سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روسیه: کشتی‌های ترکیه غلات اوکراین را تا دریای سیاه همراهی می‌کنند

یک مقام ارشد روسیه از همراهی کشتی‌های ترکیه برای ارسال غلات اوکراین تا دریای سیاه و مین‌روبی برای ایجاد امنیت در مسیر خبر داد.

روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو اعلام کرد که ترکیه و روسیه بر سر طرحی مشترک برای پایان دادن به بحران غذایی و ارسال غلات به توافق رسیده‌اند.

در همین راستا یک مقام ارشد روسیه با بیان آنکه کشتی‌های ترکیه کشتی‌های غلات را تا آب‌های بی‌طرف دریای سیاه همراهی می‌کنند و کشتی‌های روسی از دریای سیاه تا «بسفر» در برابر اقدامات تحریک‌آمیز اسکورت خواهند شد، افزود: «کشتی‌های ترکیه منطقه را از مین‌ها پاکسازی می‌کنند تا کشتی‌های حامل غلات به سلامت حرکت کنند.»

این مقام در ادامه گفت که اوکراین به کشتی‌های ترکیه اجازه ورود به آب‌های این کشور در نزدیکی «اودسا» را ​​می‌دهد و افزود: «ترکیه خط ساحلی طولانی تا دریای سیاه دارد، بنابراین مستقیماً تحت تاثیر تحولات آنجا قرار دارد. علاوه بر این، از آن رو که آنکارا نقش میانجی موثری بین روسیه و اوکراین را بر عهده گرفته است،، گنجاندن ترکیه در طرح «کریدور صادرات غلات» را باید عادی تلقی کرد.»

او همچنین به موضوع امنیت دریای سیاه اشاره کرد و گفت: ترکیه در تلاش است تا بحران در دریای سیاه که منافع خود را نیز تهدید می‌کند، حل کند.

پس از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین امنیت غذایی در جهان با تهدید روبرو شده است، زیرا روسیه و اوکراین دستکم ۳۰ درصد نیاز‌های غذایی جهان را تأمین می‌کنند. این مسئله بسیار مهم و خطرناک است و بیم آن می‌رود که جهان بخصوص کشور‌های فقیر دچار گرسنگی شوند.

هفته گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه طی سخنانی با بیان آنکه مسکو شاهد تلاش‌هایی برای مقصر دانستن روسیه برای مشکلات موجود در بازار جهانی غذاست، افزود «وضعیت نگران‌کننده در بازار جهانی غذا با سیاست کوته‌بینانه انرژی اروپا مرتبط است.»

صبح امروز نیز «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا با تاکید بر احتمال آغاز «جنگ جهانی نان» به علت محاصره غلات اوکراین اعلام کرد این وضع سبب می‌شود جلوی دسترسی کشور‌های آسیب پذیر به غلات گرفته شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.