علی عوض پور در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: کشور آفریقای جنوبی یکی از کشورهای هدف صادراتی فارس است و برای حضور تجار در بازار کشورها دو طرف باید برنامه ریزی دقیق، نیازسنجی مناسب و استراتژی کارآمد تدوین شود.
او، به حضور معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در اتاق بازرگانی فارس گفت: پیشنهادها و برنامههای مختلفی را برای افزایش تعاملات این استان با کشورهای هدف صادراتی خود که آفریقای جنوبی یکی از آنهاست، ارائه شده است.
عوض پور گفت: آمادگی داریم که جلسات کارشناسی و مجازی را با حضور فعالان اقتصادی فارس و کشور آفریقای جنوبی برگزار کنیم و نظرات کارشناسی در خصوص افزایش مبادلات دو طرف را احصا و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
او گفت: بازرگانان فارس از دیر باز ارتباطات تجاری با کشور آفریقای جنوبی داشته اند که این تعاملات در گذر زمان در فرهنگ مردم دو طرف ماندگار شده است.
دبیرکل اتاق بازرگانی فارس گفت: هم اینک نیز علیرغم بعد مسافت، تعدادی از تجار و بازرگانان فارس در آفریقای جنوبی فعالیت اقتصادی و تبادل تجاری دارند که یکی از زمینههای این همکاری در بخش فرش است که فرش فارس بسیار مورد استقبال مردم کشور آفریقای جنوبی است.
عوض پور گفت: آماده همکاری با سفارت کشور آفریقای جنوبی برای برقراری ارتباط مستمر و منظم مابین اتاقهای بازرگانی دو طرف هستیم و همچنین برگزاری جلسات بی تو بی و اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری از دو طرف را دنبال خواهیم کرد.
او به سخن سفیر آفریقای جنوبی در خصوص سفر رئیس جمهوری ایران به این کشور اشاره و گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود که نقش بخش خصوصی و تعامل و ارتباطات بیشتر اتاقهای بازرگانی در توافقهای بین دو کشور پر رنگ دیده شود.
در ادامه این جلسه امید ماهرانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: بر اساس برنامه ریزیهای کلان استانی، کشور آفریقای جنوبی یکی از مقاصد صادرات کالاهای فارس در نظر گرفته شده است و ما در اتاق بازرگانی برنامههایی را در این زمینه تدوین و پیش بینی کردیم که شیوع بیماری کووید ۱۹ مانع از اجرای این برنامهها شد.
او گفت: این درحالی است که ۱۲ سال پیش نیز استان فارس به عنوان معین قاره آفریقا انتخاب شده بود و تمام برنامههای کشور ایران برای ورود به بازار این کشور از طریق استان فارس انجام شد.
ماهرانی گفت: هم اکنون ما مطالعات و زیرساختهای کشور آفریقای جنوبی را مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانیم فضای کسب و کار خوبی را در این کشور برای تجار و بازرگانان فارس تدوین و برنامه ریزی کنیم.
او به گسترش فضای کسب و کار آفریقا در چند سال اخیر اشاره و گفت: بر اساس مطالعات ما بیشترین زمینه همکاری اقتصادی فارس و آفریقای جنوبی میتواند در بخشهای معدن، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و دکوراتیو، توریسم و گردشگری و مواد غذایی باشد.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران هم گفت: ما به دنبال برقراری مجدد ارتباط دو سویه مابین آفریقای جنوبی و کشور ایران و استان فارس است و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده به زودی رئیس جمهوری ایران در قالب هیاتی به کشور آفریقای جنوبی سفر خواهند کرد.
ویکا مازوی کومالو، با بیان اینکه نیاز است برنامه هایمان را برای فردای بهتر دو کشور از سر گیریم، ادامه داد: هم اکنون شرایط خوبی برای گسترش زمینههای همکاری دو طرف وجود دارد و ما باید برنامه ریزی کنیم از طریق دیپلماسی دیچیتال، تکنولوژی و خلاقانه بتوانیم برنامه هایمان را عملیاتی کنیم و گام برداریم.
کومالو گفت: اولویت ما در گسترش ارتباطاتمان، برقراری ارتباط بین اتاقهای بازرگانی دو طرف است و باور داریم هر چه ارتباط اتاقهای بازرگانی قویتر باشد تعاملات ما نتایج بهتری خواهد داشت.
او گفت: با توجه به اینکه فارس در زمینه معدن و پتروشیمی فعالیت خوبی دارد ما میتوانیم با اتاق ژوهانسبورگ به عنوان یک استان صنعتی آفریقای جنوبی ارتباط آن را برقرار کنیم تا هر چه سریعتر به نتایج ملموس نزدیک شویم.
کومالو گفت: تحریمهای اعمال شده برای کشور ایران وجود دارد، اما این دلیلی برای کمرنگ شدن تبادلات تجاری دو طرف نخواهد بود و در این شرایط شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند از شرایط و امکانات بهره برداری بیشتر و بهتری داشته باشند.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران گفت: کار دولتها انجام تجارت نیست بلکه آنها تسهیل کننده روند هستند و باید تلاش کنند فضای فعالیت برای بخش خصوصی فراهم کنند تا بخش خصوصی بتواند تجارت خود را انجام دهد.
او گفت: از بعد از بیماری کووید ۱۹، مسیر توافقهای انجام شده با ایران را وارد فاز عملیاتی کردهایم به طوری که هم اینک تبادلات گردشگر بین دو کشور و به ویژه استان فارس برقرار و فعال است.
همچنین در ادامه این جلسه عباس مهدی بیرقدار، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در فارس هم گفت: بازرگانان هر دو کشور آماده و علاقه برای توسعه ارتباطات هستند، اما در واقعیت حجم مبادلات دو کشور بسیار کم است.
بیرقدار گفت: محدودیتهای ایجاد شده در دنیا برای جمهوری اسلامی، برای بخش خصوصی ما نیست لذا باید تلاش شود ارتباط بین اتاقهای بازرگانی دو طرف بیش از پیش نزدیک و بیشتر شود تا بتوانند برای مناقع هر دو کشور فعالیت کنند.