سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی محور گردشگری غرب کشور همزمان با جشن‌های نوروز در همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: برگزاری آئین نوروز در محور غرب کشور و آغاز این رویداد از همدان را به فال نیک می‌گیریم.

علی مالمیر گفت: امسال با برنامه‌های مدون شده از سوی برنامه ریزان شهری و گردشگری تلاش بر این است پس از دوسال محدودیت‌های کرونایی با رعایت نکات‌های تعیین شده، آغاز بهاری با شور و نشاط را تجربه کنیم.

از آنجا که فرهنگ ایران می‌تواند برای توجه گردشگران خارجی ایجاد انگیزه کند هر چه بیشتر باید روی این مقوله برنامه‌ریزی انجام شود.

او گفت: نوروز یک میراث ناملموس جهانی است که می‌تواند با آغاز فصل بهار داشته‌های غنی ایران را در عرصه جهانی مطرح کند.

مالمیر گفت: همدان در سال‌های اخیر به واسطه رویداد‌های جهانی در سال ۲۰۱۸ توانست جاذبه‌های گردشگری خود را به جهان معرفی کند و این مهم توانست تاثیر مطلوبی برای گردشگری داشته باشد.

او گفت: با آنکه محدودیت‌های کرونا و موانع سفر اجازه اجرای برنامه‌های مدون شده را در دو سال گذشته به متولیان گردشگری نداد، اما همواره تلاش کردیم فرهنگ و تاریخ همدان را در عرصه ملی و بین‌المللی به واسطه مناسبت‌هایی همچون نوروز معرفی کنیم.

مالمیر در ادامه گفت: نوروز علاوه بر این که یک جشن فصلی است، فرآیند‌های اجتماعی فراوانی دارد. این آئین در دل خود، ده‌ها آئین ناملموس دیگر را جای داده ضمن اینکه نماد‌ها و کهن الگو‌های بسیاری هم در کنار پدیده نوروز خود را نشان می‌دهند.

او گفت: نوروز را شاید بتوان ایرانی‌ترین جشن پارسیان دانست که در سرزمین‌های پارس نشین جشن گرفته می‌شود. نوروز در حداقل ۱۴ کشور تعطیل رسمی است و برای فرارسیدن آن جشن برپا می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: از آنجا که در سال‌های اخیر شکل‌گیری محور گردشگری غرب در دستور کار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت تلاش کردیم با ترسیم راهی مشترک گردشگران داخلی و خارجی را به سمت غرب و مسیر همدان، کرمانشاه و سنندج سوق دهیم این مهم می‌تواند مشترکات فرهنگی غرب کشور را به عنوان انگیزه‌ای برای سفر همواره مطرح کند.

اوگفت: از حضور نمایندگان یونسکو و میهمانان خارجی که به واسطه برگزاری آیین نوروز میهمان همدان هستند استقبال می‌کنیم و بر این باوریم این مهم می‌تواند پیام فرهنگی همدان را به جهان منعکس کند.

مالمیر گفت: برنامه نوروزی پیش رو علاوه بر ایجاد روحیه‌ای با نشاط‌تر بین مردم در آغاز قرن جدید و نوسده بازتابی مطلوب در سراسر کشور داشته باشد؛ چرا که در سایه این مهم همبستگی ملی تقویت و رونق گردشگری در مسیر تاریخی غرب کشور محقق خواهد شد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.