سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلینکن: دولت بایدن مانع همکاری ۱۰ میلیارد دلاری روسیه و ایران نخواهد شد

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن مانع همکاری ۱۰ میلیارد دلاری روسیه و ایران در زمینه هسته‌ای نخواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش به نمایندگان قانون گذار آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روسیه برای ساخت بخش‌هایی از زیر ساخت هسته‌ای ایران جلوگیری نخواهد کرد.

در گزارش واشنگتن فری بیکن آمده است که بلینکن در جلسه استماعی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار به طور آشکارا این مسئله را اعلام کرد.

زمانی که دارل عیس، نماینده جمهوری خواه کالیفرنیا از بلینکن خواست تا ضمانت دهد که تحریم‌ها علیه روسیه و ایران تا پایان جنگ روسیه و اوکراین باقی خواهد ماند، بلینکن پاسخ داد که هرگونه تحریمی که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید برداشته شود، جدا از کارزار فشار فعلی  آمریکا بر روسیه و به این معنی است که قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بین تهران و مسکو پا برجا خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به مذاکرات وین، گفت: اقداماتی که روسیه بر اساس توافق هسته‌ای ایران انجام میدهد، در صورت احیای برجام و بازگشت به توافق، در تضاد با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین نیست.

در ادامه گزارش فری بیکن آمده است که دولت جو بایدن متعهد شده است که به عنوان بخشی از مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته ای، دولت بایدن بعضی  تحریم‌ها را لغو کند و تهران را از پرداخت حداقل ۱۰ میلیارد دلار به مسکو برای ساخت رآکتور‌های هسته‌ای در این کشور باز دارد. قانونگذاران جمهوری خواه می‌گویند این امتیاز تلاش‌های جامعه بین المللی برای منزوی ساختن روسیه در واکنش به جنگ جاری این کشور در اوکراین را تضعیف می‌کند.

عیس پس از جلسه استماع بلینکن در مصاحبه با فری بیکن با چشم پوشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، مدعی شد که دولت بایدن تا این حد از توافق با ایران ناامید شده است که برای پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به روسیه میانجی‌گری می‌کند و از تحریم‌های خود چشم پوشی می‌کند تا به توافق برسند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است که وابستگی دولت بایدن به روسیه برای پیشبرد مذاکرات با ایران، باعث بی اعتباری نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا که مایل به منزوی کردن کامل روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین هستند، شده است.

شرکت «روس اتم» یک شرکت بزرگ انرژی دولت روسیه است که آمادگی خود را برای ساخت و همکاری در چندین پروژه هسته‌ای با ایران که در دولت دونالد ترامپ تحریم شده را اعلام کرده است. آمریکا اوایل سال جاری میلادی مدعی شد که برای دادن امتیازاتی به ایران و احیای توافق هسته ای، تحریم‌های این پروژه‌ها را لغو کرده است.

وزارت امورخارجه آمریکا  ادعا کرده است که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید، تحریم‌هایی علیه این پروژه‌ها اعمال نخواهد کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اول باید به تعداد نیروگاهها سلاح هسته ای برای دفاع از اونا بسازیم بعد نیروگاه اتمی بزنیم والا همیشه گوشتمون رو تخته است
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون میدونه مثل آب خوردن میتونه منفجرشون کنه
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
میخواد با ویروسهای کامپیوتری منفجرشون کنه و باج بگیره
7891
۱۱:۲۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ده میلیارد دلار به سوییفت بدهیم تا تو انرا مصادره کنی چون هیتلر یهودی بوده؟
ناشناس
۰۳:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ترامپ
ناشناس
۰۲:۵۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ای مثل نیروگاه بوشهر میشه میلیارد ها دلار روسیه میگیره هیچ کاریم نمیکنه.قطعا روسیه چیزی نمیسازه که بدرد ایران بخوره.بیشتر به ضرر ایران کار کرده و داره میکنه و تا وقتی بتونه میکنه و فعلا به کامشه.
7891
۱۹:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقای بلینکن بمب اتمی برای فروش داریم نمی خری؟
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه میتونه یا بهتر بگویم جرات داره مانع بشه ؟
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
معلوم میشه وجود راکتورهای هسته ای نقطه ضعف کشوران
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمریکا خر کی باشه بخواد مانع بشه.
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه جور تحریمی رو حاضرن وردارن به جز تحریمای اقتصادی رو
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه دنیا باید نیروگاههای هسته ای بسازن و نیروگاههای فسیلی باید جم بشه