سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم؛ زمینه تحقق طرح «قرآن برای وحدت»

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تحقق استراتژی قهرمانان قرآنی و طرح «قرآن برای وحدت» را تسهیل می‌کند.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسابقات بین‌المللی قرآن را تحقق استراتژی قهرمانان قرآنی می‌داند؛ قهرمانانی که کنار هم قرار می‌گیرند و جذابیت تصویری که از امر قرائت، تلاوت و حفظ در حوزه قرآن در کشور می‌بینیم، ایجاد می کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال قبل در این خصوص فرمودند: «وقتی شما قله‌ها را تکثیر می‌کنید، دامنه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با قله‌ها هم توسعه پیدا می‌کنند و جذابتر و زیباتر می‌شوند». 

در حال حاضر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران  معتبرترین مسابقه جهان اسلام است. زمانی مسابقات عربستان، مصر، مالزی و کشور‌های دیگر از مسابقات تهران معتبرتر بودند، اما امروز این مسابقات از اعتبار بیشتری در جهان اسلام برخوردار هستند که جای تحسین و تقدیر از برگزارکنندگان دارد. مسابقات بین‌المللی قرآن که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات خوبی داشته و امروزه در حوزه‌های مختلف از جمله تفسیر، مفاهیم و حفظ موضوعی توسعه پیدا کرده است.

تحقق استراتژی قهرمان‌پروری در  مسابقات قرآن  به این معنی است که بسیاری از افرادی که جذب قرآن می‌شوند، ابتدا از مسابقات محله‌ای و دانش‌آموزی و شهرستانی شروع می‌کنند. همین امر باعث می‌شود افراد با قرآن ارتباط برقرار کنند و خیلی از افراد در همین محافل و مسابقات به قرآن جذب شده‌اند. از طرفی مزیتی که مسابقات بین‌المللی قرآن دارد این است که از سطح شهرستان و استان به کشوری و بین‌المللی می‌رسد و این یک امتیاز است و استمرار مسابقات بین المللی قرآن و جدیت سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری مسابقات جای تقدیر دارد.

باوجود برگزاری مسابقات قرآن به صورت مجازی  از شکوهش کاسته نشده است؛ چون شکوه مسابقات فیزیکال نیست، بلکه به تلاوت‌های برجسته قاریان و حافظانی است که در آن شرکت می‌کنند و همچنان برقرار است.

معاف نکته حائز اهمیت درباره مسابقات قرآن را این می‌داند که این مسابقات منشأ وحدت و اعتصام به حبل الهی و جمع شدن دور یک مرکز مشترک به نام قرآن می‌شود؛ زیرا باید دنیای اسلام از ظرفیت مسابقات بین‌المللی قرآن استفاده کند و ظرفیت‌های تبلیغی و ترویجی متکثری را برای مسابقات در نظر گرفت. روشن است که ما دو مسأله اصلی در تقریب و وحدت در جهان اسلام داریم. یکی موضوع تمسک و توسل به قرآن است و موضوع دیگر اهل بیت (ع) و علاقه به عترت حضرت رسول (ص) است که در بسیاری از برادران اهل سنت، مانند شیعیان، محبت به اهل بیت (ع) وجود دارد. مسأله قرآن برای وحدت سال‌هاست مطرح است و به عنوان یک کلان استراتژی نظام اسلامی مورد توجه بوده، اما اینکه از مسابقات صرفاً چنین توقعی داشته باشیم این گونه نیست و ان شاءالله می‌توان طراحی‌های حداکثری برای مسابقات داشت و این ظرفیت در سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد.

گفتنی است، مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران روز‌های نهم تا چهاردهم اسفندماه با حضور ۶۲ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور به صورت غیر حضوری در حال برگزاری است.

برچسب ها: مسایقات ، قران کریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
پیمان اشراقی
۱۱:۴۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام ،

چرا شبکه قرآن تلویزیون سخنرانی روز مبعث آیت الله خامنه ای را پخش نکرد و
فردای آن روز در اخبار شبکه قرآن هیچ نامی از این سخنرانی آورده نشد ؟