سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از چهار عنوان دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان

چهار عنوان دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با حضور جمعی از مسئولان، فرهیختگان و نخبگان استان شامگاه شنبه در سنندج رونمایی شد.

نماینده ولی فقیه در کردستان در آیین رونمایی از چهار عنوان دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان گفت: کردستان استان علم، ادب، فرهنگ‌ و هنر است و در طول یک‌سال و نیم گذشته، تاریخ و کتاب‌های کردستان را با علاقه مطالعه کرده‌ام که در عناوین این چهار عنوان مناطق کردی و ایران، ایرانی بودن و کرد بودن و اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی از ایران و به تبع کردستان به عنوان خاستگاه عرفان اسلامی نام برد و گفت: در کردستان که بیش از ۸۰ درصد جمعیت آن اهل‌ سنت هستند بیش از ۱۸ هزار موقوفه وجود دارد که توسط انسان‌های متدین اداره و اهدا شده است.

او می گوید: کردستان در عرصه هنر و فرهنگ توانمندی‌های زیادی دارد و فعالان این عرصه باعث افتخار این استان هستند.

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: کردستان استان علم، ادب، فرهنگ وهنر است و باید این چهار عنوان همواره در زمینه معرفی ویژگی‌های این دیار در کنار هم قرار گیرد.

پورذهبی گفت:  توانمندی‌های هنری هنرمندان استان در بخش‌های مختلف به ویژه عرصه سینما، عناوین انتخاب شده را بسیار متناسب با ویژگی های استان است.

ضرورت انسجام بین دستگاه‌های فرهنگی

استاندار کردستان نیز در این آیین گفت: کردستان از حیث فرهیختگی از میانگین کشوری بالاتر است و از بسیاری مناطق سرمایه‌های بیشتری دارد که وظیفه ما شناختن و شناساندن این ظرفیت‌ها است.

اسماعیل زارعی‌کوشا گفت: تالیف این دانشنامه‌ها گوشه‌ای از ظرفیت و غنای فرهنگی،هنری و عرفانی است که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به فرهنگی بودن استان اشاره کرده‌اند.

او می گوید: کردستان ظرفیت‌های بسیاری دارد تا جایی که می‌تواند همواره و هر روز در تیتر اول رسانه‌ها قرار بگیرد و اگر بخواهیم فهرستی از چهره‌های موفق فرزندان این استان در عرصه‌های گوناگون در جای جای دنیا بگیریم، لیست بلند بالایی خواهد شد.

استاندار کردستان گفت: از جمله کارهایی که در استان دنبال می‌شود این است که این ظرفیت‌ها بیش از پیش در قالب‌های مختلف که بهترین نوع آن زبان هنر است معرفی‌ شوند.

زارعی کوشا گفت: نقاط مختلف کشور ما شخصیت‌های تاریخی دارند که ما زیاد نمی‌شناسیم و معرفی نشده‌اند که رسانه می‌تواند به معرفی این شخصیت‌ها کمک کند.

او گفت: برای معرفی این کار فاخر که رونمایی می‌شوند باید همه فعالان فرهنگی در جای جای کشور و دنیا باید کمک کنند.

استاندار کردستان گفت:ما باید بیش از گذشته این استان فرهنگی را که ظرفیت بسیار بالایی دارد معرفی کنیم، باید انسجامی در مجموعه‌های فرهنگی و هنری کردستان شکل بگیرد تا بتوانیم به وظیفه خود در قبال استان عمل کنیم.

ارتقای شاخص‌های فرهنگی در کردستان

رییس حوزه هنری کردستان نیز گفت: کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ۱۳۹۵ آغاز شده،در فاز نخست از چهار عنوان از این دانشنامه در اسفند سال ۱۳۹۷ با حضور مسوولان کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان رونمایی شد.

امین مرادی گفت: همزمان با رونمایی این چهار عنوان، دبیرخانه دائمی دانشنامه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده استانی نیز آغاز به کار کرد و به صورت جدی در قالب جلسات منظم بررسی عناوین و پروپوزال‌های ارائه شده در دستور کار قرار گرفت.

