سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهار میلیون برگ سند تاریخی در قزوین نگهداری می‌شود

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین بابیان اینکه اسناد ملی شناسنامه و هویت ملی هر کشور است گفت: در حال حاضر چهار میلیون برگ از اسناد تاریخی این استان در این مرکز نگهداری می‌شود.

امیرحسین حاتمی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان به عنوان یک نهاد آموزشی و خدماتی در اسفند ۹۲ با هدف حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب و اسناد بوم فرهنگ قزوین فعالیت خود را آغاز کرد.

 آنچه که در آرشیو ملی قزوین نگهداری می‌شود شامل نسخ و تمامی اوراقی است که توسط دستگاه‌های دولتی تهیه شده و یا به دستگاه‌های دولتی رسیده و به لحاظ اداری مالی اقتصادی قضایی سیاسی فرهنگی علمی و تاریخی به تشخیص معاونت اسناد ملی ایران ارزش نگهداری دائم دارد.

این مرکز از بدو تأسیس فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه گردآوری منابع از طریق واسپاری مبادله اهدا و خرید، حفاظت و نگهداری از اسناد، تنظیم، توصیف و مستند سازی انجام داده و چهار میلیون برگ از اسناد هویت مردم قزوین در این مرکز نگهداری می‌شود.

 در گذشته با توجه به اینکه از نظر فیزیکی شرایط نگهداری نسخ خطی وجود نداشت، بیشتر نسخ خطی و نادر (حدود ۷۰ نسخه) به صورت امانت به تهران منتقل شده است، اما خوشبختانه در حال آماده سازی شرایط فیزیکی برای بازگرداندن آثار هستیم.

 سال گذشته ۲ سند ارزشمند تاریخی با موضوع فرامین ناصرالدین شاه با مهر و طغرای این شاه قاجار به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اهدا شد.

 اصالت این اسناد توسط متخصصان و کارشناسان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاییده شده و این اسناد مربوط به سال‌های ۱۳۰۳ و ۱۳۰۴ هجری قمری است.

 همچنین با توجه به اوقافی بودن قزوین بیش از ۲۰۰ هزار برگ سند ارزشمند تاریخی، اجتماعی اداره کل اوقاف به مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی قزوین منتقل شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.