سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیفیت نان در ایلام پایین است

کیفیت نان در ایلام باوجود وعده‌های چندباره مسئولان همچنان پایین است و هنوز راهکاری جدی برای افزایش کیفیت نان در استان اتخاذ نشده.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام -  با توجه به اینکه ۷۳۵ واحد نانوایی در استان ایلام فعال هستند، اما کمتر نانوایی به چشم دیده می‌شود که نانی باکیفیت به مردم را تحویل دهد.

مردم نیز با توجه به افزایش قیمت نان انتظار دارند که نانی باکیفیت تحویل بگیرند که در نانوایی‌های ایلام این موضوع کمتر دیده شده.

نان پخت شده در نانوایی‌های سطح شهر ایلام هیچ کیفیتی ندارند

مهدی قاسمی یکی از شهروندان ایلامی گفت: نان پخت شده در نانوایی‌های سطح شهر ایلام هیچ کیفیتی ندارند علت این مشکل باید توسط مسئولان پیگیری شود.

 نانوایی‌ها نان را به صورت عددی به مردم تحویل می‌دهند در صورتی که اکثر نان‌ها از وزن پایینی برخوردار هستند، این منطقی نیست که نان نه کیفیت خوبی دارد و نه از وزن چندانی برخوردار است.

عدم نظارت موجب شده نانوایی‌ها هر گونه که خود می‌خواهند نان را به مردم تحویل دهند.

 آردی که در نانوایی‌ها استفاده می‌شود اصلاً کیفیت مناسبی ندارد.

محمد نظری یکی از صاحبان نانوایی در شهر ایلام گفت: مشتری در مورد کیفیت نان در نانوایی حق دارد مطالبه داشته باشد، اما مسائلی وجود دارد که مشتریان در جریان آن نیستند در حالی بیشترین گلایه مردم از عدم کیفیت نان‌ها به نانوایی‌ها است.

مشکلات عدم کیفیت نان به دلیل آرد است

آقای نظری گفت: پخت نان پروسه بزرگی است که عواملی زیادی در آن دخیل هستند، از جمله این عوامل آرد و بخش سیلو است و نباید پایین بودن کیفیت را به گردن نانوایی‌ها انداخت.

این نانوا می گوید : به عنوان مثال ایلام فاقد سیلوی استاندارد است، گندم باید حداقل ۳ ماه در سیلو باشد بعد به ما تحویل دهند که متأسفانه نبود سیلو باعث شده گندم به صورت مستقیم از کشاورز وارد کارخانه و تبدیل به آرد و بعد از آن تحویل نانوایی داده می‌شود.۵۰ کیسه آرد سهمیه به نانوایی می‌دهند، هر ۵۰ کیسه نوع آرد آن‌ها با هم تفاوت دارد، وقتی که آرد بی کیفیتی در اختیار نانوایی قرار می‌دهند ما چگونه نان با کیفیت تحویل مردم دهیم.

کیفیت آرد استان استاندارد است

هوشنگ نادری، مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی ایلام گفت: شرکت غله تأمین کننده آرد است، بحث کیفیت و نظارت مربوط به این شرکت نیست.

نادری گفت: کیفیت آرد استان استاندارد است، ناظر این مسئله اداره کل استاندارد است که بر اساس استاندارد ملی روزانه و هفتگی تمامی آرد‌های کارخانجات استان را بر اساس آیتم‌هایی که وجود دارد و مطابق با استاندارد ملی آرد است، کیفیت آرد را بررسی می‌کنند.

مشکلات آرد و نان در استان کیفی نیست بلکه مشکلات صنفی است، مشکلات صنفی نیز در حیطه اختیار اتحادیه و دستگاه‌های نظارتی است.

 وظیفه شرکت غله این است که آرد مناسب در اختیار نانوایی‌ها قرار دهیم، هر ماه نوع آرد به تهران ارسال می‌شود و مورد آنالیز و مقایسه با آرد کل کشور قرار می‌گیرد.

 در حال حاضر استان ایلام جزو ۱۰ استان برتر کشور از لحاظ کیفیت آرد است.

بحث خرید تضمینی گندم، دانه‌های روغنی، تأمین آرد نانوایی‌ها وظیفه قانونی اداره غله است، نظارت بر موجودی سیلو‌ها نیز جزو وظایف ما است.

مشکلی در بحث کیفیت آرد وجود نداشته است

سجاد نظری یکی از کارشناسان اداره کل استاندارد ایلام گفت: چرخه تولید آرد از تولید گندم تا تولید آرد و رسیدن به دست نانوایی‌ها می‌رسد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 اداره استاندارد در این مراحل نظارت کامل دارد و بیشترین نظارت آن در زمانی است که تولید آرد صورت می‌گیرد.

 در طول یک سال گذشته با توجه به اینکه بازرسی‌ها به صورت دوره‌ای و سرزده از واحد‌های تولیدی آرد استان انجام می‌شود، نمونه برداری‌ها نشان می‌دهد خوشبختانه هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است.

 عمده اصلی مشکلاتی که در تولید نان در استان وجود دارد، در نحوه انتقال آرد و زمانی که نگهداری آرد در واحد‌های نانوایی صورت می‌گیرد، است.

 یکی از دلایل نان بی کیفیت این است که نانوایی‌ها به عنوان مثال برای پخت نان لواش از آرد سنگک استفاده می‌کنند که مختص آن نان نیست.

در واقع باید یک نانوایی برای تولید یک نان، آرد مخصوص پخت آن را خریداری و استفاده کند، پخت هر نان شرایط ویژه خاص خود را دارد این دلایل بر کیفیت نان تأثیر بسزایی دارند.

 با وجود وعده‌های فراوان مسئولان هنوز کیفیت نان در ایلام پایین است و انتظار است مسئولان این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنند.

منبع:مهر

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.