سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور:

حوزه‌های علمیه در گام دوم باید به سوی تشکیل تمدن اسلامی حرکت کنند

قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور گفت: برای پیشبرد همزمان سه ضلع نظام آموزشی حوزه‌های علمیه در گام دوم باید به سوی تشکیل تمدن اسلامی حرکت کنند.

حجت‌الاسلام سید حسین اسحاقی در اجلاسیه مدیران و معاونین مدارس علمیه فارس گفت: وجود کانون‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه فرصت انجام کار‌های گروهی را فراهم می‌کند. همت مدیر حوزه علمیه فارس به راه‌اندازی شهرک‌های پژوهشی در آینده نزدیک منجر خواهد شد.

او گفت: لازم است تا به تبیین چارچوب مباحث پژوهشی بپردازیم و شنیدن مسائل و دغدغه‌ها و دستاورد‌های مدیران حوزه‌های علمیه در این خصوص حایز اهمیت است که در این اجلاسیه فرصت مطلوب آن ایجاد شده است.

قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور گفت: نظام آموزشی حوزه‌های علمیه بر آموزش، پژوهش محوری و تربیت مداری استوار شده و منزلت و جایگاه پژوهش میان اساتید و طلاب در سال‌های اخیر افزایش یافته است. برای پیشبرد همزمان سه ضلع نظام آموزشی حوزه‌های علمیه در بیانیه گام دوم باید به سوی تشکیل تمدن اسلامی حرکت کنند.

اسحاقی گفت: توجه طلاب و اساتید به پژوهش در مدارس علمیه امروز مطلوب است و در جشنواره «علامه حلی» برای ارائه اثر اساتید راهی باز کرده‌ایم و در سال‌های آتی نیز شرط سنیرا نیز حذف خواهد شد، زیرا معتقدیم که علم بازنشستگی ندارد.

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، تولیت آستان احمد بن موسی (ع) نیز در این جلسه گفت: برگزاری اینگونه جلسات بسیار دشوار و البته مطلوب است، یکی از مراکز اصلی علم، تحقیق و پژوهش در جهان تشیع حوزه‌های علمیه بوده‌اند.

او در ادامه گفت: حوزه علمیه بر پایه علم، تحقیق و پژوهش بنا شده است، متاسفانه شاید حوزه همگام با زمان حوزه پیش نیامده باشد، به ویژه در عصر جدید پیش رفت‌های علمی و فناوری‌ها و پیشرفت‌های ارتباطات اینگونه نبوده است، از این رو جشنواره علامه حلی می‌تواند این خلاء‌ها را پر کند.

تولیت آستان مقدس احمد بن موسی (ع) گفت: اگر حوزه‌های علمیه به موقعه به عرصه مسائل جدید ورود نکنند حوزه از عرصه تاثیر گذاری اجتماعی کنار گذاشته می‌شود، تلاش‌ها باید معطوف به نیاز‌های روز جامعه باشد.

او گفت: اگر در عرصه امروز جهان عقب ماندیم شکست خواهیم خورد، نگاه به نیاز‌های واجبات امروز یکی از مسائل مهم است، تبیین حقائق دین و تشیع و واقعیت‌های انقلاب اسلامی یک مهم است.

کلانتری گفت: طلاب سربازان خط مقدم جهاد تبیین هستند، تمام امکانات موجود است، اما یک مقدار به تلاش غیرت‌های دینی نیازمندیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.