سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه ریزی برای راه اندازی مرکز اسناد و مطالعات هوارمان/هورامان حق کرمانشاه یا کردستان؟

مدیر پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی از برنامه ریزی برای راه اندازی مرکز اسناد و مطالعات هوارمان شناسی در این دانشگاه خبر داد.

روح الله بهرامی با اشاره به در پیش بودن همایش بین المللی هورامان به میزبانی دانشگاه رازی، گفت : باتوجه به نقش و اهمیتی که منطقه اورامانات از منظر فرهنگی پیدا کرده و به عنوان دومین اثر ثبت جهانی شده کرمانشاه در یونسکو ثبت شده، به منظور توسعه همه جانبه این منطقه و پایداری این منظر فرهنگی لازم بود که دانشگاه رازی به عنوان یک نهاد علمی در منطقه غرب کشور نقش علمی و فرهنگی خود را در حفظ این میراث جهانی ایفا کند.

به گفته مدیر پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی از آنجایی که ۶۰ درصد از منطقه اورامانات در قلمرو استان کرمانشاه قرار دارد، رسالت علمی و فرهنگی دانشگاه رازی ایجاب می‌کرد تا در این زمینه اقداماتی را در دستورکار قرار دهد، لذا اعضای هیات علمی این دانشگاه با پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و اداره کل میراث فرهنگی استان رایزنی‌هایی را انجام دادند.

برگزاری نشست‌ها و رایزنی‌های انجام شده منتج به انعقاد تفاهم نامه‌ای سه جانبه شد تا برای حفظ و پایداری این منظر فرهنگی به لحاظ علمی و عملی برنامه‌هایی داشته باشیم.

در این رابطه دانشگاه رازی سه اقدام را در دستور کار قرار داد که یکی از آن‌ها برگزاری همایشی بین المللی تحت عنوان " هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" بود و پس از اخذ مجوز‌های لازم مقرر شد طی روز‌های ۲۵ تا ۲۷ تیر در این دانشگاه برگزار شود.

تاکنون سه فراخوان و چند پیش نشست برای این همایش در دانشگاه رازی برگزار شده است.

تاسیس گروه مطالعاتی هوارمان پژوهشی با هشت کارگروه علمی اقدام دیگری است که دراین رابطه در دستور کار قرار گرفته است.

راه اندازی این گروه مطالعاتی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی به تصویب رسیده و قرار است کارگروه‌هایی همچون کارآفرینی و گردشگری، باستان شناسی و تاریخ، محیط زیست و اکوتوریسم و... در زیرمجموعه آن راه اندازی شود.

این گروه مطالعاتی بزودی با حضور مسئولین کشوری، استانی، اعضای هیات علمی دانشگاه و علما و اندیشمندان کرمانشاه افتتاح خواهد شد.

برنامه ریزی برای راه اندازی مرکز اسناد هورامان شناسی به عنوان یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه است مرکز اسناد و مطالعات هورامان شناسی قرار است در مرکز اسناد و کرمانشاه شناسی دانشگاه رازی راه اندازی شود.

بنا داریم در این مرکز کلیه داده‌های اطلاعاتی، اسناد، مدارک، کتاب ها، یادداشت ها، طرح و برنامه‌های مختلف پیشنهادی که تاکنون درباره هورامان بوجود آمده را گردآوری کنیم تا به تعبیری بزرگترین مرکز فرهنگی و اسناد و مطالعات هورامان پژوهشی را در غرب کشور راه اندازی کنیم.

تا پیش از برگزاری همایش بین المللی هورامان این مرکز را طی مراسمی افتتاح خواهیم کرد تا بستری مناسب برای مطالعات در حوزه هورامان باشد.

هورامان سهم مردم پاوه

اردشیر رستمی گفت : یکی از مهمترین مطالبات مردم پاوه این است که از لحاظ حریم و عرصه، حقوقی هم برای شهرستان بیشتر از آن که در نقشه پیش‌بینی شده سهم داشته باشند.

به گفته فرماندار پاوه ۶۵ درصد منطقه ثبت شده از لحاظ جغرافیایی در کرمانشاه است و ۳۵ درصد در استان کردستان، اما از لحاظ عرصه و حریم این موضوع برعکس ثبت شده که البته قابل بازنگری هم هست و نباید اجحاف در حق مردم منطقه اورامان استان کرمانشاه صورت بگیرد. بر همین اساس مطالبه اصلی مردم اورامانات و بنده از مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان این است بازنگری در این پرونده صورت بگیرد.

او می گوید: ما وقتی نقشه راه درست و دقیقی داشته باشیم و از مزایا و معایب یک طرح اطلاعات کافی داشته باشیم، می‌توانیم بهترین تصمیم را بگیریم، اما گاهی اوقات نگاهی که از بیرون می‌شود نگاه ناشناخته و ارزیابی نشده‌ای باشد آن وقت است که ما به عنوان دستگاه اجرایی باید این نگاه را تعدیل کنیم و مطمئن باشید هر چقدر جلسات را با پشتوانه کارشناسی، فنی و عقلایی بخواهیم پیش بریم بهترین تصمیم‌ها گرفته خواهند شد.

به گفته رستمی امروز اتفاقی خوبی رخ داده و آن ثبت جهانی اورامان است و ما می‌خواهیم در همایش آن را معرفی کنیم. ما هر چقدر بیشتر بتوانیم این عرصه و حریم را معرفی نماییم قطعا تاثیرگذارتر خواهد بود .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.