سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملیات مبارزه با جوندگان مضر صحرایی

عملیات مبارزه با موش‌ها در مزارع و باغات استان همدان در سال جاری اجرا می شود.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان  عملیات مبارزه با جوندگان مضر صحرایی بویژه موش‌ها در  ۶۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان همدان اجرا می شود.

 شهرام پیشه ور افزود:جوندگان مضر صحرایی آفاتی عمومی در طبیعت  هستند و معمولا در سال‌هایی که بارندگی و سرما و یخبندان وجود نداشته باشد این جوندگان به بویژه موش‌ها  زاد و ولد  این جونده افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه هر ساله عملیات مبارزه با جوندگان مضر صحرایی بویژه موش‌ها در استان همدان اجرا می‌شود  افزود: عملیات مبارزه با این آفت عمومی موجود در طبیعت بر اساس پایش‌ها هر ساله  متغیر  است.
 

شهرام پیشه‌ور گفت : تعداد موش‌های صحرایی درهر سال‌ با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه  تغییر پذیر است  و امسال هم، همانند سال‌های گذشته عملیات مبارزه با جوندگان مضر بویژه موش‌ها در استان همدان اجراخواهد شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطر نشان کرد: در اواخر سال گذشته سم لازم برای مبارزه با جوندگان در  شهرستان‌های استان توزیع شده  است.

وی با بیان اینکه جمعیت موش‌ها قابل شمارش نیست و در هر مزرعه حالت طغیانی و یا لکه‌ای آن متفاوت است گفت:موش‌ها به عنوان یکی از جوندگان مضر صحرایی به هر محصولی  می‌توانند حمله کرده و از آن تغذیه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفت:در سال جاری نیز طرح پایش اراضی زراعی و باغی در استان همدان اجرا می شود تا مشخص شود زاد و ولد جوندگان امسال در چه وضعیتی است.

بیشتر بدانیم: 

اول از همه باید نوع موشی را که در نظر است برای دفع آن مبارزه کنیم ، مشخص سازیم . زیرا تا نوع موش مشخص نشود ، تعیین نوع مبارزه و طعمه و حتی نوع سم غیر ممکن خواهد بود . مثلاً می دانیم برای مبارزه با موش کلاهو از فتوکسین استفاده می شود و تلفات هم تا 90 درصد می رسد ولی همین سموم را اگر در مبارزه با موش ورامین یا موش مغان به کار برند تلفات حداکثر به 50 تا60 درصد می رسد و یا برای مبارزه با موش انباری یا موش ورامین حداکثر 3 تا 5 درصد فسفوردوزنگ مخلوط می کنند . بنابراین برای انجام یک مبارزه باید قبل از هر چیز نوع موش منطقه را شناخت تا مبارزه با موفقیت انجام شود.

فصل مبارزه خود اهمیت زیادی دارد. مثلاً برای مبارزه با موش مغان در طول پاییز و زمستان طعمه گندم با فسفوردوزنگ تا 98 درصد تلفات می دهد ولی همین طعمه در بهار 35 تا 45 درصد تلفات وارد می آورد زیرا موش ها در این فصل رغبتی به خوردن مواد پر کالری ندارند و در فصل بهار و تابستان طعمه هایی که براساس علف سبز تهیه می شوند نتیجه بهتری می دهند و یا در موش ورامین در فصل پاییز و زمستان مصرف طعمه با مغز گردو نتیجه مطلوبی می دهد ولی در بهار و تابستان گردپاشی لانه ها تلفاتی تا حدود 98 تا 99 درصد می دهد . بنابراین باید دقت کامل به فصل مبارزه نمود و بعد طرز مبارزه را انتخاب کرد .

انتخاب سم بایستی بر حسب محل زندگی موش ها باشد . اگر مبارزه در صحرا و دور از آبادی انجام می شود ،‌ انتخاب نوع سم آسان است ولی اگر همین موش در محل زندگی انسان و شهرها دیده شود باید حتماً از سمومی که برای انسان و دام بی خطرند استفاده شود . مثلاً موش خانگی وقتی که به مزارع حمله می کند می توان از سموم فسفوردوزنگ به نسبت 3% استفاده کرد ولی اگر این موش در منازل دیده شود، باید سموم بی خطر مانند ترکیبات وارفاین-کومارین و برمولین و غیره استفاده کرد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.