سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پخش فیلم مستند «سردار علم و ادب» به مناسبت روز معلم

به مناسبت روز معلم مستند «سردار علم و ادب» زندگی مرادعلی سعیدی از شهدای شهرستان لردگان، از شبکه سراسری دو سیما پخش می‌شود.

به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری و گرامیداشت روز معلم فیلم مستند «سردار علم و ادب» که به زندگی شهید مرادعلی سعیدی پرداخته، از شبکه سراسری دو سیما پخش می‌شود.

پاسدار شهید مرادعلی سعیدی یکم فروردین ۱۳۳۵، در روستای ابواسحاق از توابع شهرستان لردگان در خانواده‌ای مذهبی و متدین به دنیا آمد. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ وارد سپاه شد و خدمات زیادی برای کشور انجام داد و در سال ۱۳۶۱ از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان «لردگان» راهی آموزش نظامی شد و بعد از طی کردن آموزش نظامی به جبهه نبرد حق علیه باطل اعزام شد. پس از مدتی پاسداری از میهن اسلامی برای عضویت در سپاه ثبت نام کرد و پس از آن مدت سه ماه در یکی از پادگان‌های نظامی تهران مشغول فراگیری آموزش‌های نظامی شد. او پس از اینکه لباس مقدس پاسداری را بر تن کرد، عازم کردستان شد و به دلیل لیاقت، شایستگی و شجاعتی که داشت فرماندهی گروهان ضربت امام حسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرانشهر به ایشان محول شد.

از این شهید بزرگوار یک پسر و دو دختر به یادگار مانده؛ وی هفدهم خرداد ۱۳۶۵ با سمت فرمانده گروهان در سروش‌خان سنندج توسط نیرو‌های عراقی بر اثر اصابت ترکش، به شهادت رسید و مزارش در گلستان شهدای زادگاهش قرار دارد.

از آنجا که این شهید بزرگوار در طول خدمتش، منشأ اثرات خیر بود و به ادب و تربیت مشهور بود، به او «سردار علم و ادب» می‌گفتند. وی با اینکه آموزگار نبود، اما برای آموزش‌های نظامی به سربازان، جانب ادب و احترام به آن‌ها را رعایت می‌کرد و تمام آموزه‌های نظامی را بی‌کم و کاست به آنان آموزش می‌داد.

مستند «سردار علم و ادب» به همت تأمین برنامه شبکه دو و تهیه کنندگی و کارگردانی سیدعلی محمودی نیکو، فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۳:۱۵ روی آنتن می رود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سعیدی
۱۶:۱۷ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
پخش این مستند مربوط به زندگی سردار علم و ادب سردار رشید اسلام معلم شهید عوض الله سعیدی ابواسحاقی از توابع استان چهارمحال و بختیاری می باشد که علاوه بر خدمت در سنگر تعلیم و تربیت در سال ۱۳۶۵ در لبیک گویی به فرمان امام امت به جبه های حق علیه باطل شتافت و در سنگر دفاع از دین و ناموس و وطن و ولایت جنگید تا اینکه در ۲۶ فروردین ۱۳۶۵ شربت شیرین شهادت را نوشید. از ایشان تنها فرزند دختری به نام زهرا به یادگار مانده است. روحش قرین رحمت واسعه الهی و جایگاهش بهشت برین محفوظ باد ان شاالله