سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرید آنلاین و تحویل کالای ناقص یا دست دوم!/ قانون چه می‌گوید؟

برخی مشتریان از تحویل کالای اشتباه یا دست دوم به جای کالای اصل در خریدهای آنلاین شکایت دارند که این امر افراد را از خرید در فضای مجازی دلسرد می کند.

خرید آنلاین علاوه بر مزایایی که برای خریدار و فروشنده دارد، دارای مشکلاتی هم است که از جمله آن می توان به ارسال کالای دست دوم، معیوب و یا مدل دیگری از کالای مورد نظر خریدار اشاره کرد. طی چند وقت اخیر برخی مشتریان در مورد کالای خریداری شده از طریق فضای مجازی  شکایات متعددی داشته اند و بعضا دیده شده که در نظرات خود نسبت به خرید اینترنتی بی  اعتماد شده اند.

در ادامه به نظر چند مصرف کنننده در مورد کالاهای معیوبی که در خرید آنلاین تحویل گرفته اند و مشکلاتی که در مرجوع کردن آنها دارند، اشاره شده است. 

 

 

کسب و کارهای مجازی کالاهایی که مشکل فنی دارند را مرجوع می کنند  

یکی از مشاوران فروش  اینترنتی درمورد مرجوع  شدن کالاهای دست دوم در کسب و کارهای آنلاین گفت: اگر کالا با ایراد ارسال شده باشد برای آن در سایت خریداری شده، مرجوعی ثبت می شود به این صورت که مشتری در صفحه کاربری خود علت مرجوعی که نقص کالا یا دست دوم بودن آن است، را با  ذکر جزییات ثبت می کند و کالا از مشتری بازپس گرفته می شود.

به گفته او دریافت کالا در صورتی که  ایراد داشته باشد حتما انجام می شود و هزینه ای که برای خرید کالا پرداخت شده است اگر مشتری در تهران سکونت داشته باشد ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از مرجوعی  به خریدار پرداخت می شود و اگر مشتری در خارج از تهران سکونت داشته باشد ۳تا ۴ روز کاری با انجام هماهنگی های لازم پرداخت خواهد شد. 

حال سوال اینجاست که چرا باید کالای دست دوم، معیوب  یا  مدل دیگر برای خریدار ارسال شود ؟ پاسخ این سوال را از یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی جویا شده ایم .

اشتباه در ارسال کالا در فضای مجازی موضوع حادی نیست و امکان اصلاح دارد

رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی گفت: اشتباهاتی  مبنی بر ارسال کالای معیوب یا دست دوم قطعا از روی عمد انجام نمی شود چراکه آن کسب و کار نمی خواهد اعتبار خود را زیر سوال ببرد مگر اینکه این موارد در کسب و کارهای غیررسمی باشد که  که هدف سوئی داشته باشند.

به گفته او در خرید فیزیکی مشتری جنس را لمس می کند و آن را ارزیابی می کند اما در خرید آنلاین اینگونه نیست و امکان بروز اشتباه در مراحل خرید کالا در کسب و کار مجازی وجود دارد با این وجود موارد آن زیاد و حاد نیست. بعضا این اتفاق رخ می دهد که حتی کالا اشتباه ارسال می شود.

امکان شکایت از فروشنده در صورت ارسال کالای دست دوم به جای نو

الفت نسب می گوید: در مورد ارسال کالای دست دوم از طریق کسب و کار مجازی، قانون مشخص کرده است که کالا باید نو به دست مشتری برسد و اگر شخصی ادعا کند که کالای ارسال شده دست دوم است می تواند از فروشنده شکایت کند و ما هم با استفاده از ظرفیت  سایر اتحادیه های دیگر مانند موبایل ، کالا را برای ارزیابی به کارشناس می دهیم و  آن را صحت سنجی می کند  و طبق آن رای صادر می شود. 

مواردی نیز مشاهده شده است که برخی سوءاستفاده کرده و کالای نو را تحویل می گیرند و شبیه همان کالا را که مشکل فنی دارد و دست دوم است را جایگزین می کنند و این یکی از مشکلاتی است که اخیرا مشاهده کرده ایم.  راه حل این موضوع به بیمه بر می گردد. پیشنهاد می شود شرکت های بیمه به این امر ورود کنند و مراحل ارسال کالا مجدد بازنگری بشود  تا این مشکل را به حداقل برسانیم که به دنبال آن اعتماد مشتریان به این بازار بیشتر می شود.  

گزارش از سحر ارجمندی منش 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
من که خودم از مشتریان این شرکت هستم با جرئت میگم از صدها خریدی که ازشون داشتم به ندرت به چنین مشکلاتی برخوردم در حد 97 درصد موارد بدون مشکل بوده؛ بیشتر این مشکلات مربوطه به انتخاب فروشنده های غیربرگزیده و اونهایی که درصد رضایت پایینی دارن و اجناس تقلبی ارسال میکنند البته خب این شرکت هم میتونه نظارتش رو بیشتر کنه تا از ارسال اجناس تقلبی جلوگیری بشه.
علی
۰۶:۳۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
قانون مرجوعی 7 روزه کالا بدون هیییییچ قید وشرط نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت

قانون یک کشور پیشرفته نباید در یک کشوری مثل ایران اعمال شود ...در آمریکا یا امثالهم ، کارخانه ها رقابت شدید دارند و همین باعث مرجوع شدن راحت کالا ها میشود یا سیستم صحیحی برقرار است ، ولی در کشور ما زمانی که حتی گارانتی را با اکراه انجام میدهند یا تامین کننده کالای مرجوعی راقبول نمیکند خب چه میشود ؟ ممکن است برخی "برخی" نه همه ، کالای مرجوعی را به نفر بعدی بفروشند و برخی متوجه شوند و برخی هم نه