او می گوید: برخی از کارها به‌دلیل شرایط و محدودیت‌های کرونا به تعویق افتاد، از مجموع ۹ طرح در دست اقدام چهار عنوان "کردستان و سینما "اثر "جلال نصیری‌هانیس" "کردستان و عرفان" اثر" بهروز خیریه"، "کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی "اثر" محمد میرزایی" و "کردستان و معماری" اثر"صلاح ویسی" ‌نهایی و پس از مراحل مختلف امشب رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رییس حوزه هنری کردستان با پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل‌های آینده گفت: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش‌های جامعه شناختی، مردم‌شناسی، تاریخی و زبانشناسی است.

به گفته  او در کتاب کردستان و سینما نویسنده در یک پژوهش و انجام مصاحبه‌های متعدد تاریخچه‌ای کامل از سینما و زندگی‌نامه فیلمسازان استان کردستان را تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به رشته تحریر در آورده و یک منبع کامل و قابل اطمینان را برای اهالی فرهنگ وهنر و پژوهشگران این عرصه جمع‌آوری کرده است.

مرادی گفت: در زمینه کتاب سینما و موسیقی، مؤلف این اثر با محوریت سازشناسی با بررسی کامل منابع مختلف و پژوهش‌های میدانی و کتابخانه‌ای، دیدار با هنرمندان پیشکسوت استان تاریخچه‌ای بسیار پراهمیت از سازهای مناطق کردنشین و به ویژه استان کردستان را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

رییس حوزه هنری کردستان به جایگاه عرفان در کتاب کردستان و عرفان گریزی زد و گفت: این کتاب از مهمترین کتاب‌هایی است که به صورت ویژه به بررسی عرفان در کردستان پرداخته و با نثری ساده و روان به معرفی تاریخچه عرفان، طریقت‌ها و موضوعات مرتبط با آن پرداخته است.

مرادی گفت: در کتاب کردستان و معماری نیز خواننده با انواع شیوه‌های معماری در کردستان و تأثیراتی که تمدن‌های مختلف بر آن گذاشته، آشنا شده و به صورت تخصصی انواع سبک‌های معماری در کردستان و ویژگی‌های آن تشریح شده است.

او می گوید: بعد از سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۸ به کردستان، حوزه هنری به سهم خود سعی کرد ارتقای شاخص‌های فرهنگی را با جدیت در دستور کار قرار داده و در همین راستا در سال ۱۳۹۱ مجهزترین و پیشترفته‌ترین پردیس سینمایی غرب کشور با سیستم صوت دالبی با ظرفیت ۷۶۰ صندلی به بهره‌برداری رسید.

رییس حوزه هنری کردستان گفت: این پردیس با امکانات فضای جانبی در کنار اکران روزانه فیلم‌های سینمایی تبدیل به یک پاتوق فرهنگی شده است.

مرادی گفت: در گام دوم برای توزیع عدالت فرهنگی در بیجار و سقز پردیس‌های سه سالنه احداث و افتتاح شد و در حال حاضر با ۱۳ سالن فعال، سرانه صندلی در کردستان ۲ برابر میانگین کشوری است.

او می گوید: افتتاح سینما روباز در سنندج، کتابخانه تخصصی هنر، استودیو صدا، چاپ و نشر ده‌ها عنوان کتاب در حوزه ادبیات و ادبیات پایداری؛ تولید آلبوم موسیقی و ده‌ها فیلم کوتاه و ۲ فیلم بلند سینمایی، جشنواره بین‌المللی دف‌نوای رحمت و اجرای هزار دف برای نخستین بار در دنیا تنها بخشی از مجموعه فعالیت‌های انجام شده در کردستان است.

در این آیین همچنین نجم الدین جباری از اساتید دانشگاه و عضو شورای علمی دانشنامه واسماعیل احمدی از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه در سخنانی به اهمیت موضوع دانشنامه اشاره کردند.

توجه به نیاز مطالعاتی عموم جامعه با انتخاب کتاب خوب، مکتوب کردن تاریخ شفاهی، تلاش در راستای رسیدن به توسعه پایدار از مهمترین اهدافی بود که توسط این اساتید به آن اشاره شد.

همچنین توجه جدی به تأمین منابع مالی مورد نیاز فعالیت و تحقق اهداف بلند مدت دبیرخانه دانشنامه از سوی مسوولان استانی از دیگر مواردی بود که به آن تأکید شد.

برچسب ها: حوزه هنری ، کردستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.