اهالی روستای دره ابراهیم نهاوند با یک حرکت جهادی و مشارکت گروهی علاوه بر رونق و آبادانی روستا، محیط آبادی خود را برای استقبال از نورزوز آماده کردند.

 

روستای دره ابراهیم با جمعیتی در حدود ۶۰۰ نفر در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی نهاوند قرار دارد؛ مهم‌ترین دلیل محبوبیت این روستا وجود امام‌زاده ابراهیم (ع) برادر امام رضا (ع) و افتخار نخستین شهید دفاع مقدس نهاوند در کنار این امام زاده است و این روستا با داشتن آب و هوای کوهستانی  به عنوان یکی از نقاط گردشگری طبیعی و مذهبی در استان همدان و شهرستان نهاوند شناخته شده است.

 این روستا از شمال با روستای تکه از جنوب با روستای وراینه و از شرق با روستای بیان و از غرب به روستای قلعه ذرتی همسایه است.

جعفر حسنوند مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای روستای دره ابراهیم می‌گوید: سال‌ها بود برای بعضی از کار‌های عمرانی و مذهبی روستا با مسئولان نامه نگاری کردیم و آن‌ها را بار‌ها به روستا دعوت کردیم، اما اقدامی انجام ندادند؛  امسال با کمک جوانان و افراد تحصیل کرده روستا و با استفاده از فضای مجازی و کانال اطلاع رسانی روستای دره ابراهیم در فضای مجازی و صفحات اجتماعی اقدام به همفکری کردیم و در نهایت جلسات زیادی در محل امام زاده و حسینیه روستا برگزار شد.

این مدیر فرهنگی روستا گفت: ایده جوانان در بستر فضای مجازی به خوبی جواب داد و روستا یکدل و هم صدا شدند به طوری که تمامی افراد و جوانانی که از روستا کوچ کرده اند و در دیگر نقاط کشور ساکن هستند به طرح کمک به عمران روستا جواب مثبت دادند.

او گفت: در ابتدا توسط آقای حمزه سهرابی بحث کمک به خرید فرش برای حسینیه اقدام شد که اهالی و خیران حدود ۱۸۰میلیون تومان  به حساب مشترک روستا واریز کردند.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

حسنوند گفت: در گام دوم هیات عمران و توسعه روستا تشکیل شد و  تصمیماتی این هیات در قالب طرح‌های بلند مدت و کوتاه مدت به شرح ذیل اتخاذ و مورد تاکید اهالی قرار گرفت و هیات توسعه و عمران در کنار دهیار، هیت امناء امامزاده، خادمان هیات ابوالفضل سعی و نیت در آبادانی روستا دارد.

او گفت: در ابتدا به مناسبت روز شهید طرح درختکاری و نظافت عمومی کل روستا با همکاری پیرو جوان روستا زن و مرد انجام شد.

حمزه سهرابی یکی از معتمدان روستا می‌گوید:در طرح درختکاری با اولویت بر واگذاری نهال به خانواد‌ها جهت کاشت در ورودی روستا و حوالی امامزاده و کانال آب اقدام شد.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

او گفت: به یاد نخستین شهید جنگ تحمیلی که از اهالی این روستا است و هفت شهید سرافراز دیگر روستا در محل‌های تعبیه و با حضور خانواده شده در ورودی روستا کاشته شد.

سهرابی گفت: طرح جمع آوری زباله و سگ‌های ولگرد که چهره ناپسنددر روستا به وجود آوردند از دیگر اقدامات این کارگروه بود.

روستای دره ابراهیم در میان کوهستان زیبای گرین و نزدیک به دشت نهاوند واقع شده است به دلیل اینکه در کوهپایه‌ای کوهستانی گرین قرار دارد در بیشتر مواقع سال کوه‌های آن پوشیده از برف است که در فصل بهار صد‌ها چشمه و سراب کوچک و بزرگ در اطراف آن با انواع درختان میوه و جنگلی وجود دارد.

مهندس محمد زرینی یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: برای تهیه فروش برای حسینیه مبلغ ۲۰۰میلیون جمع آوری شد همچنین ۱۰۰میلیون تومان نیز برای گچکاری حسینیه و دیگر مناطق روستا با کمک همه اهالی و خیران هزینه شد.

