سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور:

مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: در رویداد ملی فهما، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد.

مرتضی طاهریان گفت: قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در بخش فرهنگ مربوط به جریان مسجدی است و این بخش در تمام عرصه‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. ایفای این نقش از ابتدای انقلاب اسلامی، در طول جنگ تحمیلی و پس از آن در رویداد‌های طبیعی مشهود است. مردم کشور نیز با سلایق مختلف در زمان‌های بحرانی در کنار یکدیگر هستند و مسجد در این اوقات به عنوان پایگاه آن‌ها محسوب می‌شود.

او گفت: ما یک خلاء داشتیم که توانمندی‌های بچه‌های مسجدی، به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر به درستی عرضه نمی‌شد و این وظیفه ذاتی کانون‌های مساجد بوده است. به همین دلیل از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ اقدامات اولیه صورت گرفت تا اینکه ظرفیت‌ها را بهتر بشناسیم و بهتر عرضه کنیم. در حال حاضر سامانه بچه‌های مسجد محلی برای بارگزاری توانمندی‌های نوجوانان و جوانان مسجدی شده است.

معاون سامان‌دهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر کشور فعالیت دارند و ما تلاش کردیم که با طراحی رویداد ملی فهما به فعالیت‌های این کانون‌ها انسجام بخشیم که ۱۹ هزار و ۸۶۵ کانون در این طرح همراه شدند.

طاهریان گفت: در این میان دو سیاست جدی از جمله انتظام‌بخشی و کیفی‌سازی را دنبال می‌کنیم که تاکنون در مرحله انتظام‌بخشی قرار داشته‌ایم و پس از آن به مرحله کیفی‌سازی خواهیم رسید. در رابطه با بخش انتظام‌بخشی می‌توان گفت که فعالیت‌های بچه‌های مسجدی در قالب سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و ۱۲ رواق طراحی شده است.

او گفت: رویداد ملی فهما موجب شد تا فعالیت‌های کانون‌ها به صورت کاملا مدون و ثبت‌شده در سامانه بچه‌های مسجد بارگزاری شود. ضمن اینکه در رویداد ملی فهما از ۱۳ کانون در قالب ۱۲ رواق و در کنار آن نیز از ۲۴ کانون دیگر تقدیر خواهد شد.

معاون  کانون‌های مساجد کشور گفت: به عنوان نمونه کانون‌های برتر برای دریافت کارت اعتباری فهماکارت در اولویت قرار دارند و کانون‌های برتر در حوزه کارآفرینی برای دریافت تسهیلات لازم به وزارت کار معرفی خواهد شد.

دبیر سومین رویداد ملی فهما با اشاره به کانون‌های فعال مساجد در روستا‌ها گفت: با توجه به امتیازات در طرح ملی فهما حدود ۴۸ درصد و تقریبا نیمی از فعالیت‌ها مربوط به کانون‌های فعال در روستا‌ها است و پنج استان شامل قم، خراسان رضوی، گلستان، چهار محال بختیاری و اردبیل به مرحله پایانی داوری پایتخت فهما راه پیدا کردند.

طاهریان گفت: پس از تجمیع نظر داوران در رویداد ملی فهما، استان خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد و روز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ماه این عنوان به صورت رسمی اعلام خواهد شد. خراسان رضوی همیشه مبداء اقدامات خوب فرهنگی بوده و در سال ۱۴۰۱ با تلاش بیشتر در حوزه فرهنگی و سایر حوزه‌های مرتبط با مساجد ورود خواهد کرد.

او گفت: مراسم تجلیل از کانون‌های برتر مساجد سراسر کشور همزمان در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در مشهد برگزار خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.