سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

این دستگاه ام آر آی قابل حمل، مچ دست شما را اسکن میکند

دستگاه طراحی شده ورزشکاران را از حضور برای تشخیص اولیه در بیمارستان بی نیاز میکند.

MRI قابل حمل می‌تواند بررسی‌های محل را برای آسیب‌های مچ دست ورزشکاران انجام دهد. بازیکنان مستعد آسیب دیدگی غضروف مچ دست هستند که ممکن است در ابتدا هیچ علامتی نداشته باشد. یک سیستم MRI با در نظر گرفتن این واقعیت طراحی شده است، زیرا می‌تواند چنین آسیب‌هایی را درست در زمین ورزشی، قبل از اینکه جدی شوند، تشخیص دهد.

نمونه اولیه دستگاه توسط تیمی در دانشگاه تسوکوبای ژاپن به سرپرستی پروفسور یاسوهیکو ترادا ساخته شد. در نظر گرفته شده است که به عنوان یک جایگزین قابل حمل، سریع تر، کاربردی‌تر و کم هزینه‌تر برای اعزام ورزشکاران به بیمارستان‌ها عمل کند، به جای اینکه که مچ دست آن‌ها توسط اسکنر‌های MRI تمام بدن تصویربرداری شود.

این دستگاه در واقع یک نسخه تغییر یافته از یک دستگاه MRI متحرک موجود است که توسط تسوکوبا و همکارانش برای تشخیص آسیب‌های آرنج مربوط به بیسبال ساخته شده است. همراه با ترکیب یک روش محافظ مغناطیسی بهتر که تصاویری با کیفیت بالاتر ارائه می‌کند، نسخه جدید مخصوص مچ دست نیز اکنون توسط یک ژنراتور قابل حمل تغذیه می‌شود. این بدان معناست که کاربران در محل برای استفاده از این اسکنر نیازی به برق ندارند.

برای آزمایش این فناوری، دانشمندان آن را به یک مدرسه تنیس بردند و در آنجا از مچ دانش‌آموزان ۸ تا ۱۸ ساله تصویربرداری کردند. مشخص شد که تعدادی از افراد ناخودآگاه دچار آسیب‌های غضروف مچ دست شده اند، با اینکه هیچ ناراحتی یا محدودیت عملکرد در مهارت ورزشی خود را تجربه نکرده باشند.

امید است که پس از توسعه، از این دستگاه برای بررسی منظم سلامت دست بازیکنان در زمین‌ها استفاده شود، و جراحات آن‌قدر زود تشخیص داده شود تا قبل از اینکه بیش از حد مشکل ساز شوند، درمان شوند. ترادا همچنین قصد دارد نسخه‌هایی را برای استفاده در ورزش‌هایی که پا آسیب می‌بیند، توسعه دهد که از مفاصل مانند مچ پا یا زانو تصویربرداری می‌کند.

این تحقیق در مقاله‌ای که اخیراً در مجله رزونانس مغناطیسی در علوم پزشکی منتشر شده، توضیح داده شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه تسوکوبا

برچسب ها: ام آر آی ، مچ دست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.