سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

رشد اقتصادی با وجود تحریم‌ها محقق می‌شود

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه رشد اقتصادی ایران با وجود ادامه تحریم‌ها هم محقق می‌شود، گفت: درصدد تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی هستیم و باید با کمترین منابع بیشترین اثربخشی را داشته باشیم.

آقای سیدمسعود میرکاظمی روز پنجشنبه در نشستی با مدیران سازمان در تبریزگفت: تلاش ما این است به استان‌ها بیشتر بپردازیم و اختیارات آن‌ها را افزایش دهیم تا فعال‌تر شوند و نظارت بر امور دقیق‌تر شده و کیفیت کار‌ها افزایش یابد.

 با افزایش اختیارات استان‌ها و تامین منابع مقامات استانی باید در قبال بهبود شاخص‌های کلان استان پاسخگو باشند.

ما نگاه بودجه‌ای به استان‌ها نداریم؛ بودجه باید پشتیبانی کننده برنامه باشد؛ برنامه هم مشکلات را برطرف کند و شاخص‌های کلان کشور را بهبود بخشد.

با وجود این رشد نقدینگی شاهد رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تورم ۵۰ درصدی بودیم.

متوسط سطح درآمد‌ها در کشور پایین است و سطح درآمد آذربایجان شرقی هم از این قاعده مستثنی نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بالای این استان این روند حتما اصلاح خواهد شد.

 در ۱۰ سال گذشته که رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر بوده، مصرف انرژی بسیار بالا رفته و در بخش گاز از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب به ۲۴۰ میلیارد متر مکعب رسیده است؛ در حالی که رشد انرژی باید متناسب با رشد اقتصادی باشد.

حتما باید مدیریت مصرف اتفاق افتد و شاخص‌های کلان کشور بهبود یابد که اگر بهبود نمی‌یابد باید گره کار را پیدا و رفع کنیم.

لازم است روی این مسائلی مانند سطح درآمد، نرخ رشد سرمایه گذاری و بهره وری پایین که منجر به ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود، حساس باشیم و آن‌ها را رفع کنیم.

باید در روند‌های گذشته تغییرات اساسی صورت گیرد و برخی از مواردی که مورد غفلت واقع شده و در حاشیه بودند در متن قرار گیرند و حواشی بی اهمیت که در متن قرار گرفته اند، حذف شوند.

ما منابع زیادی داریم که باید بهره ور شوند و کشور فقیری نیستیم که معطل تصمیمات اتحادیه اروپا و آمریکا بمانیم؛ همانطور که آن‌ها معطل ما نیستند.

 استان‎‌ها برای بهره گیری از منابع این صندوق در جهت تحقق برنامه‌های منجر به رشد با همکاری بانک‌ها اقدام کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.