قاسم عموعابدینی گفت: نقش علم و فناوری و نخبگان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شاخصهای تحقق آن دارای اهمیت بسیاری است.
او گفت:بر اساس ماموریتهای ابلاغی وزیر علوم به معاونت آموزشی، این معاونت برای ایفای نقش محوری در جهت تحقق کامل مأموریت مهم آمایش آموزش عالی و مأموریتگرایی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، سیاستگذاری و برنامهریزی در جهت ترویج فرهنگ کار گروهی و مسئلهمحوری اهتمام جدی دارد.
عمو عابدینی افزود: موضوعاتی مانند استقرار نظام شاگردپروری به عنوان کار ویژه تربیتی و علمی اعضای هیئت علمی، برنامهریزی و اقدام موثر در جهت ارتقاء سلامت نظام آموزشی، برنامهریزی و تلاش هدفمند برای توانمندسازی و روزآمدسازی اعضای هیئت علمی با تاکید بر اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام و طراحی نظام سنجش و انگیزش در دستور کار این معاونت است.
معاون آموزشی وزیر علوم، برنامهریزی دانشمحور در راستای حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش و استقرار نظام رقابت سالم و مؤثر و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و بهرهگیری حداکثری از همه ظرفیتهای علمی کشور به منظور مطالعه دقیق و عمیق آموزش عالی کشور را از راهبردهای این معاونت اعلام کرد.
به گفته عموعابدینی آموزش کیفی پشتوانه پژوهش کیفی است و هم محصول و برونداد آن محسوب میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای تحقق و عملیاتی کردن این ماموریتها، راهبردهای کلانی از جمله تحول در مسیر آموزش دانشگاهها در راستای تحقق دانشگاههای آینده بر پایه حکمت و تمدن اسلامی ایرانی در گام دوم انقلاب اسلامی، پیاده سازی کامل آمایش آموزش عالی با رویکرد افزایش کیفیت کارایی و اثربخشی و عدالت آموزشی پیش بینی شده است.
او ادامه داد: تحول در نظام جذب و بکارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رویکرد تقاضا محوری و حل مسائل از طریق علم و دانش و تحول در رویکردهای مهارتی و اشتغال آفرین در نظام آموزشی دانشگاهها ضرورت دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تحول در بهره مندی از ظرفیتهای نخبگان، تحول در حوزه برنامه ریزی آموزشی با تمرکز بر علوم انسانی، اسلامی و علوم پایه، توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین المللی سازی آموزش عالی در حوزه آموزش یک ضرورت است.