او گفت: در بحث طرح‌های بلند مدت مطرح شد در هیات عمران روستا در مورد حق آبه روستا که چندین سال است به‌دلایل نامعلوم فراموش شده و عدم پیگیری و دلسوزی باعث از بین رفتن چندین هزار جریب زمین دارای سند آبی روستا شده است.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

زرینی گفت: در ادامه این طرح برای رونق بیشتر روستا و تشویق کشاورزان رایزنی با جهاد کشاورزی و امور آب جهت بازسازی قنات‌های کهریز و بهسازی چشمه‌های دیگر روستا انجام شد.

پیگیری دهیار جهت روکش لایه دوم آسفالت از سه راهی قلعه تا روستا و آسفالت کوچه‌ها با شرایط موجود بدون عقب نشینی و پیگیری وضعیت جاده وراینه از دیگر اقدامات بود.

از دیگر مزیت‌های گردشگری این روستا فاصله ۲ کیلومتری آن با روستای وراینه و سراب زیبای گاماسیاب و رودخانه دائمی آن است همچنین وجود امام‌زاده ابراهیم برادر امام رضا (ع) باعث شده سالانه حدود ۳۰هزار گردشگر و مسافر به این روستای کوچک و با بافت قدیمی مسافرت کنند.

او گفت: آن‌طور که خودم بازدید کردم و هیئت‌امنا و شورای این روستا به من گزارش دادند  اکنون امکانات خوبی مانند کانون فرهنگی و هنری مسجد، کتابخانه، پایگاه بسیج، نانوایی، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و فضای سبز مناسبی در اطراف بنای امامزاده ساخته شده است که با یک برنامه‌ریزی خوب توسط بخش خصوصی و با کمک مردم و خیران می‌توان این روستا و امام‌زاده را به قطب گردشگری شهرستان و حتی استان و کشور تبدیل کرد.

کوه‌های سر به فلک کشیده و پر از برف و درختان جنگلی با پوشش گیاهی خوب به همراه تاکستان‌های مو و درختان بادام که دو طرف روستا را پوشانده و چشم‌اندازی  را به وجود می‌آورد که سالانه توجه گردشگران در فصول بهار و تابستان را به این روستا جلب کرده است.

 

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

زرینی گفت: به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و نزدیکی این روستا به شهرستان نهاوند و هم‌مرز واقع‌شدن با استان لرستان و نزدیکی به سراب و رودخانه گاماسیاب و همچنین گردشگر و زائرپذیر بودن منطقه باید طرح هادی روستا نیز به‌زودی با همکاری مردم و مسئولان اجرا شود همچنین عملیات زیباسازی نمای داخلی حرم با کمک‌های مردمی و اداره اوقاف انجام شود و در مرحله بعدی برای اقامت زائران، زائرسرا ساخته  و بازار اطراف حرم نیز ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید:


 


کاظم حسنوند رئیس هیات‌امنای امام‌زاده ابراهیم نهاوند گفت: بنای قدیمی امام‌زاده ابراهیم (ع) که از سنگ، گل ساخته‌شده و در دوره قاجاریه تجدید بناشده بود، اما به دلیل قدمت در حال تخریب بود که در ماه محرم سال ۱۳۷۸ با نظر کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و با هماهنگی هیئت‌امنا برای طرح توسعه تخریب و بنای فعلی به مساحت ۶۰۰ مترمربع و با ایجاد فضای سبز مناسب شد.

 

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

او گفت: پس از تخریب بنای قدیمی به‌جای آن ساختمان فعلی با معماری زیبای اسلامی به شکلی تلفیقی از مدرن و سنتی تجدید بنا شد به‌طوری‌که بقعه کنونی امامزاده مدخل اصلی حرم، شامل ایوان بلندی به ارتفاع تقریبی 12 متر است که در اطراف آن دو در ورودی بزرگ با پنجره‌های بسیار دور تا دور حرم قرار دارد که پس از عبور از این درها به ضریح نقره‌ای و آب طلاکاری شده مرقد می‌رسیم.

