سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخور و نخور "دیابتی‌ها" در نوروز

یک کارشناس تغذیه به تشریح نکات تغذیه‌ای ضروری برای بیماران دیابتی در ایام نوروز پرداخت.

فرزاد بابایی در خصوص تغذیه دیابتی‌ها در ایام نوروز با تاکید بر هماهنگی برنامه غذایی این بیماران با پزشک متخصص گفت: تمام بیماران دیابتی باید برنامه مدون تغذیه زیر نظر پزشک متخصص داشته باشند، چرا که شرایط جسمی و وضعیت بیماری را بیش از همه پزشک معالج آن‌ها تشخیص می‌دهد.

 در خصوص افرادی که این بیماری را سرسری گرفته و به نقش تغذیه در آن اهمیت نمی‌دهند باید گفت این بیماری یک قاتل خاموش است و به مرور آسیب‌هایی به بدن می‌زند که جبران آن‌ها امکان پذیر نیست.

نکته مهم در تغذیه بیماران دیابتی کاهش مصرف قند‌های ساده در برنامه غذایی آنهاست، بنابراین توصیه می‌شود در ایام نوروز که مصرف شیرینی بالا می‌رود این بیماران بطور جد ازمصرف این خوراکی اجتناب کنند.

 همچنین مصرف مواد شیرینی، چون شربت، مربا و خوراکی‌هایی که در آن‌ها پودر قند استفاده شده برای این بیماران توصیه نمی‌شود.

 این بیماران همچنین باید در مصرف میوه‌های شیرین مانند موز و خرما احتیاط کرده و از مصرف زیاد این میوه‌ها اجتناب کنند.

مصرف زیاد کشمش هم در این بیماران توصی نمی‌شود و بهتر است این بیماران چای خود را با توت خشک مصرف کنند.

آقای بابایی  نسبت به افزایش مصرف نمک و چربی هم در ایام نوروز هشدار داد و گفت: بیماران دیابتی بطور معمول با مشکلاتی همچون فشار خون و چربی خون هم دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین باید احتیاط بیشتری در مصرف خوراکی‌های شور و پرچرب داشته باشند.

 این بیماران بهتر است مصرف غذا‌های سرخ شده و خوراکی‌های شور مانند آجیل فرآوری شده را به حداقل برسانند.

برخی از این بیماران به اشتباه مصرف نان و برنج را بطور کامل کنار می‌گذارند، ۵۵ درصد برنامه غذایی این بیماران حتما باید کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای مانند نان و برنج باشد، اما در خصوص سیب زمینی بهتر است مصرف این ماده غذایی به حداقل برسد.

 این بیماران از انسولین استفاده کرده و حتما باید دوز و نوع انسولین مصرفی آن‌ها با برنامه غذایی توسط پزشک متخصص هماهنگ شود.

برخی انواع انسولین کوتاه اثر و بلند اثر هستند، بنابراین باید برنامه غذایی طوری تنظیم شود که زمان پیک اثر انسولین موجب افت قند در افراد دیابتی نشود و این امر می‌طلبد که این دسته بیماران دیابتی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.