قزوین؛

همایش موسس صالح + عکس

همایش موسس صالح بزرگداشت فقیه مبارز و موسس مدرسه علمیه صالحیه آیت الله ملا محمد صالح برغانی قزوینی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ رییس سازمان انرژی اتمی در این مراسم به نقش و جایگاه مهم روحانیون در هدایت و روشنگری مردم اشاره کرد و افزود: ذکر خدمات خاندان ایرانی در ایجاد جنبش های فکری و  مبارزه و پاسداری از ارزشهای دینی نقش مهمی در جلوگیری از انحراف دینی دارد.

همایش موسس صالح

علی اکبر صالحی ،  با اشاره به اینکه  بر پایه اسناد تاریخی ، تبار و ریشه تاریخی خاندان برغانی به دوران آل بویه می رسد افزود:  خاندان برغانی علاوه بر ترویج علوم عقلی ، فقهی ، فلسفی و دینی در  مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از حقوق مسلمانان پیش تاز بوده اند .

وی اضافه کرد :  شهید ثالث برادر آیت الله محمد صالح برغانی در راه مبارزه با فرقه بابیه و دفاع از حقوق مسلمان به شهادت رسید.

دکتر صالحی در ادامه گفت: دلیل اصلی دشمنی و چالش غرب با انقلاب اسلامی ایران ، فهم و اندیشه سیاسی ملت ایران است و تفکر انقلاب اسلامی در نهایت دنیا را از پوچ گرایی نجات خواهد داد .

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت:آثار به جای مانده از آیت الله ملا محمد صالح برغانی نشان میدهد که این عالم بزرگ در زمینه ادبیات ، فقه و اصول، فلسفه ، تفسیر ، حدیث وحتی طب صاحب علم و معرفت بوده است .

همایش موسس صالح

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ، مطرح کردن فقه مذهب جعفری در مکه و در بین وهابیان را  از دیگر اقدامات خاص و تاثیر گذاراین عالم مجاهد در احیای مذهب شیعه ببیان کرد.

امام جمعه قزوین در ادامه گفت: پروژه نفوذ درزمان آیت الله برغانی قزوینی هم وجود داشته که خوشبختانه فرزندان این عالم بزرگ دچار نفوذ و فتنه نشدند .

حجت الاسلام مختاری ریس موسسه کتابشناسی شیعه هم در این همایش از خاندان برغانی  بعنوان خاندانی اصیل و بزرگ یاد کرد و گفت: ملا محمد صالح برغانی از زعمای مذهبی  نه تنها  قزوین بلکه جهان اسلام بود.

همایش موسس صالح

حجت الاسلام مختاری دینداری مردم را حاصل زحمات عالمان بزرگی همچون آیت الله ملا محمد برغانی دانست و افزود:  شرکت در جهاد با روس ها و ترویج معارف دینی و اسلامی از ویژگی های این عالم بزرگ است .

در ادامه همتی استاندار قزوین هم بر ضرورت احیای مدرسه صالحیه با هدف حفظ اثار و بناهای تاریخی تاکید کرد.

حجت الاسلام عباسی ریس حوزه های علمیه قزوین هم گفت: آیت الله  محمد صالح برغانی از ذخایر معنوی و علمی حوزه های علمیه کشور است.
وی افزود: علمیتی که آیت الله محمد صالح برغانی داشته اند باید در حوزه های علمیه قزوین ترویج شود. و بر ضرورت انقلابی بودن حوزه های علمیه تاکید کرد .

 حاج محمدی دبیر همایش موسس صالح  هم  از ارسال ۲۰ اثر فاخر از سراسر کشور به دبیرخانه همایش  در بخش های علمی و ادبی و فلسفی خبر داد.
دبیر همایش موسس صالح در ادامه  تکریم مقام علم و عمل ، مقابله با تهاجم فرهنگی و معرفی برجستگان علمی به جامعه و نسل جوان را از اهداف برگزاری همایش موسس صالح دانست.

همایش موسس صالح

 مسعود نصرتی شهردار قزوین هم برای بهسازی مدرسه صالحیه اعلام آمادگی کرد.

در پایان این همایش از تعدادی از ارائه دهندگان مقاله که به دبیرخانه همایش ارسال شده بود تجلیل شد .

ملا محمد صالح برغانی به سال 1174 هجری قمری در روستای برغان از روستاهای ساوجبلاغ در خاندان تقوا و فضیلت چشم به جهان گشود و در محصر اساتیدی همچون سیر مهدی بحرالعلوم ،علامه شیخ جعفر کبیر معروغ به کاشف  الغطاء ، ملا علی نوری و اقا وحید بهبهانی کسب فیض نمود و شاگردانی همچون محمد بی سلیمان تنکابنی صاحب کتاب قصص العلماء ، میر محمد باقر طالقانی قزوینی ، حاج شیخ محمد حسن فاضل اردکانی و ملا اسماعیل بجنوردی را تربیت کرد.

همایش موسس صالح

در نهایت ولی با قبول دعوت در سال 1263 قمری پس از شهادت برادرش شهید ثالث به کربلای معلی هجرت کرد و در غروب روز 27 جمادی الثانی سال 1271 قمری هنگامی که کنار ضریح بالای سید الشهدا مشغول دعا و تضرع بود به سوی معبود خود شتافت و ندای حق را لبیک گفت.

وی موسس مدرسه صالحیه قزوین است.

انتهای پیام/



برچسب ها: همایش ، موسس ، صالح ، علمیه ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار