سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهربابک نگین آبی کشور

شهربابک با داشتن سه معدن بزرگ فیروزه و فعالیت تعداد زیادی از علاقه‌مندان در حوزه تراش سنگ به عنوان شهر ملی فیروزه معرفی شده است.

یکی از سنگ‌های قیمتی و تزئینی که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، سنگ فیروزه است. این سنگ علاوه بر ویژگی تزیینی خواص درمانی نیز دارد.

شهربابک یکی از شهر‌هایی است که معادنی دارد که از آن فیروزه استحصال می‌شود، به طوری که در این شهرستان تعداد زیادی از شهربابکی‌ها از قِبَل این سنگ مشغول به کار شده اند.

یکی از فعالان حوزه کار با فیروزه می‌گوید: همیشه به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی علاقه مند بودم و از سال ۸۷ که  محمدرضا محمودی میمند با فیروزه شروع به کار کرد، با استادی او کار را یاد گرفتم و از سال ۸۸ تا کنون مشغول کار تراش فیروزه هستم.

رابعه خراسانی زاده گفت: از سال ۹۰ با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همکاری داشته ایم و از سال ۹۵ مدیریت و مربیگری آموزشگاه صنایع دستی  را عهده دارم و تاکنون حدود ۹۰۰ نفر در این آموزشگاه آموزش دیده اند.

او می‌گوید: معرفی شهر شهربابک به عنوان نگین آبی کشور، می‌تواند موجب جذب بیش از پیش گردشگر شود و در پی آن فیروزه شهربابک سطح بازار جهانی معرفی شود.

خراسانی زاده با اشاره به بازار کار خوب سنگ فیروزه گفت: باید بازار خرید هم خوب باشد و اگر اتحادیه ترتیبی اتخاذ می‌کرد که نگین‌ها را خریداری می‌کردند و در سطح کشور و خارج از کشور فروش را انجام می‌دادند بهتر بود.

او می‌گوید: برای بیمه گوهر تراشان باید فکری کرد، زیرا تعداد کمی بیمه هستند.

وجود سه معدن بزرگ فیروزه در شهربابک

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهربابک گفت: با توجه به معادن غنی موجود در شهرستان تعداد زیادی از هنرمندان به فعالیت در حوزه فیروزه علاقه مند شده اند و خوشبختانه به صورت تعاونی و انفرادی تعداد زیادی از علاقمندان مشغول به کار شده اند.

به گفته علی شیبانی ۸۰ کارگاه گروهی و ۱۳۰ کارگاه خانگی فیروزه در شهربابک به ثبت رسیده است.

او گفت: با توجه به ویژگی‌های فیروزه در شهربابک از سال ۱۳۹۸ با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیشنهاد ثبت شهربابک به عنوان شهر ملی فیروزه مطرح شد که ویژگی‌های مدنظر ارزیابان وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در شهربابک ایجاد و فراهم شد و در نهایت در ۵ اسفند ۱۴۰۰ در آخرین جلسه دفاعیه در کرمان و به اتفاق آرا، شهربابک به عنوان شهر ملی فیروزه به ثبت رسید.

شیبانی گفت:  چشم انداز ما برای ثبت جهانی شهربابک به عنوان شهر فیروزه است، این ثبت ملی علاوه بر اینکه امتیازی برای شهربابک محسوب می‌شود بار معنوی و تلاش مضاعفی را هم برای مسئولان و فعالان حوزه فیروزه در شهربابک دارد.

پس از یک سال تلاش بی وقفه فرماندار شهربابک، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان، اتحادیه فیروزه شهربابک، نماینده مردم شهربابک و دیگر مسئولان در راستای جمع آوری مستندات برای ثبت ملی فیروزه و ارائه آن در آخرین جلسه دفاعیه با نظر هیات ارزیابی و هیات داوران شورای راهبردی تعیین شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی، شهربابک به عنوان شهر ملی فیروزه ثبت شد.

فرماندار شهربابک گفت: در شهرستان شهربابک سه معدن بزرگ فیروزه وجود دارد که در حال حاضر از دو معدن بهره برداری می‌شود.

قاسم شمسی می‌گوید: سالانه ۵۵ تن سنگ حاوی فیروزه تولید می‌شود که با قرار دادی که با شرکت ملی صنایع مس بسته شده است سالانه همین مقدار سنگ در اختیار اتحادیه فیروزه شهربابک قرار می‌گیرد.

او گفت: پیش بینی می‌شود از یکی از معادن بیش از سی سال بتوان این سنگ قیمتی را برداشت کرد، اکنون هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت فیروزه شهربابک اشتغال دارند.

شمسی  می‌گوید: برنامه داریم بعد از ثبت ملی، فیروزه شهربابک را به ثبت جهانی هم برسانیم.

او  گفت: سالانه بیش از ۳ هزار کیلوگرم فیروزه در شهربابک فرآوری می‌شود که هزار کیلوگرم از آن در به صورت چمدانی به کشور‌های انگلستان، آمریکا، هند، عمان، عراق، چین و مالزی صادر می‌شود.

شهربابک نگینی است که اگر خوب تراش بخورد ارز آوری قابل توجه ای برای کشور خواهد داشت.

گزارش از محدثه صبوری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
علی
۲۳:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
با سلام و عرض ادب. بنده کارگاه تراش فیروزه دارم ولی سنگ های فیروزه خوب برای خرید به دست هیچ کارگاهی نمیرسد و فقط یک مشت آشغال برای فروش به دست ما میرسد. بیشتر سنگ های با کیفیت خام فروش میشوند. ممنون میشویم پیگیری بفرمایید.
با تشکر
ابولفضل
۲۱:۵۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
واقعا شهربابک یک شهری بامعادن فراوان است یک شهر به تمام معنا معدنی از مس گرفته تا فیروزه وطلاو....که حتی یک نفر نباید دراین شهربیکارباشد،،شهربابک یک شهربسیارقدیمی درکرمان وایران است که حتی میشود از اسم این شهر متوجه شد،،شهره بابک یعنی درزمان بابک شهربوده،ولی متاسفانه روی کوتاهی هایی که صورت گرفت ازمسولین این شهر بیشترین آماررا درکوچ خیلی ازجوان ها داشته ودارد،،خود من فوق لیسانس برق صنعتی دارم مسولین ما حاضرهستند نیرو از فاصله ۱۰۰۰کیلومتری قبول کنن ولی امسال مانه،،،والله اول بفکر اینچیزاباشید،،خواهشا نشرکنید.
شهربابك من
۱۱:۳۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
(امسال) امثال درسته بعدش هم از ماست كه برماست
مهدی
۲۱:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
بابک سیتی