن تعریف نشده است .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.