سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اُفت سوانح جاده‌ای با کاهش نقاط حادثه خیز

درحالی که پیش بینی می‌شود امسال حجم جابه جایی و تردد‌های جاده‌ای افزایش یابد، اما بسیاری از مسئولان نگران افزایش تصادفات جاده‌ای هستند که در این زمینه تمهیداتی را در نظر گرفته اند.

ایمن سازی جاده های مواصلاتی کشور از وظایفی است که قانون بر عهده دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی قرار داده است. حذف نقاط حادثه خیز و همچنین نصب دوربین های نظارتی جاده ای بیشتر در محورهای مواصلاتی نیز از جمله اصول این وظایف به شمار می رود.

روز گذشته افندی زاده، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از افزایش ۳۰ درصدی سفر‌ها در سطح کشور خبر می‌دهد و این یعنی سفرهای نوروزی امسال تقریبا به رونق سال های پیش از کرونا بازگشته است.

یکی از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای نقاط حادثه خیز و همچنین عامل انسانی است که متأسفانه در یکی دو سال گذشته دولت هنوز اعتبارات خاصی برای اصلاح این نقاط در نظر نگرفته است. البته به نظر می‌رسد که دولت امسال برای اصلاح این نقاط حادثه خیز اعتباراتی را در نظر گرفته است

دستور رئیس جمهور برای  کاهش تصادفات جاده ای در نوروز امسال 

دغدغه کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش کشته‌ها به گونه‌ای بوده است که در سال گذشته و پیش از انجام سفر‌های نوروزی جلسه‌ای شورای عالی ایمنی و ترافیک با حضور رئیس جمهور و پس از گذشت ۸ سال برگزار شد و در این جلسه رئیس جمهور آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز با اقدامات زودبازده.

- نصب علائم هشداردهنده و ارسال پیامک به سرنشینان خودرو‌ها در نقاط حادثه‌خیز.
- پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی تمهیدات لازم برای مقابله با اثرات بحران‌های احتمالی ناشی از شرایط جوی و طبیعی.
- توجه به توسعه خدمات رفاهی و تسهیلات شایسته بین‌راهی به هموطنان با تأکید بر در اختیار قرار دادن زیرساخت‌ها و امکانات دولتی در حد امکان.
- توجه به توسعه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل با اولویت رفع نقص دوربین‌های کنترل سرعت ثابت.
- نظارت بر ایمنی سفر ناوگان عمومی و ناوگان سنگین جاده‌ای بخصوص نسبت به معاینه فنی و کنترل سامانه‌ای و افزایش نظارت در مبدأ سفر.

براساس این گزارش طبق اعلام سازمان راهداری وقتی در یک نقطه تصادفات تکراری می‌شوند، کارشناسان راهداری آن نقطه را بررسی و برای کاهش تصادفات در آن نقطه برنامه‌هایی طراحی می‌کنند. اگر نقاط حادثه خیز جدیدتر با اولویت بالاتر شناسایی شود، کارشناسان این سازمان، رسیدگی به آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

اصلاح ۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور 

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و ونقل جاده‌ای ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور ۵۰۰ نقطه اصلاح شده و در این نقاط حداقل ملزومات ایمنی از جمله نصب تابلو و کار‌های کم هزینه انجام شده و اقدامات اصلی منوط به تامین اعتبار است.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی تاکنون یک سوم از نقاط حادثه‌خیز اصلاح شده و البته برای اصلاح اساسی این نقاط دو تا ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ولی تاکنون تنها ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این بخش تامین شده است با وجود این کمبود پرداخت اعتبارات خوشبختانه تمامی پیمانکاران در این بخش همکاری لازم را انجام می‌دهند.

۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح نقاط حادثه خیز نیاز داریم 

طبق اعلام سازمان راهداری اصلاح یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز را هم در دستور کار خود قرار گرفته که البته برای این اصلاح آن‌ها ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آقای شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید: کاهش تصادفات جاده‌ای و هوشمند سازی جاده‌های کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های است که باید سازمان راهداری اصلاح و اجرای آن را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته این نماینده مجلس  در بودجه رقمی برای سازمان راهداری برای نصب دوربین‌های درون شهری و برون شهری پیش‌بینی کرده‌ایم و امسال هم نسبت به سال گذشته در حوزه راهداری حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم چراکه هوشمند سازی جاده‌های کشور می‌تواند نقش اساسی در حوزه راهداری از جمله انضباط بخشی جاده‌ها داشته باشد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی در روز‌های پایانی سال و ابتدای فروردین شاهد افزایش حجم بارش‌ها و احتمال وقوع سیل وجود دارد بنابراین در این زمینه باید سازمان راهداری آمادگی کامل برای پاکسازی و بازگشایی مسیر‌ها داشته باشد که در این زمینه ۱،۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ادارات کل راهداری استان‌ها قرار گرفته شده ۱۲۰۰ راهدارخانه با ۹۵۰۰ ماشین‌آلات راهداری آماده خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی جاده‌ای هستند.

با توجه به آنکه امسال پیش بینی جابه جایی حدود ۶ میلیون مسافر صورت گرفته بنابراین باید تمامی رانندگان با تجهیزات کامل و همچنین بدون خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان بنشینند و از سوی دیگر هم امیدوار هستیم تمهیدات لازم برای ایمن سازی جاده‌های کشور صورت گیرد تا نوروز امسال شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
مسعود
۰۶:۲۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
فقط دوربین اضافه شده که کار حریمه ها رو انجام دهند و کمی آسفالت هم انجام شده وگرنه بزرگراهها و آزاردراهها که تغییر نکرده و پیچها و غیره سرجاش هستند وگرنه نقاط حادثه خیز اصلا دست نخورده اند .
جاسم داغری
۰۱:۲۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
پلیس راهی که هر روز از روی جاده های خراب و ویران شده رد می شود و در همان جاده ها هم مردم رو جریمه می کند باید پاسخ گو باشد!!!!
راه های حادثه خیز کشور پر ولی پلیس راهور فقط کارش جریمه کردن اصحاب ماشین ها نه شرکت های تولید کنند و نه سازمان راهداری کشور، و برایش جریمه های هنگفتی بنویسد. چون هم سازمان راهداری و راهنمایی رانندگی این هر دو شریک جرم در هر حادثه هستند و خواهند بود و نمی توانند خودشان را از این حوادث تبریء کنند!!!
بعضی از راهها تا به حال 40 سال از عمرشان می گذرد و این پلیس راه هر روز آنها می گذرد!!!! آیا چشم ندارد ببیند که این جاده ها خطرناک هستند؟!!!!
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شما که قبول کردید یکی از علل اصلی تصادفات جاده ای نقاط حادثه خیز است !!!!!
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
که البته نیازمند رفع تحریم ازادشدن دلار ها و تولید بودجه و البته اختصاص دادن به امر مهم جاده سازی
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
اگر جادهای کشور درست بشند دوطرفه ها یطرفه و دوطرفه های دوباند سه باند وچهارباند وعریض خصوصا مسیرهای ترانزیتی ومسیرهای منتهی به تهران مثل جاده اصفهان تهران و مسیرهای منتهی به بندرها واسکله ها که کامیون رو هستند و نقاط حادثه خیز اصلاح و دست اندازهای کوه شکل وبعضا شکل سنگ جدول عرضی کارشده وسط جاده اصلاح شوند تلفات رانندگی از ۱۶ هزار به دوسه هزار خواهد رسید
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
با این وزارت راهی که مردمو فریب میده و به نفع پیمونکارا به سمت عوارضیا هدایت میکنه معلومه که تصادفات زیاد میشه نمونه اش هم منحرف کردن مردم از جاده رودهن به اتوبان پردیسه