سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برخی با فالوورهایشان سالن‌های تئاتر را پر می‌کنند!

محبعلی، کارگردان تئاتر گفت: شخصیت‌های زن در ادبیات داستانی یک سری پیچیدگی‌ها دارند و به همین دلیل در اکثر کارهایم زن محور اصلی است.

مهدی محبعلی (سهاب) نویسنده و کارگردان نمایش «آئورا» درباره موضوع این نمایش گفت: این نمایش از دو رمان شاخص در حوزه ادبیات داستانی یعنی « آئورا» فوئنتس و «ربه کا» نوشته دافته دوموریه در ۱۹۳۸ است. در هر دو این کتاب ها، شخصیت اصلی دچار شک و تردید شده است و زنی است که قربانی شده یا می‌شود.

عمارت یا همان خانه شخصیت‌ها به عنوان یک عنصر روایی به عنوان شخصیت است. این دو شباهت به ما کمک کرد تا ایده خودمان را بر اساس این دو داستان و برخی از شخصیت‌ها به دست بیاوریم و نمایشنامه را اینگونه بنویسیم و قصه ما تغییرات زیادی دارد، اما از فضاسازی این دو قصه الگو گرفتیم.

به گفته محبعلی، شخصیت‌های نمایش در مرز خیال و واقعیت قدم می‌زنند و باید مخاطب نمایش را ببیند تا این را حس کند. به دلیل جلوگیری از لو رفتن داستان نمی‌توانم همه را برایتان بازگو کنم، اما این نمایش شخصیت‌های متفاوت با سن‌های مختلف دارد. این داستان در ابتدای قرن بیستم در مکزیک رخ می‌دهد و درباره انسان است که موقعیت موجود او را آزار می‌دهد و در نهایت دستاویزی برای دستیابی به رویا پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه محبعلی در اکثر آثار نمایشی اش زن محور اصلی قصه است او از دلیل این انتخاب  گفت: شخصیت‌های زن در ادبیات داستانی یک سری پیچیدگی‌ها و سختی‌های کار بیشتری دارند. کاراکتر‌های زن سرشار از رمز و راز هستند و در جریان سیال ذهن به انسان کمک می‌کنند تا ازاین شخصیت‌ها بیشتر استفاده کند. تئاتر فرصت مناسبی برای بازگو کردن درباره اتفاقاتی است که در واقعیت امکان صحبت کردن درباره آنان وجود ندارد و در رویا‌هایی که ما روایت می‌کنند و بار اصلی بر دوش زنان است.

به گفته محبعلی، فرم صحنه و لباس تلاش شده که بر اساس نشانه شناسی‌های فضای کارمان باشد که یک ژانر دلهره آور در فضای سیال ذهنی کاراکتر‌ها را بتواند روایت کند و تلفیقی ازاینکه جزئیات تاریخی را بتواند داشته باشد و هم اینکه خیلی مخاطب را درگیر خود نکند.

فرم نمایش شکست روایت‌ها در چند زمان مختلف است که به آن کُلاژ روایت‌ها گفته می‌شود.

او هم چنین در پایان درباره حضور سلبریتی‌های سینما و تلویزیون در تئاتر گفت: در دوره‌ای نمایش اجرا می‌کنیم که برخی با بهره مندی از فالوورهایشان سالنشان را پر می‌کنند و خود تئاتر به عنوان فرامتن مطرح می‌شود و اولویت دوم است. حضور سلبریتی‌های سینمایی در تئاتر مهلک است، زیرا فرصت قضاوت درست را از مخاطب می‌گیرد و فرصت دیده شدن نسل جدید تئاتر را می‌گیرد.

به گفته محبعلی، در این دوسال کرونا کسانی روی صحنه رفتند که حتی امید به پرشدن سالن نداشتند، اما این کار را کردند. اما حالا افرادی که در سینما و تلویزیون مطرح بودند کار تئاتر می‌کنند نه برای بالابردن سطح فرهنگ صرفا به دلیل تعداد فالوورهایشان و این سم است.

نمایش «آئورا» از ۱۶ فروردین و از ساعت ۱۹ در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.