سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ده‌ها دیپلمات روس دیگر از برخی کشورهای اروپایی اخراج شدند

کشور‌های اروپایی همسو با اقدام آلمان و فرانسه، یکی پس از دیگری دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج می‌کنند.

سوئد، ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، لتونی و لیتوانی امروز پس از اقدام آلمان و فرانسه اخراج ده‌ها دیپلمات روس را در راستای بخشی از واکنش مشترک کشور‌های اروپایی به آنچه کشتار غیرنظامیان در شهر «بوچا» اوکراین خوانده‌اند، اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایتالیا و دانمارک به ترتیب ۳۰ و ۱۵ دیپلمات روس را اخراج کردند. وزارت خارجه دانمارک اعلام کرد که نمی‌خواهد روابط دیپلماتیک خود را با مسکو قطع کند و سفیر روسیه و سایر اعضای سفارت بخشی از اخراج از این کشور نیستند.

وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد این کشور نیز ۲۵ دیپلمات روس را اخراج خواهد کرد.

لیتوانی پیشتر اعلام کرده بود که سفیر روسیه در «ویلنیوس» را اخراج کرده و دیپلمات ارشد خود در مسکو را در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن ده‌ها غیرنظامی توسط نیرو‌های روسی در بوچا فرا می‌خواند. گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی در بیانیه‌ای مدعی شد: «لیتوانی در همبستگی کامل با اوکراین و مردم اوکراین که قربانی تجاوزات بی‌سابقه روسیه هستند، می‌ایستد؛ بنابراین ما سطح نمایندگی دیپلماتیک روسیه را کاهش می‌دهیم».

پس از اینکه لیتوانی اقدام خود را اعلام کرد لتونی نیز گفت که «روابط دیپلماتیک خود را با فدراسیون روسیه کاهش می‌دهد». ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی گفت که جزئیات این اقدام لتونی «پس از تکمیل مراحل داخلی» اعلام خواهد شد.

پیش از این دولت آلمان ۴۰ دیپلمات روسی را عنصر «نامطلوب» اعلام کرده و فرانسه نیز اعلام کرد که ۳۵ دیپلمات روسی را اخراج خواهد کرد و گفت که فعالیت آن‌ها «برخلاف منافع امنیتی ما» است. آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان، این اقدام را پاسخی به آنچه «وحشیگری باورنکردنی» کرملین در اوکراین می‌خواند، دانست. باربوک گفت دیپلمات‌های اخراج شده از آلمان «علیه آزادی ما و علیه انسجام جامعه ما» کار کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای مدعی شد که اخراج دیپلمات‌ها از فرانسه بخشی از رویکرد اروپایی‌ها به قتل عام مردم در بوچاست.

ابتدای هفته جاری، پس از عقب‌نشینی نیرو‌های روسیه از شهر «بوچا» در نزدیکی پایتخت اوکراین، تصاویری از اجساد غیرنظامیان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. کرملین اتهامات غرب مبنی بر مسئول بودن نیرو‌های روسیه در رخداد «بوچا» را رد کرده است و می‌گوید ادعای اوکراین با حقایق و توالی زمانی رخداد‌ها جور در نمی‌آید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نااشنا
۲۰:۲۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
چند وقت دیگه خود اروپاییها دست از پا درازتر باز خواهند گشت البته با التماس و نحمل تحقیر بخاطر مطامع امریکا.