سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آکسیوس: دور تازه گفتگوی آمریکا و اسرائیل درباره برجام

آکسیوس نوشت آمریکا و اسرائیل این هفته دور تازه گفتگو‌های راهبردی را با تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران و اجرای طرح بی در مذاکرات وین برگزار کردند.

به نوشته این پایگاه خبری، مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند: آمریکا و اسرائیل دور تازه‌ای از گفتگو‌های راهبردی را این هفته با تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای آن کشور در منطقه برگزار می‌کنند چرا که مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دچار بن بست شده است.

آکسیوس اعلام کرد: دولت بایدن به تازگی گفتگو درباره یک سناریو را آغاز کرده است که در آن، توافق هسته‌ای (برجام) احیا نمی‌شود. اسرائیل بر این دولت فشار می‌آورد که درباره طرح بی (که احیا نشدن توافق برجام است) همکاری کند.

ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز روز یک شنبه برای دیدار با جیک سالیوان، همتایش در کاخ سفید به واشنگتن رفت. هولاتا ریاست یک هیئت میان سازمانی را برای یک نشست مربوط به کارگروه راهبردی آمریکا و اسرائیل درباره ایران برعهده دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درباره چالش‌های امنیتی مشترک منطقه‌ای و جهانی رایزنی کرد.

طبق گزارش دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی، بنت با بایدن درباره حذف نشدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی خارجی آمریکا گفتگو کرده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در روز‌های نخست دوره دولت اوباما کارگروهی به نام «اوپال» تشکیل دادند. مشاوران امنیتی دو طرف، ریاست این کارگروه را برعهده داشتند. این اصلی‌ترین عرصه برای تعیین راهبرد در زمینه چگونگی وارد آوردن فشار بر ایران در دوره نخست ریاست جمهوری اوباما بود و به محفل اصلی بیان اختلاف دیدگاه‌ها در زمینه توافق هسته‌ای در دوره دوم دولت اوباما تبدیل شد.

در دوره ریاست جمهوری ترامپ، این محفل به بحث درباره کناره گرفتن آمریکا از توافق هسته‌ای و هماهنگی پویش فشار حداکثری بر ایران روی آورد.

در فوریه ۲۰۲۱، وقتی بنیامین نتانیاهوهمچنان نخست وزیر بود، دولت بایدن پیشنهاد کرد که این کارگروه جلسه تشکیل دهد و سرانجام در ماه‌های مارس و آوریل کارگروه نشست برگزار کرد. وقتی بنت در ماه اوت، از کاخ سفید دیدن کرد، او و بایدن توافق کردند که کارگروه کارش را از سر بگیرد. از آن زمان، این کارگروه سه بار جلسه برگزار کرده است.

جو بایدن در این تماس تلفنی دعوت بنت را برای سفر به اراضی اشغالی پذیرفته و گفته مایل است این سفر در ماه های آینده صورت بگیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.