سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بارگذاری آزمایشی نخستین دستگاه زباله سوز کوچک مقیاس در گیلان

نخستین دستگاه زباله سوز کوچک مقیاس در روستای سالکده آستانه اشرفیه به صورت آزمایشی بارگذاری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با توجه به وضعیت بسیار بحرانی پسماند در استان گیلان، پس از برگزاری جلسه ویژه مدیریت پسماند در استانداری از بارگذاری دستگاه ابداعی و نوآور زباله سوز در روستای سالکده شهرستان آستانه اشرفیه بازدید میدانی به عمل آمد.

به گفته رضا زمانی، بر اساس مکاتبات و مجوز‌هایی که صادر شده این دستگاه که تکنولوژی آن بومی و حاصل تلاش یکی از مبتکران استان است، قادر به تبدیل زباله‌های خانگی پس از فرایند تفکیک با کمک سوخت گاز طبیعی به خاکستر خواهد بود.

او نتیجه این فرایند را تولید بخار آب و گاز دی اکسید کربن اعلام کرد و گفت: این دستگاه زباله سوز قابلیت جابجایی دارد و موافقت‌های اولیه را نیز از نهاد‌های متولی دریافت کرده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه قادر است حجم زباله تولید شده روستایی را پوشش دهد، به صورت آزمایشی و با حجم کم شروع به فعالیت کرده است.

به گفته آقای زمانی چنانچه این دستگاه بتواند نتایج سنجش گاز‌های خروجی را آن طور که مخترع آن ادعا می‌کند برابر استاندار‌های محیط زیستی، اظهار کند، می‌توان از آن به عنوان حرکتی موثر در مدیریت پسماند استان نام برد.

او می‌گوید: این دستگاه مشابه خارجی ندارد و به عنوان نخستین دستگاه زباله سوز بدون دودکش ثبت اختراع شده و به تازگی به همت یکی از خیران روستای سالکده خریداری و در محل دفن زباله این روستا نصب شده است.

تفکیک زباله از مبدأ با مشارکت کامل مردم در روستای سالکده

روستای سالکده با داشتن ۴۸۰ خانوار جمعیت از جمله روستا‌های بخش بندر کیاشهر در آستانه اشرفیه است که طرح تفکیک زباله در حدود ۹۰ درصد در آن اجرا می‌شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان در این باره می‌گوید: با کمک یکی از تشکل‌های زیست محیطی برنامه‌های تفکیک از مبدأ حداکثری با مشارکت کامل مردم روستا به ویژه زنان و جوانان انجام می‌شود و فقط بخشی از زباله باقیمانده که قابلیت بازیافت ندارد به زباله سوز منتقل می‌شود.

به گفته آقای زمانی با توجه به انفجار فاجعه بار بحران زباله در گیلان و بروز تنش‌های اجتماعی در سطح منطقه لزوم توجه به ایده‌های نو و استفاده از تکنولوژی‌های بومی ضرورتی انکارناپذیر است که هیچگونه بهانه و سستی را در رفع این معضل بزرگ بر نخواهد تابید.

معدود جایگاه‌های دفن زباله در سطح استان از آستانه تکمیل ظرفیت عبور کرده اند و همینک در وضعیت بسیار خطرناکی از لحاظ امنیت بهداشت و سلامت و محیط زیست قرار دارند.

تنها راه مدیریت این وضعیت صرفا اجرای طرح‌های تفکیک زباله از مبدأ و استفاده از برنامه‌های تولید کمپوست و در نهایت استفاده از زباله سوز‌های استاندارد است که به مراتب خسارت آن به محیط زیست کمتر از دفن یا رها کردن زباله در طبیعت است.

دبیر کارگروه کمیته مدیریت پسماند استان گیلان همچنین گفت: به طور کلی زباله‌سوز‌های کوچک مقیاس، به عنوان یک راهکار موثر و قابل اتکا (به ویژه در حوزه روستایی، شهرک‌ها و مجتمع‌های پرجمعیت) همراه با اجرای برنامه‌های حداکثری تفیک از مبدأ می‌تواند به عنوان بخشی از برنامه‌های مدیریت پسماند باشد.

اداره کل محیط زیست گیلان به عنوان یک طرح پایلوت (فنی و اجرایی) این دستگاه زباله سوز را تحت پایش و بررسی قرار داده و تعیین قابلیت‌ها و پتانسیل فراگیر شدن این طرح، منوط به بررسی‌های بیشتر آزمایشگاهی و فنی دارد.

در این بازدید معاون عمرانی استانداری گیلان به منظور تسریع فرآیند تکمیل زیرساخت‌های مربوط به راه اندازی دستگاه قول همکاری و مساعدت داد و مقرر شد امکانات مورد نیاز به صورت ویژه و با سرعت در اختیار مبتکر و مخترع دستگاه زباله سوز قرار گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.