سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاه‌های تشنه و آب‌هایی که سرگردانند؛ حکایت فرصتی که هدر می‌رود!

ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به رودخانه شاهرود شهرستان خوسف مردم را نگران کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - چند ماهیست که ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به رودخانه شاهرود شهرستان خوسف مردم روستا‌های مجاور (سیوجان، تقاب) را نگران کرده است.

برای بررسی موضوع سری به این روستا‌ها زدیم.

آقای محمدی یکی از اهالی روستای سیوجان گفت: این آب‌ها بوی بدی دارند و کفی که در آن وجود دارد همراه باد حرکت کرده و فضا را آلوده می‌کند، حتی با چشم خودم هم دیدم که گوسفندان تشنه این آب و کف‌ها را می‌خورند!

او می گوید: در پایین دست رودخانه بسیاری از کشاورزان بدون مجوز از این آب برای آبیاری درختان عناب و محصولات باغی هم استفاده می‌کنند.

یکی از اهالی روستای مهدیه معتقد است : راه ارتباطی روستای ما از میان همین پساب می‌گذرد، دانش آموزان ما برای رسیدن به مدرسه باید از این راه بروند و مجبوریم آن‌ها را با بیل تراکتور به آن سوی آب برسانیم.

سرنوشت پساب به کجا ختم خواهد شد؟

پور جعفر معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: پساب فاضلاب بیرجند یک پساب خانگی است و هیچ گونه پساب صنعتی داخل آن وجود ندارد لذا کشاورزان می‌توانند با دریافت الگوی کشت و ارائه آن به شرکت آب منطقه‌ای در قبال کم کردن از پروانه چاهشان معادل یک و دو دهم برابر پساب دریافت کنند.

او گفت: بر اساس مذاکراتی که انجام شده قرار است سهمیه ۸۰ لیتر پساب به شهرداری بیرجند و ۲۵۰ لیتر نیز به شهرک صنعتی خوسف و بیرجند داده شود، اما این موضوع هنوز نهایی نشده و مطالعات آن در حال انجام است.

پور جعفر می گوید: هم اکنون  نیز ۱ میلیون متر مکعب پساب به صورت موقت به بخش کشاورزی واگذار شده است، در صورتی که ۵۰ متر در ثانیه پساب به چاه‌های کشاورزی تعلق گیرد سالانه یک و نیم میلیون در سفره‌های آب زیر زمینی در آن محدود صرفه جویی خواهد شد.

 به گفته معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی خط لوله‌ای به طول ۹ کیلومتر برای انتقال پساب به مرکز آموزش کشاورزی محمدیه کشیده شده که هم اکنون نیز این پروژه در حال انجام است.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: پساب ، فاضلاب ، آب منطقه ای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.