سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکل کم آبی باغات پاوه را درگیر کرد/آغاز برداشت توت از توتستان‌های پاوه

فرماندار پاوه با اشاره به مشکل کم آبی که باغات پاوه را درگیر کرده، گفت : اصلی‌ترین راهکار برای تامین آب پایدار برای باغات پاوه اجرای سامانه سردسیری است.

اردشیر رستمی با اشاره به بحران کم آبی که تمام کشور و کرمانشاه را در بر گرفته،گفت : باغات منطقه اورامانات و خصوصا شهرستان پاوه از این خشکسالی متاثر شده اند.

به گفته فرماندار پاوه منبع اصلی تامین آب باغات پاوه چشمه‌ها است که بر اثر کاهش بارندگی‌ها میزان آب این چشمه‌ها بسیار کاهش یافته و افزایش نیاز به آب با گرم شدن هوا، باعث شده کم آبی بیشتری متوجه باغات پاوه شود.

به دلیل حساسیتی که این موضوع داشت به دغدغه مدیریت ارشد استان و نماینده منطقه تبدیل شد و ما مکاتباتی را درباره مشکل آب باغات انجام دادیم که مجموع این موارد منجر به برگزاری جلسه‌ای با حضور همه متولیان امر و تصمیم‌گیری‌های خوبی شد. به علاوه مقرر شد جلسات متناظر در هر شهرستان به صورت ویژه و اختصاصی همان شهرستان برگزار شود تا بتوان به راهکار‌های بهتری رسید.

مقرر شد تمهیدات لازم برای آبرسانی سیار به روستا‌ها و باغات منطقه اندیشیده شود، در کنار این روش، نیازمند راهکار بلندمدت برای تامین آب پایدار باغات پاوه هستیم.

 اصلی‌ترین راهکار که مطالبه جدی مردم منطقه اورامانات و پاوه هست اختصاص آب از رودخانه سیروان و سد داریان برای باغات است مردم انتظار دارند از این سد و رودخانه که در حوزه سرزمینی پاوه نیز قرار دارد و اکنون از طریق سامانه گرمسیری دشت‌های مناطق گرمسیر کرمانشاه و حتی ایلام را هم سیراب می‌کند، تخصیص آب برای باغات پاوه نیز در نظر گرفته شود.

این تخصیص آب از طریق اجرای سامانه سردسیری خواهد بود و حتی از سوی وزارت نیرو نیز از محل همین سامانه تخصیص آب ۱۰ میلیون مترمکعبی برای باغات پاوه دیده شده، اما باید ابتدا کار‌های مطلعاتی پروژه و... انجام شود.

بنا داریم این مطالبه مردم و اجرای سامانه سردسیری در سفر رئیس جمهور به استان مطرح کنیم، باغات یکی از اصلی‌ترین راه‌های تامین معیشت مردم پاوه است و نباید اجازه دهیم به دلیل مشکلات کم آبی معیشت مردم دچار مشکل شود.

 وسعت باغات پاوه چهار هزار هکتار است اگر فکری به حال تامین آب باغات این منطقه نشود، زحمات چندین ساله مردم در این باغات از دست خواهد رفت.

برداشت توت از توتستان‌های پاوه آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاوه از آغاز برداشت توت از توتستان‌های این شهرستان خبر داد.

شهروز احمدی گفت: شهرستان پاوه ۲۴۷ هکتار توتستان دارد که اغلب باغات توت این شهرستان بارور بوده و درصد خیلی کمی از باغات هنوز به مرحله باروری نرسیده و نهال هستند.

 متوسط عملکرد باغات توت شهرستان پاوه در سنوات نرمال ۱.۵ تن در هکتار است امسال به دلیل خشکسالی حادث شده و نیز سرمازدگی بهاره باغات در چندین نوبت حتی در فصل بهار، افت عملکرد باغات توت شهرستان را شاهد بودیم و احتمالا متوسط عملکرد باغات شهرستان ۱.۲ تن در هکتار باشد.

شهرستان پاوه بیشترین باغات توت استان کرمانشاه را دارد، امسال بیش از ۲۷۰ تن توت از باغات شهرستان پاوه برداشت شود.

 تهرانی، اصفهانی، بی‌دانه و خالویی از ارقام توت تولیدی در پاوه است توت تولیدی در شهرستان پاوه به مصرف استان و خارج از استان می‌رسد.

مصرف توت به شکل تازه خوری محدود به خودمصرفی باغداران است، اغلب توت تولیدی در این شهرستان به شکل خشک به مصرف می‌رسد، ضمن اینکه از شیره توت نیز محصولی به نام دوشاب تهیه می‌شود.

توت تولیدی در این شهرستان به جهت عدم استفاده از هیچ نوع سم و کودی جزو محصولات پاک به شمار می‌رود.

برداشت توت در باغات شهرستان پاوه آغاز شده، خرداد ماه اوج برداشت توت در شهرستان پاوه است، هرچند برداشت توت در باغات این شهرستان تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.

آغاز عملیات روکش آسفالت مسیر مرز خسروی به قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: عملیات روکش آسفالت مسیر مرز خسروی به قصرشیرین در بزرگراه راه کربلا با اعتبار ۷۷ میلیارد ریال از امروز دوشنبه ۱۶ خرداد آغاز شد.

مرادعلی تاتار گفت: این عملیات شامل ۴.۲کیلومتر مسیر برگشت جاده مرز خسروی به شهر قصرشیرین است که در انتهای بزرگراه کربلا در قطعه ۱۰ قرار دارد که خط کشی و نصب علایم و رنگ آمیزی تابلو‌های مسیر نیز از دیگر اقدام‌های در دست اجرا است.

عملیات اصلاح هندسی نقطه ۱۰ بزرگراه کربلا در سه راهی نصرآباد در قصرشیرین به منظور ایجاد زیرساخت‌ها و راه دسترسی مناسب جهت انتقال زایران به مرز رسمی خسروی با توجه به این که محل تلاقی و انتقال زائران به مرز هست اهمیت زیادی دارد توسط راه و شهرسازی در دست اقدام است.

مرز خسروی از مرز‌های قدیمی برای تردد زایران عتبات عالیات بوده و یکی از مرز‌ها برای تردد زایران اربعین است که درصدد هستیم تا با رفع نواقص و کمبود‌ها بتوانیم خدمات دهی خوبی به زایران اربعین داشته باشیم.

امکانات موجود در پایانه مسافری و بین المللی خسروی برای میزبانی و تردد زائران اربعین حسینی تقویت می‌شود تا با تلاش‌های صورت گرفته و طرح‌های در دست اقدام، شهرستان مرزی قصرشیرین در اربعین حسینی امسال میزبانی شایسته برای زائران باشد.

مرز رسمی خسروی به عنوان نزدیک‌ترین نقطه کشورمان به کربلای معلا، بهترین مرز برای عزیمت زائران به عتبات عالیات است و وجود هتل‌ها و مکان‌های اقامتی مناسب، راه‌های ارتباطی مطلوب، بزرگترین پایانه زمینی خاورمیانه و برخورداری مهمانسرا‌ها از یک هزار و ۵۰۰ تخت و وجود توقفگاه‌های مختلف سواری از ظرفیت‌های مناسب برای خدمات رسانی به زایران است .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.