سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطیب‌زاده: ایرانیان باقی‌مانده در کی یف در مناطق امن هستند

سخنگوی وزارت خارجه آخرین وضعیت ایرانیان باقی مانده در اوکراین را تشریح کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سعید خطیب زاده با بیان اینکه تحولات در اوکراین به سرعت روند خود را طی می‌کند، گفت: تلاش کرده‌ایم ایرانیان و دانشجویان مقیم اوکراین را از شهرهای پرخطر دور کرده و سپس آن‌ها را به مرز‌های غربی اوکراین اعزام کنیم.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، «سفارت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه تلاش کرد از طریق راه آهن و مسیر‌های دیگری که در اختیار داشت شهروندان کشورمان را از اوکراین خارج کند، تمام ماشین‌ها و امکانات سفارت را در اختیار ایرانیان مقیم قرارداد. تا از خارکیف و شهر‌های دیگر به کی یف آمده و از آنجا به خارج از اوکراین اعزام شوند.»

در این راستا عصر امروز منوچهر مرادی سفیر ایران در اوکراین با حضور در راه آهن کی یف به هموطنان ایرانی در این شهر توصیه کرد از طریق راه آهن خود را به شهر‌های غربی اوکراین به ویژه شهر لویو برسانند تا از آنجا به لهستان بروند.

خطیب‌زاده گفت: سفارت کشورمان در اوکراین تاکنون بیش از ۲۰۰ دانشجو ایرانی را با قطار راهی مرز‌های غربی این کشور کرده است. همچنین باوجود صف حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتری در مرز‌های لهستان، دیپلمات‌های کشورمان توانسته اند ۳۰ دانشجوی ایرانی را به لهستان بفرستند تا در اقامتگاه‌های این کشور ساکن شوند.

وضعیت اضطراری و حکومت نظامی که از ساعت ۵ عصر امروز تا ۸ صبح دوشنبه در کی یف اعلام شده است، عملا امکان اعزام باقی دانشجویان ایرانی را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، «تعداد کمی از ایرانیان در کی یف باقی مانده اند و تا زمانی که عبور امن آن‌ها انجام شود، دیپلمات‌های ایرانی در اوکراین باقی خواهند ماند. اگر ایرانیان حاضر در صف ۱۰ کیلومتری نقاط مرزی اوکراین و لهستان به تعداد قابل توجهی برسند، انشاالله فردا یک پرواز اختصاصی برایشان تدارک خواهیم دید.»

همچنین مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در اوکراین و کشور‌های همسایه اعلام کرده اند اگر برای ایرانیان مقیم در هر نقطه‌ای در مرز یا در شهر‌های اوکراین مشکلی پیش آمد فورا با شماره‌های سفارت خانه‌های ایران در اوکراین یا کشور‌های همسایه تماس بگیرند تا برای انتقال آن‌ها تلاش شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.