سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فروپاشی اسرائیل به روایت اندیشکده‌های صهیونیستی

ظهور چین و تضعیف نسبی قدرت امریکا اعتبار نظم جهانی لیبرالی را تضعیف می‌کند و این برای اسرائیل خطرناک است.

از سال ۲۰۲۰ به این‌سو همواره یکی از محور‌های اصلی رسانه‌های صهیونیستی و مراکز مطالعات و اندیشکده‌های این رژیم، آینده دولت یهود در دوره نظام چند قطبی و افول هژمونی امریکا بوده است. برساخت‌های رسانه‌ای که در طول چند سال اخیر در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته است، همواره بر این موضوع تأکید می‌کنند که در صورتی که پشتیبان اصلی این رژیم (ایالات متحده) سلطه‌طلبی خود را در جهان از دست بدهد، چه پیامد‌هایی می‌تواند برای این رژیم داشته باشد.

بر این اساس اندیشکده سیاست خارجی «میتویم» (MITVIM) اسرائیل در مقاله‌ای مهم نگرانی‌های این رژیم در خصوص افول و تضعیف امریکا و از بین رفتن نظم جهانی ساخته شده توسط ایالات متحده و قدرت یافتن چین و روسیه را بررسی کرد که مهم‌ترین بند‌های آن در ادامه آمده است:

ظهور چین و تضعیف نسبی قدرت امریکا اعتبار نظم جهانی لیبرالی را تضعیف می‌کند و این برای اسرائیل خطرناک است. برخی از اقدامات اسرائیل مانند ترور‌های جهانی عناصر نظامی (دولتی و غیردولتی) که در فعالیت علیه اسرائیل نقش داشتند، با دنیای ارزش‌های لیبرال مغایرت دارد و در غیاب امریکا کسی از فعالیت‌های اسرائیل حمایت نمی‌کند.

تضعیف ایالات متحده، اسرائیل را نیز تضعیف خواهد کرد. بسیاری از قدرت‌های مادی و نمادین اسرائیل ناشی از نزدیکی آن به واشنگتن است. غروب آفتاب امریکا نیز به ما خواهد تابید. باور اینکه اسرائیل بتواند اتحاد نزدیک مشابهی با پکن یا روسیه داشته باشد سخت است.

جهانی با دو مرکز قدرت رقابتی - پکن و واشنگتن - دنیای بسته‌تری خواهد بود. اسرائیل از جهانی‌سازی به رهبری ایالات متحده سود برده است.

لحظه پرتنش در اوکراین نوک کوه یخ یخچالی عظیم است که مهم‌ترین جنبه‌های زندگی ما در اسرائیل (فلسطین اشغالی) را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است تنها اولین نشانه‌ای از نوع چالش‌هایی باشد که نظام بین‌الملل و اسرائیل در سال‌های آینده با آن مواجه خواهند شد. تحولات اخیر باعث شده است که یک موجی از سردرگمی در بین تصمیم گیران صهیونیست ایجاد شود که در نظم آینده چگونه می‌خواهند خود را تعریف کنند. آیا تحولات و رویداد‌های در حال وقوع می‌تواند به منطقه غرب آسیا سرریز کند و اسرائیل را با چالش‌های مختلف مواجه کند.

برای رسانه‌ها یکی از عوامل و مصداق‌های اخیر نحوه خروج امریکا از افغانستان بوده است. رسانه‌های صهیونیستی نگران تکرار سناریو افغانستان برای دیگر شرکای واشنگتن هستند. آن‌گونه که از برآورد کارشناسان و رسانه‌های اسرائیلی می‌توان دریافت، آن‌ها معتقدند امریکا بعد از ۲۰ سال جنگ در افغانستان و در حالی که مدعی بود ۳۰۰ هزار نیروی ارتش این کشور را با انواع تجهیزات مسلح کرده و آموزش داده و نیروی هوایی در اختیار آن قرار داده است، نتوانست امنیت دولت افغانستان را تضمین کند و این یک پیام برای سایر متحدان امریکاست. تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست همچنین درباره تأثیر اتفاقات افغانستان بر حضور نظامیان امریکا در کشور‌های منطقه مانند عراق و سوریه و نیز نوع حمایت واشنگتن از دیگر هم‌پیمانانش از جمله اسرائیل ابراز نگرانی می‌کنند.

