سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش‌از ۵ هزار نفر از قلعه ناصری ایرانشهر دیدن کردند

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر گفت: از ابتدای آغاز تعطیلات نوروز تا کنون بیش‌از پنج هزار مسافر نوروزی از قلعه ناصری این شهرستان دیدن کرده اند.

رحمان ریگی گفت: واقع شدن قلعه ناصری در مرکز شهر و دایر کردن نمایشگاه صنایع دستی در قلعه موجب شده مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گیرد.

او گفت: قلعه ناصری به عنوان یکی از قلعه‌های مهم جنوب سیستان و بلوچستان همواره شمار زیادی از مسافران و گردشگران را در مناسبت‌های مختلف و تعطیلات بویژه ایام نوروز به خود جذب می کند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر  گفت: این قلعه از بزرگترین و مهمترین قلعه‌های خشت و گلی در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.

او گفت:با توجه به اسناد به جا مانده از ناصر الدوله فرمانفرما که در سال ۱۲۵۸ هـ .ق حـاکم کـرمان و بلوچستان بود، پیشنهـاد ساخت این دژ نظامی بزرگ را در فهرج یا پهره (نام قدیم ایرانشهر) به ناصر الدین شاه قاجار داد که در سال ‎ ۱۲۶۴هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» ساخته شد.

ریگی گفت: کار ساخت این قلعه هفت سال به طول انجامید و از آن پس بنام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور شد و مقّر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود، به این قلعه انتقال یافت.

او گفت: این بنای تاریخی با مساحت هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع شامل بخش های مختلف از جمله چهار حیاط مجزا و بیش از ۱۵۰ اتاق، هال بند، حوض خانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه و منطقه حاکم نشین بود.

قلعه ناصری در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است..



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.