سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موج محکومیت‌های منطقه‌ای و بین المللی به سبب هتک حرمت مسجد الاقصی

محافل بین المللی حمله روز جمعه نظامیان اشغالگر صهیونیست به مسجدالاقصی و تعرض به نمازگزاران این مسجد شریف و هتک حرمت آن را به شدت محکوم کردند .

کشور‌ها، سازمان‌ها و نهادی‌های بین المللی و گروه‌های مختلف با انتشار بیانیه حمله روز جمعه نظامیان اشغالگر صهیونیست به مسجدالاقصی و تعرض به نمازگزاران این مسجد شریف و هتک حرمت آن را به شدت محکوم کردند و دخالت جامعه جهانی را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، کشور‌های عربی و اسلامی حملات روز جمعه نیرو‌های رژیم اشغالگر اسرائیلی را به مسجد مبارک الاقصی موجب زخمی شدن و بازداشت صد‌ها نفر شد محکوم کرد ند و بر ضرورت توقف تجاوزات اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی و دخالت جامعه جهانی برای ممانعت رژیم اشغالگر از این اقدامات تاکید کردند.

مصر حملات روز جمعه به مسجدالاقصی را محکوم کرد و از فلسطینیان خواست خویشتنداری کنند. سفیر احمد حافظ سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر حملات نیرو‌های اسرائیلی به مسجد الاقصی و خشونت علیه فلسطینیان در صحن‌های این مسجد را که بر اثر آن ده‌ها تن از نمازگزاران زخمی و بازداشت شدند؛ محکوم کرد. وی در بیانیه‌ای بر ضرورت خویشتنداری و حمایت کامل از نمازگزاران مسلمان و اجازه دادن به آن‌ها برای انجام شعائر دینی در مسجد الاقصی که حق و موهبتی کاملا اسلامی برای مسلمانان است؛ تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر بر رد خشونت و تحریک در همه اشکال آن از جمله درخواست حمله به مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان (اشاره به حملات شهرک نشینان) تاکید کرد و درباره پیامد این کار بر ثبات و امنیت در فلسطین و منطقه هشدار داد.
از سوی دیگر ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن و حسین الشیخ دبیر کل کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، در گفتگوی تلفنی که تنها چند ساعت پس از حملات نظامیان اشغالگر و زخمی شدن ده‌ها تن از فلسطینیان در مسجدالاقصی و بازداشت شماری دیگر انجام شد؛ هشدار دادند که تنش افزاییی در مسجدالاقصی در شهر قدس اشغالی اوضاع را بحرانی‌تر و تلاش‌ها را برای حفظ آتش بس همه جانبه تضعیف می‌کند.

این دو مقام اردنی و فلسطینی در این گفتگو بر ضرورت توقف کامل اقدامات غیر قانونی و تحریک آمیز اسرائیل در مسجدالاقصی و احترام به حقوق نمازگزاران برای انجام آزادانه و بدون محدودیت شعائر دینی تاکید کردند.

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه ترکیه به شهات رساندن هفت نفر از فلسطینیان به دست نیرو‌های رژیم اشغالگر اسرائیلی و زخمی شدن شماری از نمازگزاران (صبح روز جمعه) در مسجدالاقصی را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه دیروز جمعه در بیانیه‌ای گفت: کشته شدن ۷ نفر از فلسطینیان از جمله یک کودک در حمله نیرو‌های امنیتی اسرائیلی در شهر‌های مختلف و در راس آن جنین و حمله به مسجدالاقصی و زخمی شدن شماری از نمازگزاران اقدامی غیر قابل قبول است و ما به شدت آن را محکوم می‌کنیم.

وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرد با نگرانی بسیار تشدید تنش‌ها در منطقه در روز‌های اخیر را دنبال می‌کند. این وزارتخانه بر اهمیت اجازه ندادن برای تنش افزایی و تهدیدات علیه جایگاه و معنویت مسجدالاقصی به ویژه در این زمان حساس تاکید کرد و برای فلسطینیانی که در این حوادث به شهادت رسیدند رحمت خدا و برای زخمی شدگان شفای عاجل آرزو کرد.

در سطح بین المللی نیز تور وینسلند هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای عملیات صلح در خاورمیانه گفت: در خصوص حوادثی که در قدس و مسجدالاقصی رخ می‌دهد نگران است. سخنگوی اتحادیه اروپا در خاورمیانه نیز گفت: «اتحادیه اروپا با نگرانی شدید خشونت در سراسر کرانه اشغال شده باختری از جمله بخش شرقی قدس و درگیری‌ها در مسجدالاقصی را دنبال می‌کند.»

«بونئو» بر ضرورت توقف فوری خشونت و جلوگیری از قربانی شدن بیشتر غیر نظامیان و احترام کامل به اماکن مقدس در اوضاع کنونی تاکید کرد.

احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب نیز حمله به مسجدالاقصی را محکوم کرد و نیرو‌های رژیم اشغالگر را مسئول تنش‌های موجود دانست.