«زیث فرانتزمان» کارشناس و تحلیلگر برجسته اسرائیلی نیز در این خصوص اظهار داشت: اکنون متحدان امریکا باید از خود بپرسند که ما باید چه کار کنیم؟ رفتار و اقدامات واشنگتن در افغانستان نشان می‌دهد که ایالات متحده شرکای خود را یکی پس از دیگری رها خواهد کرد یا دست‌کم حوادث افغانستان هشداری برای شرکای امریکاست؛ بنابراین متحدان امریکا دو گزینه پیش روی خود دارند؛ یا باید به امریکا نشان دهند که منافع آن را تأمین می‌کنند یا کارشان تمام است.

هرچند که صهیونیست‌ها نسبت به روسیه و چین در برابر ایران حساسیت کمتری دارند، اما اعتقاد دارند که روسیه و چین هیچ‌گاه شریک راهبردی برای این رژیم نخواهند شد و رژیم صهیونیستی به تنهایی توانایی هماوردی علیه ایران و گروه‌های نیابتی که روز به روز نسبت به گذشته توانمندتر می‌شوند، را ندارد. همچنین ایالات متحده توانایی اقناع و اجماع‌سازی علیه این محور را نسبت به گذشته از دست داده است و اکنون ایالات متحده خود به دنبال نشستن پای میز مذاکره و گفتگو با این گروه‌ها و کشور‌ها است.

از دید رسانه‌های صهیونیستی ما با یک واقعیت غیر قابل کتمان مواجه هستیم که باید این واقعیت را پذیرفت که هژمونی ایالات متحده در آستانه غروب کردن است. هرچند ایالات متحده از لحاظ بسیاری از شاخص‌ها هنوز برتری نسبت به سایر رقبای خود دارد، اما در مجموع می‌توان گفت که نظم جدید به سمت چند قطبی شدن در حال حرکت است و اسرائیل برای ادامه حیات خود باید چاره اندیشی کند. هرچند از دید بسیاری از کارشناسان صهیونیستی و تحلیلگران این رژیم، پایان آفتاب تابان هژمونی ایالات متحده مستقیماً در سرزمین‌های اشغالی تأثیر خواهد گذاشت و این بزرگ‌ترین تهدید برای ادامه حیات رژیم صهیونیستی است. اگر این امر را در کنار مشکلات داخلی و تهدید‌های جاری منطقه‌ای اضافه کنیم، وضعیت این رژیم بسیار شکننده‌تر از آن است که خود را نمایان می‌کند.

منبع: روزنامه ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
با وضعتی که پیش می ره و تلفاتی که مدام اسراییل از ما می گیره، من نگرانم که بر عکسش رخ بده!!!
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
رژیم صهیونیستی با گندی که تو این مانورهای چند ماه اخیر زده بیشتر از خودش تلفات میگیره
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
یعنی میشه یه روزی بیاد که این بحثای سیاسی و جنگ و دشمنی‌ها تموم بشه، ما همه انسانیم به جای اینکه دست به دست هم بدیم و مشکلاتی ثمل آلودگی هوا و انرژی و فقر و گرسنگی رو با همکاری هم از بین ببریم، درگیر مسائل مزخرف حکومت و قدرت شدیم و سر همین مسائل زندگی انسان‌های دیگه رو نابود می‌کنیم. باور کنید اگه مسلمانان و مسیحیا و یهودیا و... دست به دست هم می‌دادن هم به نفع بشر بود هم خدا راضی‌تر بود.
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
کسی که زمین و خونه مردم رو میدزده و کودکان فلسطینی رو با بمب فسفری میسوزونه آدم نیست
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
کمونیست هیچ‌وقت دوست نیست
یاد بگیرید
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
کمونیسم رو یهودیها از جمله مارکس و انگلس ساختند. سران انقلاب کمونیستی شوروی سابق و تمامی پستها و مقامات سیاسی بالا یهودیها بودند. اولین رژیمی که رژیم جعلی اسراییل رو به رسمیت شناخت رژیم کمونیستی شوروی سابق بود.
فرزند کورش
۰۸:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
اره به همین خیال باشید.دیروز که تازه اردوغان بی خاصیت اسرائیل رو برادر خطاب کرد
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
خدا کنه که امریکا و صهیونیست با هم فرو بپاشند
Kh.d
۰۷:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
بسمه تعالی، خط پایان.سر خط. دنیای بدون آمریکا و اسراییل دنیایی با محوریت ایران
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
رهبر انقلاب فرمودند که بیست و پنج سال دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت.