آقای علیرضا منادی گفت : شفافیت یکی از ارکان حکمرانی نوین است و رسانه و فضای مجازی نیز سایه خود را بر سر همه جوامع گسترده و هیچ مسئولی نمیتواند از پاسخگویی فرار کند و در آیین و دین ما نیز در کنار همه مشوقها، انذار جدی برای مسئولان وجود دارد و پرسش و پاسخ اخروی از آنها سختتر خواهد بود هر چند که در عصر حاضر در همین دنیا نیز این پرسش و پاسخهای جدی به واسطه گسترش رسانهها وجود دارد و بر همین اساس شفافیت در اجرای مسئولیتها را باید بپذیریم و مطالبه پاسخگویی از مسئولان یکی از رسالتهای اصلی رسانههاست.
آغاز کار این کمیسیون در مجلس جدید با اجرای یکی از قانونهای بر زمین مانده یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصادف شده که بیش از ۱۰ سال گذشته مسکوت مانده بود و در این بین با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص بهبود معیشت و وضعیت فرهنگیان، طرح رتبه بندی معلمان را به صورت جدی در کمیسیون پیگیر شدیم.
تصویب و اجرای این قانون تنها تحول جدی و اساسی یک قرن گذشته در حوزه وضعیت و جایگاه معلمان بوده به گونهای که دولت قبلی را متقاعد کردیم که لایحه رتبهبندی را به مجلس بیاورد و در مجلس نیز برای جلوگیری از پس گرفته شدن لایحه در دولت بعدی این لایحه را با تنها چهار رای مخالف تصویب کردیم و این امر نیز خوشبختانه توسط تبریز صورت گرفت.
لایحه تقدیمی که بسیار ضعیف بود و تنها برای ۵۰۳ هزار معلم تدوین شده بود، تغییر و به ۸۰۰ هزار معلم تعمیم داده شد و برای نو معلمان و بازنشستگان نیز این رتبه بندی لحاظ شد و درصدهای گنجانده شده نیز تغییر کرده و این قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ لازم الاجرا شده و و بر این اساس معوقات و مابه التفاوت پرداختیهای معلمان پس از اجرای طرح، از این تاریخ محاسبه و واریز خواهد شد.
افزایش حداقل ۲۵ درصدی حقوق و ایجاد نظام پرداخت مستقل برای فرهنگیان را تنها بخشی از تغییرات اعمال شده در لایحه رتبهبندی تقدیمی به مجلس است.
در یک سال گذشته در مورد این طرح مشقات بسیاری کشیدهایم، چون مقاومتی جدی و از سوی برخی چهرهها و اشخاص مهم چه در بدنه مجلس و چه سایر قوا برای نهایی شدن آن وجود داشت.
هر چند که این مقاومتها باعث شد قانونی جامع و مانع با چکشکاریهای صورت گرفته به تصویب برسد و البته باید بگوییم که حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان بیشترین کمک را در مسیر تحقق این مهم داشتند.
آییننامه گرانبهاترین قانون مصوب شده در اوایل دولت آقای رئیسی و آخرین روزهای قرن چهاردهم نیز با پیگیریهای مجلس و رفع ایرادات آن به هیات دولت رفت و در نخستین جلسه هیات دولت در یک هفته آینده تأیید و ابلاغ شده و نهایت تا پایان خرداد رتبههای معلمان تعیین و پرداختیهای متناسب با آن صورت خواهد گرفت.
طرحی که اجرای آن موجب تلاش معلم برای ارتقای رتبه خود و البته افزایش کیفیت آموزش به دانش آموزان خواهد شد و معلمانی نیز که ایستایی و رکود علمی داشته باشد، تنزل رتبه یافته و دیگر امکان حضور در چرخه آموزشی را نخواهد داشت.
خوشبختانه در این مورد نیز آذربایجان که در ابتدای قرن چهاردهم مبدع نخستین مدرسه نوین در ایران بود، در پایان این قرن نیز عامل ایجاد مهمترین تحول در حوزه آموزش و پرورش و معلمان بود.