وی در بیانیه‌ای گفت: تجاوزات اسرائیلی به نمازگزاران در صبح جمعه (دیروز) ادامه تجاوزات و اقدامات تحریک آمیز اسرائیل با هدف تقسیم زمانی و مکانی قدس است و حملات مداوم گروه‌های شهرک نشین و تندرو‌ها به مسجدالاقصی درست در زمانی انجام می‌شود که ازانجام شعائر دینی فلسطینیان جلوگیری می‌شود و این امر به طور خطرناکی تهدید کننده اوضاع است.

ابوالغیط با ساکنان قدس و فلسطینیانی که با استقامت و پایداری در برابر تلاش‌ها برای یهودی سازی مسجدالاقصی و سعی برای بی ثبات کردن اوضاع جاری در آن بر خلاف قانون بین المللی، مقابله می‌کنند اعلام همبستگی کرد.

سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای حمله به مسجدالاقصی و بستن در‌های آن و تجاوز به نمازگزاران در داخل این مسجد را محکوم کرد و گفت: اشغالگران مسئول کامل تبعاتی هستند که در روز‌های آینده اتفاق می‌افتد.این سازمان از شورای امنیت بین الملل خواست تا برای مهارکردن این تخلفات مکرر و حمایت از مردم فلسطین و اماکن مقدس و جلوگیری از تکرار تجاوزات اسرائیل اقدام کند.

در همین راستا دانشگاه الازهر نیز اقدام رژیم صهیوینستی را در کشتار فلسطینیان بی گناه محکوم کرد و «کشتار فلسطینیان و حمله به مسجدالاقصی را لکه ننگی بر پیشانی جامعه جهانی برشمرد.»

الازهر در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ناراحتی بسیار تروریسم رژیم صهیوینستی و تجاوزات مکررش را در حق فلسطینیان بی دفاع و اجازه نیرو‌های این رژیم برای حمله به مسجدالاقصی و هتک حرمت صحن‌های مبارک آن در مقابل چشمان بین الملل و سکوت شرم آور جامعه جهانی و اعمال شرم آور و سیاست یک بام و دو هوا عدم مراعات کوچکترین حقوق بشری و انسانی را محکوم می‌کند.

عربستان سعودی نیز محکومیت و انزجار خود را از اقدام نیرو‌های رژیم اشغالگر اسرائیل در حمله به مسجدالاقصی و بستن در‌های آن و تجاوز به نمازگزاران بی دفاع در داخل و صحن‌های بیرونی آن اعلام کرد.

وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای اظهار داشت: این تنش هدفمند تجاوزی آشکار به حریم مسجدالاقصی و جایگاه آن در وجدان امت اسلامی و نقض قطعنامه‌ها و میثاق‌های بین المللی در این باره است. عربستان از جامعه جهانی خواست تا نقش خود را در مسئول دانستن نیرو‌های رژیم اشغالگر در برابر پیامد‌های تداوم این جنایات و نقض قوانین علیه ملت بی دفاع فلسطین و سرزمین و مقدسات آن و فرصت احیای عملیات صلح در خاورمیانه ایفا نماید.

جماعت اخوان المسلمین نیز با صدور بیانیه‌ای مردم را برای یاری مسجدالاقصی و دفاع از مقدسات و رد طرح‌های رژیم اشغالگر، به برپایی انتفاضه فراخواند وگفت: «دست‌های مردم پایدار قدس را می‌فشارد و پایداری و مقاومت اسطوره‌ای آن‌ها را در دفاع از شرف و کرامت ملت ارج می‌نهد.» این گروه همچنین توقف حملات مکرر به مسجدالاقصی و هر گونه اقدام تحریک آمیز برای تغییر هویت آن را خواستار شد.

پارلمان اتحادیه افریقا نیز این اقدام را «جنایت جنگی و پاکسازی نژادی از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل در حق ملت عرب و بی دفاع فلسطین در دفاع از سرزمین و مقدساتش» خواند و آن را محکوم کرد.

این پارلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سکوت بدون توجیه سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری، این سازمان را شریک اشغالگر و غارت ملت‌های عربی و مستضعف و سرقت مقدسات آن و کشتار ملت‌های عربی و افریقایی ما قرار می‌دهد.

پارلمان افریقا اظهار داشت سکوت در برابر حوادثی را که در فلسطین و پایتخت آن اتفاق می‌افتد، هیچ انسان آزاده‌ای در روی زمین نمی‌پذیرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، با بیان اینکه از حقوق مشروع مردم فلسطین حمایت می‌کند، تاکید کرد که موضع این کشور در قبال مسئله فلسطین ثابت است و تغییری نمی‌کند.

در افغانستان نیز جنبش طالبان در بیانیه‌ای تجاوز نیرو‌های اشغالگر به مسجدالاقصی را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست تا برای توقف جنایات اسرائیل گام‌های عملی بردارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.