این قانون مرجوعی 7 روزه میتونه خیلی دردسر درست کنه و باید مشروط به معیوب بود شود و لاغیر
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این دنگ و فنگ بروکراتیک بهتره نه خرید کنید ، نه شکایت . فضای مجازی هنوز ساز و کار لازم برای تامین حقوق فروشنده و مصرف کننده را ندارد .
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
فکر می‌کنم چنین اشتباهاتی در تمام دنیا رایج باشه، حتی فروشگاهی مثل آمازون هم کاملا بی عیب و نقص نیست ولی خب باید قبول کرد که دفعات این اشتباهات و کم و کاستی ها در ایران متاسفانه بیشتره و حالا بعضی از فروشندگان هم سوء استفاده می‌کنند و... ولی اگه کلیت قضیه رو نگاه کنید این ماجرای خرید اینترنتی در حدود 90 درصدش مفید و کاربردیه و 10 درصدش هم این خطاها و سوء استفاده هاست؛ خود من از همون فروشگاه اینترنتی معروف که اپلیکیشن رو روی گوشیم نصب دارم بیش از 35 بار خرید کردم و حتی یکی از خریدهام هم لپ تاپ 20 میلیونی بوده که کاملاً هم ازش راضی هستم؛ نکته‌ای که وجود داره و به مشتریا کمک می‌کنه اینه که به نظرات خریداران دقت کنن و سابقه و اعتبار فروشنده رو بررسی کنند؛ مثلاً بعضی از فروشنده‌ها برگزیده هستند که خرید از اونها توصیه میشه حتی اگه قیمتشون کمی بیشتر از فروشنده های معمولی باشه یا میزان رضایتمندی خریداران یک کالا از فروشنده های مختلف کنار نام فروشنده ها درج میشه که خریداران بهتره فروشنده ای رو انتخاب کنن که درصد رضایت بیشتری داشته باشه خود من معمولا از فروشنده ای کالا انتخاب می‌کنم که حداقل رضایت بالای 85 درصد داشته باشه. اگه این نکات رو رعایت کنید با وجود قابلیت مرجوعی تقریبا مشکلات اینچنینی برای شما خیلی به ندرت ممکنه پیش بیاد و کاربرد و فایده ی خرید اینترنتی براتون به بالای 98 درصد میرسه.
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دریافت کالای تقلبی
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
P
مصطفی
۱۵:۳۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه این عمر فقط و فقط توسط فروشنده های متقلب در .... انجام میشه
خود ... هیچ وقت این کارو انجام نداده
باید نظارت بیشتر بشه مردم هم باید موقع خرید بیشتر وقت بذارند و توجه بیشتری داشته باشند ( گول قیمت پایین رو نخورید)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خبرگزاریهای دیگه، مثل فارس هر روز از امکانات تازه ای برخوردار مبشن ولی اینجا هنوز نتوانستبد مشکل باز شدن صفحات داخلی را حل کنید؟!
ع.ا.ق
۰۸:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
هنوز آنلاین ؟
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه معلوم نیست که چرا آن فروشگاه که به ادعای خودش در خاور میانه اول است با این حجم شکایتی که مردم از آن دارند هنوز فعالیت میکند ، چند هفته پیش یک فن سی پی یو خریدم که مثلا قرار بود مارک اینتل باشد ، وقتی بدستم رسید دیدم که یک فن داغون بدون مارک که میتوانستم با نصف قیمت از بازار رضا بخرم رو بهم قالب کردن .
وقتی هم که خواستم مرجوع کنم گفتند که پلمب باز شده و نمیشود ، آخه مرد حسابی من اگر بازشم نکنم از کجا بفهمم که بهم چی دادید ؟؟
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
مطمئنناً بودنش بهتر از نبودنشه و شما هم قطعاً این تنها خریدتون نبوده ولی متاسفانه اون خریدهای موفق رو نمیبینید و فقط همین یک خرید به چشمتون اومده
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
گزارش ناکافی است
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینم دستش تو کاسه س، آخه مرد حسابی طرف موبایل فروشی داره چطور هی گوشی دسته دوم تو مغازش هست که بخواد دائم اشتباه بشه. نکنه حواسشون نیست گوشی خودشون ارسال می کنن. پس گوشی دست دوم تمیز خریداری می کنن و بفروش می رسونن.
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه در حال حاضر اکثر تصاویری که در فضای مجازی برای فروش به نمایش درمیاد، عکس های ژورنالی ست که کالا از روی ان مدل با کیفیتی پایین تر تولید شده برای مشتری ارسال می شود که متاسفانه در این مواقع به تنها چیزی که اصلا اهمیت داده نمی شود وقت و هزینه ای ست که مشتری برای جستجو و انتخاب کالا از بین هزاران کالای نمایش داده شده صرف می کند.
ناشناس
۰۴:۴۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفا منتشر کنید : بعضی شرکت ها ... همراه گوشی هایی که تو خارج باز شده هستند و روش قید میشه باز شده و ارزان‌تر از گوشی های پلمپ شده اند را وارد ایران می کند و یک برچسب میزنه تا وانمود کنه پلمپ است و به قیمت پلمپ به مردم میندازه ، این مورد را طبق بررسی که کردم متوجه شدم