سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست اداره کل هواشناسی استان:

۶۴ درصد از آذربایجان غربی دچار خشکسالی شدید تا بسیار شدید است

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: میزان بارش ها در استان به ۱۸ درصد کاهش یافت.

اسماعیل سیمایی گفت: میانگین بارش‌ها در سال جاری از اول سال تاکنون به ۴۷میلیمتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۱۸ درصد و نسبت به نرمال بلندمدت ۴۴ درصد کاهش یافته است.

 مقدار بارش در ارومیه در سال جاری ۵۴.۹ میلیمتر است که نسبت به سال گذشته که۷۹.۱میلیمتر بود کاهش ۳۱ درصدی داشته و نسبت به بلندمدت که ۹۳.۳ میلیمتر بوده ۴۱ درصد کاهش یافته است.

سیمایی با تاکید به اینکه مقدار بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۵.۳ میلیمتر است، می گوید: میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۳۶.۱ میلیمتر و نسبت به نرمال ۶۵.۴میلیمتر و ۶۱ درصد کاهش رانشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: مقدار بارش استان در سال آبی جاری از اول مهر ۱۴۰۰تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز ۲۳۷.۴میلیمتر ثبت شده که نسبت به سال قبل که ۲۲۶.۶میلیمتر بوده ۵ درصد افزایش و نسبت به نرمال بلندمدت که ۲۷۹.۵میلیمتر است ۱۵درصد کاهش دارد.

به گفته سیمایی: علی رغم بارش‌های مطلوب در اردیبهشت ماه با توجه به اینکه در فروردین ماه بارش‌ها کاهش شدیدی داشته در مجموع هم در فصل بهار جاری و هم در سال آبی جاری بارش‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: بررسی نقشه‌های خشکسالی استان براساس شاخص خشکسالی spEI نشان می‌دهد طی دوره یکساله تا پایان فروردین ماه جاری حدود ۹۷ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی از ضعیف تا بسیار شدید و ۶۴ درصد از نواحی استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید بوده و تنها ۳درصد از مساحت استان در محدوده نرمال قرار دارد.

سیمای می گوید: شدت و وسعت خشکسالی‌ها در مرکز و شهر‌های شمالی بیشتر است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.