سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان رضوی پیشرو در فرهنگ‌سازی اهدای عضو

رئیس بیمارستان منتصریه مشهد از کسب رتبه اول اهدا عضو کشور توسط خراسان رضوی خبرداد.

محسن علی اکبریان رئیس بیمارستان منتصریه مشهد گفت: ۶۳ مرکز اهدای عضو در کشور داریم که مشهد بعد از شیراز بیشترین تعداد اهدای عضو را در کشور دارد.

او گفت: تعداد مراکز اهدای عضو بیشتر از مراکز پیوند عضو است و بسیاری از مراکز اهدای عضو، قادر به انجام پیوند اعضا نیستند چرا که پیوند یک کار تخصصی و فوق تخصصی است.

رئیس بیمارستان منتصریه مشهد گفت: عمل پیوند عضو در دانشگاه‌های خاصی انجام می‌شود که در کشور حدود ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی، عمل پیوند عضو را انجام می‌دهند که در بیشتر این دانشگاه‌ها پیوند کلیه انجام می‌شود و در کشور تنها مراکزی که پیوند تمام اعضا را انجام می‌دهند مراکز پیوند عضو در تهران، شیراز و مشهد هستند.

علی اکبریان گفت: در خصوص پیوند قرنیه، برداشت قرنیه در بیمارستان منتصریه و پیوند آن در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) و یا در بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

او گفت: پیوند پانکراس، پیوند همزمان کبد و کلیه و همچنین پیوند همزمان کلیه و پانکراس نیز در بیمارستان منتصریه و پیوند پوست در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد صورت می‌گیرد.

رضایت ۷۰ درصدی والدین بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو

ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ابتدای راه‌اندازی واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمتر از ۱۰ درصد خانواده‌های بیماران مرگ مغزی رضایت به اهدا می‌دادند که این عدد با فرهنگ سازی هم اینک به حدود ۷۰ درصد رسیده است و تنها ۳۰ درصد خانواده‌ها به این کار رضایت نمی‌دهند.

او گفت: مردم ما روحیه نیکوکاری بالایی دارند که تنها باید از طریق رسانه‌ها فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد تا آن‌ها مجاب شوند که مرگ مغزی معادل مرگ است و با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، می‌توان زندگی عاری از بیماری و درد و رنج را به چشم به راهان و نیازمندان عضو پیوندی اهدا کرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ابتدا خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با این تصور غلط که ممکن است بیمار مرگ مغزی به زندگی برگردد از اهدای عضو بیماران خود امتناع می‌کردند که با اطلاع رسانی و آگاه سازی از طریق رسانه‌ها، اکنون اهدای عضو به یک شاخص و نماد ایثار تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید


خالقی گفت: شاخص اهدای عضو در کشور در سال ۱۳۸۰ و همزمان با نخستین پیوند عضو از بیمار مغزی یک به ازای یک میلیون نفر جمعیت بود که اکنون میانگین این شاخص (پی. ام. پی) در کشور ۱۱.۲ و در خراسان رضوی ۱۷ است که این رقم در مشهد ۲ برابر میانگین کشوری، یعنی ۲۳ اهدا به ازای هر میلیون جمعیت است.

او گفت: علاقه مندان می‌توانند از طریق نشانی http://hospital.mums.ac.ir برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام نمایند.



آمار اهدای عضو در مرکز پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۴۰۱

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون نیز ۱۰ مورد مرگ مغزی منجر به پیوند در این مرکز داشته ایم که اعضا و بافت این بیماران مرگ مغزی به ۴۰ بیمار نیازمند عضو اهدا و پیوند زده شده که بیشترین پیوند مربوط به بافت قرنیه با ۲۰ مورد بوده است.

خالقی گفت: از این تعداد اهدای عضو، یک مورد پیوند کبد، ۱۰ مورد پوست اهدا و پیوند زده شده است، همچنین از این تعداد اهدای عضو، هشت عضو شامل ۲ کلیه و هفت کبد به مراکز پیوند عضو در تهران و شیراز ارسال شده است.

مرگ مغزی بازگشت ندارد

او گفت: مرگ مغزی به وضعیتی اطلاق می‌شود که تمام عملکرد و ساقه مغز بیمار به طور غیرقابل برگشتی از بین رفته باشد و تایید مرگ مغزی با دقت و وسواس خاصی توسط یک تیم تخصصی اعلام شود.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک بیمار مرگ مغزی تا پایان فرآیند تایید مرگ مغزی هشت بار معاینه می‌شود به طوری که یک بار توسط پزشک معالج و سپس توسط تیم تایید کننده مرگ مغزی متشکل از متخصصان و جراحان مغز و اعصاب، متخصص نورولوژی، متخصص بیهوشی، متخصص داخلی و مدیرکل پزشکی قانونی یا جانشینان وی معاینه می‌شود.

خالقی گفت: در فرآیند تشخیص بیماری مرگ مغزی و اهدای عضو افزون بر ۱۵۰ نفر متشکل از تیم تشخیص مرگ مغزی، تیم تایید مرگ مغزی، تیم نگهداری مرگ مغزی، تیم انتقال، تیم هماهنگ کننده، تیم اتاق عمل و تیم‌های پشتیبانی فعال هستند.

لیست انتظار پیوند عضو، روزنه امید در دل بیماران نیازمند به عضو

او گفت: این مرکز دارای یک لیست انتظار پیوند عضو است که بیماران نیازمند به عضو با نامه‌ای از سوی پزشک معالج خود می‌توانند به این مرکز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند که پس از انجام آزمایش و مشاوره‌های تخصصی در این لیست قرار می‌گیرند و پس از معرفی بیمار مرگ مغزی بر اساس اولویت، اهدا و پیوند عضو صورت می‌گیرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در اولویت‌بندی بیماران دیالیزی ملاک زمان شروع دیالیز افراد است و هرچه زمان دیالیز طولانی‌تر باشد آن بیمار در اولویت بیشتری قرار می‌گیرد.

خالقی گفت: در اولویت‌بندی بیماران نیازمند به قلب، کبد و ریه، بر اساس یک سری ملاک‌های علمی و آزمایش تخصصی، میزان وخامت و بدحالی بیمار و اینکه چه مدت زنده می‌ماند، ملاک اولویت‌بندی بیمار برای دریافت عضو است.

او گفت: اکنون ۸۰۰ بیمار نیازمند کلیه ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۰۰ مورد آماده پیوند کلیه هستند و ۳۰ بیمار نیازمند کبد و حدود ۴۰ بیمار نیازمند قلب نیز در حال حاضر در لیست انتظار پیوند این دانشگاه قرار دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.