سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طالبان از تشکیل هیأت مشترک مرزی بین ایران و افغانستان حمایت می‌کند

کابینه طالبان از تجربه ایران در زمینه توانمندسازی پولیس افغانستان حمایت می‌کند.

سید حسن مرتضوی، معاون و سرپرست سفارت ایران در کابل به دنبال برخی مشکلات مرزی پیش آمده بین دو کشور، با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.

مرتضوی در این دیدار با اشاره به مشکلات مرزی پیش آمده میان نظامیان ایرانی و نیروهای مرزی افغانستان از سراج الدین حقانی خواست تا با تشکیل هیأت مشترک مرزی در سریع‌ترین زمان، نسبت به حل‌و فصل برخی سوءتفاهمات مرزی اقدام شود که این موضوع با استقبال وزیر داخله روبرو گردید و قرار شد در آینده نزدیک نسبت به انجام این موضوع اقدام شود.

سراج‌الدین حقانی نیز در این دیدار با اشاره به برخی مشکلات موجود در سیستم پولیس کشور گفت: پولیس افغانستان هم‌اکنون نیازمند آموزش و توانمندسازیست و جمهوری اسلامی ایران با تجربه خود در این زمینه می‌تواند کمک به سزایی به این نیروها کند و کابینه جدید نیز از این موضوع استقبال می‌کند.

دو طرف در این دیدار همچنین مسائل مربوط به کشت و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان به داخل ایران را مورد بررسی قرار داده و تعهداتی پیرامون همکاری مشترک برای مبارزه با قاچاق مود مخدر را در دستور کار دو کشور قرار دادند.

سراج الدین حقانی در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به برخی مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت: شرایط در منطقه و جهان به سمتی می‌رود که باید با تمام توان برای جلوگیری از هرگونه جنگ و خشونت تلاش کنیم و اجازه ندهیم برخی قدرت‌های مستکبر پس از خروج از منطقه به ویژه افغانستان، بار دیگر جنگ و ناامنی را بر ملت‌های مسلمان منطقه تحمیل کنند و از جمهوری اسلامی ایران هم می‌خواهیم به مانند گذشته همواره در کنار ملت افغانستان باشد.

حکومت جدید با هرگونه حرکت شبه‌نظامی و تروریستی در داخل خاک افغانستان مبارزه جدی خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد از خاک کشور تهدیدی متوجه کشورهای همسایه و سایر کشورها شود.

این در حالی است که مردم و فعالین جامعه مدنی در ولایت نیمروز نسبت به تبعات درگیریهای مرزی اخیر ابراز نگرانی کرده، خواستار پرهیز از حساسیتهای بیمورد و حل مشکلات مرزی از طرق سیاسی و مسالمتآمیز شدهاند. به باور آگاهان، ناآگاهی و بی تجربه بودن نیروهای سرحدی جدید کشور در حکومت طالبان، سبب برخی سوءتفاهمها و درگیریهای مرزی شده است.

برچسب ها: طالبان ، ایران ، مرز ، پولیس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.