عملیات ساختمانی امام‌زاده ابراهیم بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

حسنوندگفت: اکنون عملیات ساختمانی این امام‌زاده بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون بیش از ۲۵میلیارد ریال برای ساخت و محوطه‌سازی، درختکاری فضای سبز و ساخت سرویس‌های بهداشتی ساماندهی بازار، کانال و مخزن آب از محل اعتبارات اداره اوقاف نذورات و کمک‌های مردمی هزینه شده است.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

رئیس هیات امنای امام زاده ابراهیم گفت: به دلیل ازدحام زائر و گردشگر در سال های دور به جز دوران کرونایی در بعضی از مناسبت‌های مذهبی مانند ایام محرم، رمضان و صفر و همچنین فصول بهار و تابستان جوابگوی مردم نیستیم و آنچه موردنیاز روستا و امام‌زاده است

حمایت‌های مالی دولت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کمک‌های مردمی برای توسعه زیرساخت‌هایی مانند ساخت زائرسرا رستوران شهربازی و پارک تفریحی برای کودکان و بزرگسالان است.

او گفت: ولی بااین‌حال تاکنون برای رفاه حال زائران و گردشگران اقداماتی مانند ساخت نانوایی سنگکی، کتابخانه، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی و هنری، دهیاری، آسفالت جاده جدول گذاری و درخواست اجرای طرح هادی را انجام داده‌ایم.

حمید کولیوند دهیار روستای دره ابراهیم بیان کرد: روستای دره ابراهیم با قدمتی بیش از هزار سال و به دلیل آب‌وهوای کوهستانی و نزدیکی به استان لرستان و سراب گاماسیاب و به جود پربرکت امام‌زاده ابراهیم برادر امام رضا (ع) در طول تاریخ و به ویژه بعد از انقلاب همیشه موردتوجه مردم، گردشگران و زائران بوده است که همه تلاش ما جلب رضایت آنها می‌باشد.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

طرح حرم امام‌زاده ابراهیم به شکل حرم امام رضا(ع) است

او گفت: در چند سال اخیر با کمک‌های مردمی و دولتی توانستیم گنبد حرم امامزاده ابراهیم نهاوند را به‌صورت طرح خشتی گنبد امام رضا (ع) به همراه ضریح آن را که ساخت هنرمندان فسای شیراز بود را در این مکان شریف نصب کنیم همچنین کانال بتونی را که آب‌های کوهستان گرین را از مقابل امام‌زاده عبور می‌دهد به طول ۳۰۰ متر برای رفاه حال گردشگران و زائران احداث کنیم.

حمید کولیوند دهیار روستای دره ابراهیم می‌گوید: موقعیت گردشگر و زائرپذیر بودن روستای دره ابراهیم ما را مجاب کرد برای ذخیره آب‌های جاری که از ذوب شدن برف‌ها در کوهستان گرین حاصل می‌شود با کمک منابع طبیعی مهار کنیم که جمع‌آوری آب پشت این خاکریزو سیل بند‌های سنگی و خاکی جاذبه خوب گردشگری را به وجود آورده و باعث سرسبزی اطراف امام‌زاده شده است.

چشمه شفا مورد استقبال زائران و گردشگران است

او گفت: از دیگر اقدامات هیات‌امنا و خیران و اهالی روستا در سالیان گذشته هدایت آب زلال و گوارای کنار قبر شریف امام‌زاده بود که به مخزنی در بیرون برای نوشیدن و ضوء گرفتن مردم هدایت شد و الآن به چشمه شفا معروف است که بسیار مورد استقبال مردم واقع‌شده که از این آب درختان کنار حرم نیز سیر آب می‌شوند.

دهیار روستای دره ابراهیم گفت: از دیگر جاذبه‌های روستا وجود چشمه‌های فراوان آب‌معدنی باغات بادام و تاکستان‌های مو کوه و تپه‌های سرسبز و بافت قدیمی روستا است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند در فصول سرد سال کوهنوردان بسیاری از مسیر امام‌زاده ابراهیم به ارتفاعات گرین صعود می‌کنند در تابستان و بهار از منظر زیبای آن لذت می‌برند.

محسن جانجان رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نهاوند با اشاره به قدمت تاریخی و وجود این امام‌زاده در روستای دره ابراهیم گفت: روستای دره ابراهیم در کنار سایر اماکن و مراکز تفریحی و گردشگری مذهبی و تاریخی نهاوند قرار دارد که در مورد قدمت زیاد آن اطلاعات کافی در دست نیست اما وجود این امام‌زاده و خانه‌های قدیمی در داخل روستا حکایت از تاریخ بیش از هزارساله آن دارد.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

او گفت: در داخل بقعه قدیمی حرم امام‌زاده ابراهیم تابلوی نقاشی بود که تا چند سال پیش نیز در داخل حرم نصب بود که در آن تصویری خیالی زهر خوراندن پیرزنی به امامزاده ابراهیم دیده می‌شد که گویای به شهادت رسیدن امامزاده به دست آن پیرزن است که اهالی روستا نیز به نقل از بزرگان خود می‌گویند گویا پیرزنی او را مسموم و به شهادت رسانده است.

جانجان گفت: بنا به سفارش رهبر معظم انقلاب بقاع متبرکه و امامزادگان باید به قطب‌های مذهبی و فرهنگی کشور تبدیل شوند که با رعایت برخی اصول ساده و اجتماع پسند و فراهم کردن امکانات مناسب گردشگری مذهبی می‌توان این مکان‌ها را به‌گونه‌ای مهیا کرد که همه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در آن‌ها اجرا شود.

 با کمک دولت خیران بخش خصوصی و اهالی روستا می‌توان گردشگری مذهبی را رونق داد

 او گفت: این اداره درصورتی‌که بودجه کافی برای آن تأمین شود برنامه خوبی برای روستا و بافت‌های اطراف حرم دارد که می‌توان با کمک بخش خصوصی فراهم شود، زیرا فقط در ایام نوروز بیش از ۱۰ هزار گردشگر به این مکان مراجعه می‌کنند و ازآنجاکه بقعه باشکوه امامزاده ابراهیم (ع) با معماری مدرن اسلامی در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی و نزدیکی شهر نهاوند قرار دارد موردتوجه گردشگران است.

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نهاوند گفت: در مسیر ۸ کیلومتری امام‌زاده (ع) از جاده جهان‌آباد تا این روستا در جاده اصلی و فرعی اطراف جاده آسفالته در دو طرف باغات فراوان میوه و بیشه‌زار و نهر تکه و بیان و فیازمان قرار دارند و در ۳ کیلومتر مانده به حرم رودخانه زیبای گاماسیاب جریان دارد و بالا و اطراف حرم کوه‌های زیبا و پر از برف گرین وجود دارد.

جانجان گفت: هرسال در ایام مختلف سال با توجه به موقعیت فرهنگی و مذهبی این روستا مبلغان اعزامی از سایر نقاط کشور و بخصوص استان قم تمام فعالیت‌های فرهنگی بقعه و طرح برگزاری کلاس‌های طرح نشاط نوروزی را مدیریت می‌کنند و در کنار بقاع متبرکه این امام‌زاده طرح خیمه‌های معرفت، نشاط معنوی و نمایشگاه‌های مذهبی و فرهنگی در ایام فاطمیه و نوروز و شهادت ائمه معصومین (ع) برگزار می‌شود.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

 

جعفر سلگی سرپرست فرمانداری نهاوند در مورد اقدامات انجام شده در این روستا گفت: در لحظه سال تحویل هرسال زائران زیادی به امام‌زاده می‌آیند و سال‌تحویل در آنجا هستند از طرفی دیگر امکانات خدمات عمومی که چند سال پیش وجود نداشت در سالیان اخیر مانند آب نوشیدنی سالم و بهداشتی، برق، گاز، تلفن، اینترنت، زمین فوتبال خاکی، کتابخانه زیر نظر کتابخانه‌ی بزرگ آیت‌الله مرعشی نجفی، خانه بهداشت، یک باب نانوایی سنگکی، سرویس رفت‌وآمد مسافربر‌های شخصی به شهر، جاده‌ی آسفالت تا شهر، محدوده تحت پوشش اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل، جمع‌آوری زباله امکاناتی که در این روستا ساخته و فراهم شد.

استقبال از نوروز با حرکت جهادی مردم روستایی در نهاوند

او گفت: روستای دره ابراهیم دارای مفاخر و بزرگانی در عرصه مدیریتی در داخل و خارج از کشور است که به نمونه آن می‌توان امیر سرتیپ خلبان نادری یکی از نخبگان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و هم‌رزم و خلبان شهید بابایی و خانواده عبدالله زمانیان که از واقفان  نهاوند اشاره کرد.
گزارش از علی سهرابی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
چه عالی و زیبا